^KinderMaxi^ Skrevet 12. desember 2010 #21 Skrevet 12. desember 2010 Vel, jeg snakker bokmål og sier "en dialekt". Samme her
Gjest Airi Skrevet 12. desember 2010 #22 Skrevet 12. desember 2010 Vel, jeg snakker bokmål og sier "en dialekt". Man kan ikke snakke bokmål, det ligger i navnet. Du snakker en dialekt hvor det er naturlig å bøye "dialekt" som hankjønn. Bare sånn for å pirke. Man kan ikke snakke et skriftspråk, selv om man prøver. 2
Gjest Iah Skrevet 12. desember 2010 #23 Skrevet 12. desember 2010 Jeg kan nok si begge deler, men i forhold til dialekten min er det nok ei dialekt. Sier også skola og klassa, og er ikke fra Nord-Norge jeg er fra østlandet.
Spoven Skrevet 13. desember 2010 #24 Skrevet 13. desember 2010 Ei dialekt - (den) dialekta - (flere) dialekta - (alle) dialektan. Jeg sier ikke skola/klassa i bestemt form entall, men jeg gjør det i ubestemt form flertall. I min dialekt blir alle ord som slutter på -er (i flertall) omgjort til en a-endelse. Så det vil bli: En skole - skol'n - skola - skolan Ei klasse - klass'n - klassa -klassan Er fra Troms.
Karmosin Skrevet 17. desember 2010 #25 Skrevet 17. desember 2010 Sør-Østlandet, kysten: En dialekt - dialekta - dialekter - dialektene Hei hvor det går med blanding av han- og hunkjønn. En skole - skoorn (skolen) - skoler - skolene En klasse - klassen - klasser - klassene (tykk l over hele linja)
Kløftfrid Skrevet 22. desember 2010 #26 Skrevet 22. desember 2010 Uff, denne var vanskeleg! Eg trur eg brukar både hokjønn og hankjønn, mest hokjønn kanskje.
Wonders Skrevet 23. desember 2010 #27 Skrevet 23. desember 2010 (endret) hedmark Ei dialekt - dialekta - dialekter - dialek'n Endret 23. desember 2010 av Wonders
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå