Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Jeg har meldt meg opp til emner som utgjør 35 studiepoeng dette semesteret. Jeg tenkte det skulle gå greit, men det viser seg at det var litt overmodig. Nå har jeg to eksamener igjen, en relativt uviktig i et emne(5 poeng) jeg bare slang på fordi det kunne se greit ut på papiret, og den eksamenen i emnet(10 poeng) som er viktigst i hele semesteret.

Jeg har ikke enda begynt å lese på det lille emnet, og tenker nå at det beste ville være om jeg brukte de få dagene jeg har igjen til å lese på det store emnet.

Det jeg lurer på, er da om det er best å bare la være å møte til den lille eksamenen, eller om jeg bør møte og stryke for å konte til våren?

Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke mye tid på å lese til en evt. konte, men sannsynligheten for at jeg står da er større.

Samtidig er det ikke et emne jeg har særlig bruk for, og jeg har jo likevel nok studiepoeng.

Hva skjer om man bare lar være å møte? Blir det stående på vitnemålet?

Fristen for å melde seg av emnet var i november, så det er for sent..

Kjekt hvis noen kan hjelpe! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville absolutt ha strøket, for så å konte. da har du iallefall anledningen til å ta den :)

Hvis du ikke møter opp tror jeg du må ta hele faget på nytt (med eventuelle obligatoriske innleveringer o.l) og så eksamen, men til neste år. Så tror det er lurest å stryke. Men prøv å bestå =)

Skrevet

Ikke møtt= som om du møtte opp og strøk.

Det er mulig å melde seg av eksamener, men da må du melde deg av innen en viss frist. Sjekk opp :)

Skrevet

Hva slags form er den lille eksamenen, er det skriftlig eller mc eller noe annet?

Uansett ville jeg nok møtt og forsøkt, kanskje klarer du å karre til deg en D?

Skrevet

På NTNU er det hvertfall sånn at du må møte og stryke, evnt levere blankt, for å få konte. Hvis man ikke møter må man vente til neste ordinære eksamen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville møtt, brukt fornuften og ting jeg kunne fra før og svart så godt jeg kunne. Tenk hvis du klarer å karre deg til ståkarakter, det hadde jo vært fantastisk! Og stryker du har du ikke tapt noe som helst...

Jeg vurderte en gang å trekke meg fra eksamen, for oppgaven handlet om noe jeg ikke hadde lest. (Viste seg etterpå at dette var noe som dekket tre sider spredt rundt i 1500 siders pensum :roll:) Siden jeg ikke fikk trekke meg før etter en time ble jeg sittende der og fundere litt på oppgaven. Tok til slutt bare en sjans på hva oppgaven var ute etter, og brukte kunnskap jeg hadde tilegnet meg i helt andre sammenhenger til å skrape sammen noen sider. Ren råsjans altså. Jeg endte opp med en A, som eneste på kullet... :sjenert:

Skrevet

Mannen min skulle prøve å stryke en gang, men skrev litt bare fordi han måtte jo sitter der i en time. Og han fikk D. Nå har vi jo hatt det litt morsomt med dette i etterkant, fordi han er jo dårlig at han ikke klarer å stryke en gang...

Skrevet

Jada, hadde jeg hatt et minimum av kunnskap og visst at jeg kanskje kunne klart å stå, så er det jo klart jeg hadde forsøkt. Nå er det sånn at jeg ikke har vært på mer enn to forelesninger, og ikke har åpnet boken en eneste gang, hele semesteret. :sjenert:

Spørsmålet blir jo da mer om jeg skal bruke tid på å karre meg til ståkarakter ved å nilese i to dager, eller om jeg skal bruke resterende tid på å lese på den mer viktige eksamen..

Æsj, det er så teit av meg å ikke ha lest.. :sukk:

Det blir vel til at jeg leser litt og prøver å stå. Så får jeg satse på at jeg klarer meg på den viktige eksamenen og.

Takker for innspillene deres! :)

Skrevet

Eller ikke les, bare møt opp og prøv.

Skrevet

Sitter å tenker på noe av det samme her.

Har fokusert 120% på andre eksamener(for å få best mulig karakter)...Siste eksamen er nå på onsdag, som i seg selv er et enkelt 10 stp. fag, men da jeg ikke har lest noe på det vil jeg heller stryke med vilje og for så å konte i Februar :)

Slik jeg ser det:

Stryke med vilje

+: 2 mnd lesing, mulighet for bedre karakter

+: Er fortsatt "i siget"

-: ???

Stå med E eller D

+: Ferdig med faget

-: Kan ikke forbedre karakter før neste høst, mulighet for å havne i samme situasjon som nå.

Skrevet

Ikke møtt= som om du møtte opp og strøk.

De fleste steder (alle?) har ulike regler for "ikke møtt" og "stryk". Ikke møtt gir ikke mulighet til å ta eksamen før ved neste ordinære prøve. Stryk gir mulighet for å gå opp til konte.

Når det gjelder vitnemålet: Hvis dette er studiepoeng du ikke trenger, vil jeg ikke tro at emnet vil stå på vitnemålet dersom du stryker eller ikke møter.

Skrevet

Ved godkjent fravær eller stryk har du rett til å konte. Ikke møtt gir deg ingen rettigheter dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...