Gå til innhold

Hvilke grønnsaker spiser du, og hvordan spiser du dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi prøver å være "hverdagssunne", men jeg merker at familien blir fort lei!

Vi spiser av de grønnsakene vi har i skapet, og da blir det gjerne

- salat med tomat, agurk, paprika, mais, kinakål

- wok med sopp, mais, squash, paprika, gulrot, brokkoli, løk, hvitløk

- kokt/dampet brokkoli og gulrot

- sopp, gulrot, løk i form når vi har "form-mat"

Hvilke andre måter finnes det å tilberede grønnsaker på, og hvilke andre grønnsaker finnes det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- salat med cherrytomater, mais, sørpaprika, agurk og ulike typer salat.

- ovnsbakte grønnsaker; squash, tomater, løk, søtpotet, rotgrønnsaker.

- wok: sukkererter, vannkastanjer, minimais, paprika,

Skrevet

Kanskje du rett og slett må bli flinkere til å variere krydderet?

Vi spiser

agurk (i salater, på brødskiva, i sauser basert på matyoghurt)

artisjokk (marinert som tapas, på pizza og i paier, i salater)

asparges (kokt, på pizza, i risotto)

aubergine (grillet, stekt, fylt, i indiske og italienske retter, på pizza, i pai, på brødskiva)

avocado (på brødskiva, som guacamole)

blomkål (som suppe, gratinert, i indiske retter)

brokkoli (på pizza, med pasta, kokt, surret i smør...)

erter (i indiske retter, med pasta, i dip)

brekkbønner (som tilbehør, i pastasalater, i indiske retter)

fennikel (ovnsbakt, rå, stekt)

gresskar (ovnsbakt, i risotto, fylt)

gulrot (rå, i supper, ovnsbakt)

kålrot (mest rå, er vi ikke så glade i ellers)

jordskokk (i gratenger, stekt, bakt, i supper)

løk (i alt)

mais (kolber kokt/grillet med litt urtesmør, maiskorn i meksikansk, gryteretter, salater)

nepe (rå, maule, salater)

pastinakk (ovnsbakt, i supper)

purre (grillet, i meksikansk mat, i pai og på pizza)

paprika (salater, i indisk, meksikansk, italiensk mat, på brødskiva, fylt, stekt, grillet))

persillerot (supper, ovnsbakt)

reddik (mauler, i (pasta)salater)

rødbeter (ovnsbakt, i indisk, til ost, i supper)

salater (som salat, på brødskiva, ruccula og sånt også i pastaretter, paier og på pizza)

sellerirot (ovnsvakt, i supper)

skorsonnerrot (kokt, med en deilig saus over, ikke brukt så ofte dessverre)

sopp (på pizza, i pai, som stuing, i risotto, i pastaretter, fylt, stekt)

spirer (i salater, på brødskiva)

squash (i gryteretter, grillet, fylt)

søtpotet (ovnsbakt, som ovnsbakte potetbåter, i supper, grillet)

tomater (overalt, i sauser, gryter, ovnsbakte, rå..)

Sikkert mange flere muligheter. :)

stilkselleri (i salater, til å maule, i supper)

• Liker 3
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Kan spise nesten alle grønnsaker rå, eller i salat.

Har alltid grønnsaker til middagen, men klarer ikke ramse opp alt.

Men her er et par favoritter:

-Brokkoli, pinjekjerner, cherrytomater, sukkererter, minimais, paprika, soltørket tomat, ruccolasalat, agurk. (i en salat, til lunsj, på brødskiva, som snacks, mulighetene er jo uendelige!)

-Fersk hvitløk er alltid bedre enn pulverkrydder og ferske grønnsaker er alltid bedre enn hermetiserte!

For å få litt inspirasjon burde du ta en tur til din lokale innvandrer og se hva de har, eventuelt i den butikken med størst frukt-og-grøntutvalg. :)

Skrevet

For å få litt inspirasjon burde du ta en tur til din lokale innvandrer og se hva de har, eventuelt i den butikken med størst frukt-og-grøntutvalg. :)

Jeg bor i et av Norges mange grisgrendte strøk, så en del av navnene på lista over her var veldig eksotiske for mitt ringe hode. :-)

Men altså, det har hendt at jeg har stått med en artisjokk/pastinakk/hva det nå er Mega har som ser rart ut, og tenkt at dette aner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal spise! Finnes det nettsider/you-tube-videoer som gir en innføring i hvordan rare grønnsaker kan "åpnes" og tilberedes?

Skrevet

Grønnsaker er kjempegodt! Forstår meg ikke på folk som ikke spiser grønnskaer overhode.

Vi spiser mye både rå og tilberedte grønnsaker.

Kan for eksempel maule paprika, cherrytomater, agurk, blomkål, broccoli, gulrøtter. Reddiker og sukkererter.

Løk brukes i omtrent all mat. Kålrabistappe er kjempegodt.

Vi er og flink til å lage pastasalat fullt med gode grønnsaker, en del av de overnevnte. Gjerne og med sopp og bønner.

Formmat er og en god middag. F.eks potet, sopp, løk, hvitløk (hele fedd), blomkål og broccoli i passe biter i en form, fordel en pakke kjøttdeig i "kjøttbollebiter" over (rå), topp med litt ost. Salt og pepper. Inn i ovnen i ca 45 min. Kjempegodt!

Skrevet

Hjemmelaga tomatsaus med løk, hvitløk, stangselleri, gulrot, paprika og sopp, i tillegg til tomat (på boks) og urter. Passer godt til pasta, som pizzafyll, og alle steder du bruker tomatsaus i grunnen.

Skrevet

Jeg spiser ikke spesielt mye grønnsaker. Spiser frosne wokblandinger som man kjøper i butikken. Også bruker jeg ferdigblandet salat ved siden av middagen og på brødskivene. Spiser grønnsaker hver dag, men ikke mye forskjellig eller veldig mye.

Skrevet

Takk for mange svar. Jeg får noen aha-opplevelser når jeg leser innleggene deres, spesielt forstår jeg nå at vi er veldig dårlige til å spise salat som hovedrett. Om sommeren har vi det innimellom, men mannen min er ihuga kjøtt-fan og føler ikke at han blir mett av salat. Men det kommer jo selvsagt ann på hva man putter i den! Jeg tror jeg må få ham til å gi det en sjanse til, for det er veldig godt! Skal teste alle rare navn nevnt ovenfor her også. :gjeiper:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg har glemt en av favorittene mine:

avocado!

Og siden du sier at du er litt grønn (hihi :fnise: ) når det kommer til grønnsaker, kan jeg jo forklare litt rundt den. Jeg må rett og slett misjonere littegranne!

Avocadoen får du i de fleste matbutikker, kjøp den når den er brun og litt myk, hvis du skal spise den med en gang. De som er grønne og harde må man vente et par dager med.

Du skjærer et snitt på langs av avocadoen, og drar delene fra hverandre. Plukk ut den store steinen i midten, og hell litt salt og pepper (helst fra pepperkvern) over kjøttet. Spis med skje, akkurat som om du spiste et egg som var delt på langs.

Om nom nom!

Skrevet

Jeg har glemt en av favorittene mine:

avocado!

Og siden du sier at du er litt grønn (hihi :fnise: ) når det kommer til grønnsaker, kan jeg jo forklare litt rundt den. Jeg må rett og slett misjonere littegranne!

Avocadoen får du i de fleste matbutikker, kjøp den når den er brun og litt myk, hvis du skal spise den med en gang. De som er grønne og harde må man vente et par dager med.

Du skjærer et snitt på langs av avocadoen, og drar delene fra hverandre. Plukk ut den store steinen i midten, og hell litt salt og pepper (helst fra pepperkvern) over kjøttet. Spis med skje, akkurat som om du spiste et egg som var delt på langs.

Om nom nom!

Pluss litt sitron. Kjempegodt!

Skrevet

Pluss litt sitron. Kjempegodt!

Tusen takk for tips! Avocado står herved på handlelista!

Jeg synes dette med farge og konsistens er spesielt vanskelig, så takk for redegjørelse ang det. Fancy grønnsaker er jo langt dyrere enn de tradisjonelle, og det er så utrolig kjedelig å komme hjem med noe som er overmodent/umodent. Samtidig må jeg si at jeg mer enn èn gang har stått som et nek og fingra med en papaya eller en mango, uten å bli noe klokere, og så kjøper jeg en pose pærer i stedet. :sjenert:

Tror jeg må google diverse frukt og grønt, for å finne ut hva det er jeg egentlig bør se etter. I allerede nevnte grisgrendte strøk er det jo ikke en selvfølge at de importerte godsakene er spiselige lenger når de omsider kommer fram til bygda mi. :sukk:

Skrevet

... Samtidig må jeg si at jeg mer enn èn gang har stått som et nek og fingra med en papaya eller en mango, uten å bli noe klokere, og så kjøper jeg en pose pærer i stedet. :sjenert:

Kan jo ta mangoen da :) Den skal være fast, men alikevel litt myk å ta på. Ikke klem veldig for fingermerker blir brune og bløte ;) Er den helt hard som et eple er den ikke moden og trenger et par dager på kjøkkenbenken. Mangoen har en stor avlang, flat stein inni, den ligger på en måte "langs" den kanten du kan se utenpå. Hold derfor mangoen med kanten opp på en fjør og skjær med skarp kniv en drøy cm utenfor kanten, snu og gjør det sammen på andre siden. Da ser du steinen og kan renskjære rundt den. De to skalkene du skar av kan du enten dele i båter og spise som du ville spist melon, eller du kan ta en skarp kniv og rute dem opp (som ribbesvor) uten å skjære gjennom skallet. Vreng skallet med rutene på så er det lett å skjære løs terninger.

Mango er fantastisk godt, spises naturell, i fruktsalat, som tilbehør til salt mat, med youghurt/krem/kesam som dessert eller i smoothie. Nydelig!

Skrevet

Tomat og agurk ,kunne levd på det:D

Og hvitløk:P

Skrevet

Jeg er stor fan av ratatouille, lager den stort sett sånn som her, utenom at jeg pleier å kjøpe hermetiske tomater som allerede er tilsatt hvitløk/basilikum.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7716

Avocado er jo allerede nevnt, men det er også veldig godt å ha i salaten.

Soltørkede tomater, er også veldig godt å ha i salat.

Hvis du vil ha en litt anderledes vri på salaten så er veldig godt å ha mango i (passer vest i en ganske "vanlig" grønn salat, uten mye andre rare ingredienser.) Skjønner at du synes det er vannsklelig å vite om en mango er passe moden, den skal jo være litt myk, men ikke for blot. Kan hende su bare må ta en sjans, med fare for å måtte prøve og feile.

Sukkererter er også kjempegodt, både i salat, dampede, eller rett og slett bare til å knaske på som de er.

Skrevet

Glemte å nevne oliven! Kan brukes i brød, i pastasalat, på pizza og så videre.

Av og til får jeg lyst på makaroni til kvelds, da koker jeg makaroni, hakker opp noen oliven, og har en liten kladd Brelett oppi. Kjempegodt :jepp:

Skrevet

Jeg spiser mye brokkoli/blomkålstappe og sukkererter. Tror jeg putter sukkererter i alt. Og zucchini! Å heerre.. Stekt zucchini er så godt, fint å steke sammen med biffen.

Skrevet

Hjertesalat, tomat/cherrytomat, agurk, avokado og paprika brukes ofte på brødskiver/knekkebrød eller som en sidesalat til andre retter.

Ruccola, cherrytomat, agurk, paprika, mais, avokado og rødløk blandes med marinerte, stekte kyllingbiter, fullkornspasta og fetaost til en middagssalat.

Potet, blomkål, brokkoli og gulrøtter brukes ofte som tilbehør til kjøtt/fisk til middag.

Minimais, gulrøtter, paprika, brokkoli, sukkererter, vannkastanjer bambusskudd og spirer brukes i wok.

Ellers bruker jeg gjerne frukt som ananas og mango i middagsretter som f.eks curry! :)

Skrevet (endret)

Jeg er en av de som ikke kan fordra salater, så jeg holder meg unna det. Men jeg er glad i disse grønnsakene:

* Mais

* Hvitløk

* Løk

* Paprika

* Gulrøtter (begrensede mengder)

* Brokkoli

* Blomkål

* Kålrot (begrensede mengder)

* Kikerter (strengt tatt en belgfrukt, men tar det med allikevel)

* Knutekål

* Minimais

Brokkoli, gulrot og blomkål erstatter ofte potet, da jeg har kuttet ut potet i kostholdet. F.eks liker jeg å lage stuinger av disse grønnsakene, ellers er også fløtegratinert blomkål veldig godt. Knutekålmos, samt kålrotmos smaker også fortreffelig.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...