Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan mitt budsjett burde se ut.

Tjener ca. 7000 pr. måned.

Husleie er på 2950.

BSU sparing er 1000 (1500 annenhver måned.)

Ønsker å spare 1-2 tusen utennom det også.

Er 18, uføretrygdet så jeg kan ikke ta meg deltidsjobb før til neste år.

Har ingen lån.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reiser hjem annen hver helg. (100,- tur rettur.)

Kommer ikke på noen andre faste utgifter.

Skrevet (endret)

Mat?

Strøm?

Edit: Strøm er kanskje inkludert i husleien? :klø:

Endret av Christina_
Skrevet

Klær?

Fritidsaktiviteter?

Sparer du til noe spesielt, utenom BSU?

Skrevet (endret)

Strøm, telefon, tvlisens og internett er inkludert. Har ingen forsikringer.

Jeg aner ikke hva jeg skal bruke på mat løpet av en måned.

Jeg sparer til bolig, både med andre sparingen og BSU. Men på den andre sparingen går det også innunder fotoutstyr.

Endret av HopelessFear
Skrevet

Jeg aner ikke hva jeg skal bruke på mat løpet av en måned.

Spørs på diverse ting, men jeg tenker at 1000-2000 kroner er greit. Selv bruker jeg 3000 kroner på bare meg. :gjeiper:

Skrevet

Spørs på diverse ting, men jeg tenker at 1000-2000 kroner er greit. Selv bruker jeg 3000 kroner på bare meg. :gjeiper:

1000 kr i måneden på mat er svært vanskelig å få til!

Synes du bør regne minst 2000 kr på mat og annet som handles i matbutikken, og selv da er det ikke mye rom for utskeielser.

Skrevet (endret)

1000 kr i måneden på mat er svært vanskelig å få til!

Synes du bør regne minst 2000 kr på mat og annet som handles i matbutikken, og selv da er det ikke mye rom for utskeielser.

Ja, muligens det er litt lite. :fnise:

Endret av Christina_
Skrevet

Litt vanskelig med bare tusen ja. Har av og til merket at jeg har brukt fem hundre på bare en butikkrunde. :P

Skrevet (endret)

Litt vanskelig med bare tusen ja. Har av og til merket at jeg har brukt fem hundre på bare en butikkrunde. :P

Hva med å si 2500 kroner? :)

500 kroner for hver uke, og 500 kroner for litt ekstra.

2950 + 1000 + 200 + 2500 = 6650 ( måtte bare plusse sammen! :fnise: )

Endret av Christina_
Skrevet (endret)

Sifo er en god pekepinn.

Mat og husholdning vil for ei på 18 år være 2570kr. I tillegg kommer klær, helseutgifter, evt reiser og fritidsaktiviteter. Nå er dette nøkterne tall, og ikke et trangt budsjett. Om jeg runder av noen tall:

• inntekt 7000kr
  • mat 2500kr
  • Husleie 3000kr
  • BSU 1000kr
  • Diverse, aktiviteter, klær, helse og telefon 500kr

Da er det ikke rom for mer. Men en ting er om du bør spare i BSU, med så liten inntekt. Du får ikke utnyttet fradraget på skatten. Det hadde kanskje vært bedre å spart på en høyrente konto? Og siden du ønsker å spare til fotokurs, burde du dele sparingen din, slik at du også har rom for det du liker. Klart, er du motivert og har en fryser har du muligheter til å knipe litt mer på mat og sånt. Jeg synes du skal være stolt og fornøyd over det du klarer i dag jeg:) Det er en bragd det!

Endret av Nynaeve
Skrevet

Du ha innboforsikring!

Bare spør alle de hvor det brant og de mistet alt de hadde og i tillegg ikke hadde forsikring.

Skrevet

Du ha innboforsikring!

Bare spør alle de hvor det brant og de mistet alt de hadde og i tillegg ikke hadde forsikring.

Jeg har ikke råd til forsikring!

Skrevet (endret)

Har du virkelig råd til å miste alt du eier og har, inkludert bosted?

Sjekket Storebrand, og der kan du muligens få innboforsikring til ned i hundrelappen i måneden ved egenandel på 4.000 og dekning for 300.000. Det er ikke mye penger.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Jeg har ikke råd til forsikring!

Du trenger ikke spare så mye på BSU når du ikke har høyere inntekt!

Forsikring er da ikke tusen kroner i måneden heller. Dropp én måned med unødvendig BSU-sparing (dropp helst de fleste), og ta deg råd til forsikring. Herregud. Du ber om tips til økonomistyring, dette er det beste tipset du kan få.

Skrevet

Du trenger ikke spare så mye på BSU når du ikke har høyere inntekt!

Forsikring er da ikke tusen kroner i måneden heller. Dropp én måned med unødvendig BSU-sparing (dropp helst de fleste), og ta deg råd til forsikring. Herregud. Du ber om tips til økonomistyring, dette er det beste tipset du kan få.

Jeg kan ikke endre hvor mye som blir satt på BSU kontoen, uten å snakke med banken. Har fast trekk. Jeg bor på en knøttliten hybel som jeg ikke har noen verdi i, uansett. Jeg mister ikke alt jeg eier og har, jeg mister rent lite om det skulle oppstå brann.

Skrevet

Jeg kan ikke endre hvor mye som blir satt på BSU kontoen, uten å snakke med banken. Har fast trekk. Jeg bor på en knøttliten hybel som jeg ikke har noen verdi i, uansett. Jeg mister ikke alt jeg eier og har, jeg mister rent lite om det skulle oppstå brann.

Men du må allikevel kjøpe alt nytt, hvis du skulle være så uheldig å bli rammet av brann eller lignende!

Å ta en telefon til banken er ikke noe problem. Det er ikke lønnsomt å spare i BSU for deg, da du ikke nytter særlig av skattefordelen. Og du er såpass ung at du har mange år igjen å spare på senere når din økonomiske situasjon endrer seg.

Skrevet

Snakk med banken. Jeg tror fortsatt ikke BSU er tingen å spare i akkurat nå, for deg. Dette burde en hver bank forstå. Jeg er for så vidt enig at du burde ha forsikring, men det kan hende du er forsikret gjennom dine foreldres forsikringer. Dette burde du (eller foreldrene dine) undersøke.

Hvorfor har du ikke råd ? Hva bruker du pengene dine på ? I det enkle budsjettet jeg satt opp er det da et lite rom for forsikring.

Skrevet

Snakk med banken. Jeg tror fortsatt ikke BSU er tingen å spare i akkurat nå, for deg. Dette burde en hver bank forstå. Jeg er for så vidt enig at du burde ha forsikring, men det kan hende du er forsikret gjennom dine foreldres forsikringer. Dette burde du (eller foreldrene dine) undersøke.

Hvorfor har du ikke råd ? Hva bruker du pengene dine på ? I det enkle budsjettet jeg satt opp er det da et lite rom for forsikring.

Det er godt mulig at jeg er forsikret gjennom mine foreldre. Skal undersøke det i nærmeste framtid.

Jeg vet ikke, de bare forsvinner ut i løse luften. Poff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...