Gå til innhold

Sliter med konsistensen på kransekakemasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg!

Har laget kransekakemasse (250 g mandler, 250 g melis og halvannen eggehvitte) for å stikke ut 1 cm tykke rundinger til Sarah Bernhard kaker. Lagde massen i går, og den har ligget i kjøleskapet over natta. Nå sliter jeg skikkelig med å kjevle ut massen for å stikke ut rundinger. Massen er oljete utenpå, men helt tørr "inni" slik at det blir bare smulder og smuler når jeg skal jobbe med den. Hva har jeg gjort galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg!

Har laget kransekakemasse (250 g mandler, 250 g melis og halvannen eggehvitte) for å stikke ut 1 cm tykke rundinger til Sarah Bernhard kaker. Lagde massen i går, og den har ligget i kjøleskapet over natta. Nå sliter jeg skikkelig med å kjevle ut massen for å stikke ut rundinger. Massen er oljete utenpå, men helt tørr "inni" slik at det blir bare smulder og smuler når jeg skal jobbe med den. Hva har jeg gjort galt?

Du kvernet mandlene med mandelkvern? For meg viker det som om du har kuttet dem opp med en kjøkkenmaskin. Da blir det ikke mandelmel.

Uansett, til SB pleier jeg å bruke kjøpt marsipan med 50% mandler (lilla pakke)

Skrevet

Jeg brukte stavmikser for å kverne mandlene, da jeg ikke har mandelkvern.

Skrevet

Jeg brukte stavmikser for å kverne mandlene, da jeg ikke har mandelkvern.

Da har du opplevd hva som skjer med mandler som blir hakket med kjøkkenmaskin og ikke malt i kvern... Og nei, det er ikke særlig mye du kan gjøre annet enn å låne/kjøpe en kvern og begynne på nytt. Enkel manuell kvern er ikke så dyrt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...