Gå til innhold

Dine beste flyttetips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal snart flytte, og det er så mange småting å tenke på. Derfor tenkte jeg kanskje at noen av dere har smarte flyttetips. Slike små tips som gjør flyttesjauen mindre stressende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pakk systematisk og merk boksene! Ikke fall for fristelsen til å kalle de siste boksne "diverse" fordi du går lei, du kommer ikke til å huske hva der er når du skal pakke opp igjen. :)

Benytt anledningen til å kvitte deg med ting. Har du ikke brukt det på at års tid, er det lite sannsynlig at du trenger det. Jeg kastet masse da jeg pakket ned (og minst like mye da jeg pakket ut igjen).

Lykke til med flyttesjau.

Skrevet

Det viktigste er å starte tidlig nok, gå igjennom absolutt alt og kast med hard hånd.

Har fått råd her inne om å pakke en flyttekasse med nødhjelp. Altså det du trenger det første døgnet. Det gjør at du slipper å pakke opp diverse esker for å finne tannbørsten.

Skrevet

Pakk i plastsekker. Altså - det gjelder klær og "myke" ting så klart. Alt slikt må jo uansett ristes ut og henges opp i den nye boligen så jeg pleier bare lempe det oppi plastsekker når jeg pakker ned. Finklær og ting som absolutt ikke skal skrukkes går i koffert og bag.

"Nødhjelpseska" som er nevnt ovenfor er et must, og sengetøyet er kjekt å ha i en og samme plastsekk. Madrassen finner du nok, men ikke dermed sagt at senga blir skrudd sammen første kvelden. Kjekt å bare kunne hale opp dyna og velte seg overende etter en hard dags flytting.

For dem som måtte ha mye bøker så er beste tipset å få bøkene opp i hyllene så snart som mulig etter at dere har flyttet inn. Bokkasser som står utover tar noe vanvittig med plass så kaoset letter betraktelig når bøkene bare er kommet dit de skal være og de kassene er vekk.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg pleier å kjøpe kartonger fordi disse har samme størrelse. En størrelse = lettere å stable både i rommet som ferdigpakket og i flyttebilen.

Pakk bøker nederst og glass øverst i kartongen. Da sparer du vekt.

Bruk merketape "forsiktig glass" istedenfor å skrive det. Det går fortere. De aller fleste steder - Staples f.eks. - selger sett med tape der tape dispenser følger med. Det gjør pakkingen så mye enklere å bruke dispenser.

Pakk glass i silkepapir. Da sparer du oppvask og kan sette det meste rett i skapet etterpå. Avispapir må du gnukke av glassene etterpå.

Ha et sett med rene klær forholdsvis tilgjengelig slik at du kan ta turen innom jernvaren e.l. uten å måtte gjøre det i svette flytteklær.

Merk sekkene med klær - ikke gjør sånn som noen jeg kjenner: svarte søppelsekker til klær og søppel, begge umerket, gjett hvilke som ble med på lasset og hvilke som ble kastet. Jepp ALLE klærne ble kastet.

Lag en kartong for alle ledninger og kveile disse pent sammen. Sørg for at du vet hvor denne befinner seg.

Alle håndklær, tepper, pledd og tykke jakker = pakkestopping. Sørg for at disse kan puttes innimellom hjørner, i bunnen av kartonger etc.

Skrevet

Sorter alt etter hvilket rom de skal i og marker med tydelig klistrelapper. Blir da mindre jobb når du skal sette ting på plass.

Skrevet

Jeg har flyttet 8 ganger de siste 7 årene og det beste tipset jeg har å komme med er å prøve å pakke inn møblene sine om det er mulig. Jeg har fått så mye riper og skader på møblene mine. Utrolig surt. Møbler er dyrt og mye vanskeligere å erstatte enn en lysestake. Så gjør det om du har mulighet.Også godt tips å ha en bag med skift, tannbørste osv. Ting er ikke så lett å finne når man har flyttelass :)

Lykke til!

Skrevet

Merk kassene som om du ikke skal være med å sette dem inn det nye stedet. Hvis de er godt nok merket til at andre forstår, er de godt nok merket til at man sliten og surrete i hodet også forstår hvor de skal og hva som er oppi. Det hjelper også på de eskene som blir stående uutpakket en stund. Det er lett å bli både glemsom og stressa i en flyttesituasjon. Merk kassene med rom og innhold, da kan kjøkkenkassene bæres rett på kjøkkenet og man slipper unødig mellomlagring og bæring.

Og den første kassa du åpner (kaldt nødhjelp lengre opp) bør i hvertfall inneholde en dorull, håndsåpe, søpleposer, plaster, skrutrekker, umbrakonøkler, hammer og noen skruer/spiker og nok kjøkkenting til at du kan lage kaffe/noe enkelt mens dere holder på.

Skrevet

Jeg holder på å flytte selv, så da kan jeg både komme med og få tips.

Jeg har esker i både små og store størrelser. Viktig å merke de eskene med hva som er i. eller hvilket rom det tilhører. Ikke minst, om det er glass i. Ikke pakke alt som er tungt sammen.

Pakk inn alt som er glass i silkepapir eller bobleplast. Merk eskene.

Bruk jakker, dyner, puter osv til å pakke mellom bøker og andre ting.

Skrevet

Vi har alltid pakket inn glass etc i kjøkkenhåndklær, vanlige håndklær putetrekk og lignende. Ting man skal flytte uansett.

Gjest navnelapp
Skrevet

Viss du skal skru frå kvarandre møblar, f.eks. fjerne bein under transport, pakk skruar og skiver i ein plastpose som du teipar fast under bordet.

Skrevet

En nødkasse er ofte det siste du pakker ned og inneholder litt kjøkkenutstyr, verktøy, kaffe/te, litt brødmat, frukt, shampo, toalettpapir, fjernkontroll til tven, lesestoff. Klær du trenger de første dagene kan du pakke i en koffert.

Er det noe du er redd skal knuses som er uerstattelig, ta det med i bilen din. Skal du leie flyttebil eller for å spare plass, kan du ha puter, dyner og sengtøy i svarte sekker, deretter bruke støvsugeren og suge ut lufta før du bruket hyssing og knyter igjen. Pakk igjen inn i en ytre sekk og tape rundt. En dyne blir ikke større en en pute når lufta er borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...