Gå til innhold

Julestress

lindaslilleverde

Anbefalte innlegg

"Hele huset vasket fra tak til gulv, julegardinene nystrøket, dukene klar, advendtstjerna lyser vakkert, pinnekjøttet straks ferdig tørket, samme er fenalåret. Lammerull, sylte og div julepålegg klart, alle syv slagene kake og julebakst ferdigbakt, pepperkakehus pynta i følge med vakker julemusikk.Snøen daler ned i skjul og vi venter på julens egentlige budskap i kirkens fred og ro,deilig er jorden. Og så våknet jeg ! "

Denne "hyggelige" meldingen har versert på Facebook de siste dagene og gav meg et aldri så lite støkk når den første la den ut. Midtveis i teksten tenkte jeg at : er det MULIG å være så overmenneske og attpåtil GNI det inn til oss andre så til de grader, som ikke er kommet halvveis engang, kjente nesten at jeg begynte å hisse meg opp, leste videre og....prestasjonsangst er vel det rette ordet jeg leter etter :frustrert:

Det var med et lettelsens sukk jeg leste den siste setningen og sikkert mange med meg. Det er vel knapt noe som stresser meg mer enn å høre om andre som har kommet myyye lengre i juleforberedelsene enn det jeg har...

Dette er et utdrag fra blogginnlegget mitt for et par dager siden, og det kan vel sies at det er satt litt på spissen :nisseblunk: men jeg vil gjerne høre om andre som har det litt som meg i desember og hvordan dere takler "julestresset", jeg vil ihvertfall gjerne høre fra dere som overhode IKKE stresser i førjulstiden, som har evnen til å kose seg gjennom alt sammen og hvordan dere klarer dette, fyr løs :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var litt sånn som deg.

Drømte stadig om at denne jula. Ja, da skulle jeg være tidlig ute og i rute. Har aldri hendt. :fnise: Med full jobb og pendling samt aleneansvar for unger så er var det hverken tid eller ork til alt. Uansett så kom jeg alltid i mål, men det ble alltid en sen natt lillejulaften. Husker en gang jeg hadde pusset opp stua og måtte ha nye gardiner. Sydde natt til julaften, men måtte ha hjelp for å henge de opp. Ergo så ble barn vekket midt på natta med beskjed om at du må holde her. :fnise:

Gaver er vel det jeg har mest track på. Planleggingen er den største jobben. Når jeg bare vet hva jeg skal ha så går det greit. Kakebaking var viktig. Hos meg er det nemlig ikke inn- og utkaker. Jeg bare elsker kaker.

Når jeg skrev var så er det fordi ting har endret seg. Det endret seg da unger flyttet ut og det bare var meg. Jeg har ennå ikke kjøpt en julepresang, knapt pyntet, Ikke tenkt på julemat. Tenkt på julekaker, men ikke gjort noe med det ennå. Juletre står jeg over. Allikevel blir det nok en fin jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt sånn som deg.

Drømte stadig om at denne jula. Ja, da skulle jeg være tidlig ute og i rute. Har aldri hendt. :fnise: Med full jobb og pendling samt aleneansvar for unger så er var det hverken tid eller ork til alt. Uansett så kom jeg alltid i mål, men det ble alltid en sen natt lillejulaften. Husker en gang jeg hadde pusset opp stua og måtte ha nye gardiner. Sydde natt til julaften, men måtte ha hjelp for å henge de opp. Ergo så ble barn vekket midt på natta med beskjed om at du må holde her. :fnise:

Gaver er vel det jeg har mest track på. Planleggingen er den største jobben. Når jeg bare vet hva jeg skal ha så går det greit. Kakebaking var viktig. Hos meg er det nemlig ikke inn- og utkaker. Jeg bare elsker kaker.

Når jeg skrev var så er det fordi ting har endret seg. Det endret seg da unger flyttet ut og det bare var meg. Jeg har ennå ikke kjøpt en julepresang, knapt pyntet, Ikke tenkt på julemat. Tenkt på julekaker, men ikke gjort noe med det ennå. Juletre står jeg over. Allikevel blir det nok en fin jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he - jeg har også sett dette innlegget på Facebook! Morsomt!

Men jeg hører nok ikke til de som stresser i den søte adventstid. Jeg er en liten listefreak og begynner tidlig å planlegge. Så alle gavene som skulle til mitt hjemsted var klare i oktober... For 2 uker siden vaska jeg/vi rundt på kjøkkenet og i går ble badet tatt. Stua får seg en grundig støvtørk - og kanskje en skål med grønnsåpe i en krå...

Skal bake pepperkake sammen med barna i dag - og så kanskje en sort til. Ellers blir det vel litt boller i løpet av uka.

Julekortene ble laga og sendt på fredag, samt resten av gavene som skal sendes.

Så nå gjenstår det egentlig ikke så mye - bare gaver til oss i heimen samt juletre. Bare koselige ting!!!

Fordel oppgavene - så blir det ikke så mye. Nyyyyt dagene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok slik de fleste utearbeidende kvinner har det, har vært sånn for meg i alle år også, men jeg hadde virkelig trodd at når jeg var hjemme og studerte (tar jo selvsagt sin tid det også) så skulle jeg virkelig være i rute, men den gang ei :biggrin:

Men i mål kommer vi alltid, rart med det, likte den med at du måtte vekke ungene for å holde ;-)

Ønsker deg en fortreffelig juletid, en fin jul blir det nok uansett, takk for at du tok deg tid til å skrive noen ord :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he - jeg har også sett dette innlegget på Facebook! Morsomt!

Men jeg hører nok ikke til de som stresser i den søte adventstid. Jeg er en liten listefreak og begynner tidlig å planlegge. Så alle gavene som skulle til mitt hjemsted var klare i oktober... For 2 uker siden vaska jeg/vi rundt på kjøkkenet og i går ble badet tatt. Stua får seg en grundig støvtørk - og kanskje en skål med grønnsåpe i en krå...

Skal bake pepperkake sammen med barna i dag - og så kanskje en sort til. Ellers blir det vel litt boller i løpet av uka.

Julekortene ble laga og sendt på fredag, samt resten av gavene som skal sendes.

Så nå gjenstår det egentlig ikke så mye - bare gaver til oss i heimen samt juletre. Bare koselige ting!!!

Fordel oppgavene - så blir det ikke så mye. Nyyyyt dagene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres helt herlig ut, fantastisk rett og slett :-)

Jeg er en listefrik jeg også, men det går mest i post-it lapper hos meg og de blir så lett borte ;-)

Du er inne på noe vesentlig der med fordeling av oppgaver, det er vel der jeg har feilet totalt i alle år. Gjøre alt selv så det blir "skikkelig" gjort (snakk om å gjøre seg selv uunnværlig) ;-)

Jeg nyter juletiden uansett, det er den beste måneden i året, synes nå jeg :-)

En flott jul ønsker jeg deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er desember måned en god og ganske rolig måned. Har blitt veldig god på planlegging - og en del ting går på skinner etter å ha gjort det samme i mange år. Koser meg med å lage julekortene selv - har gjort det i 25 år nå. Vi har noen ritualer knyttet til pepperkakebaking etc. Alt som er ritualisert går av seg selv og er bare hyggelig. Lager mange julegaver selv. De som skal kjøpes er planlagt på forhånd så jeg trenger kun en times tid på ett eller annet gyselig shoppingsenter.

Lista for rengjøring blir lavere og lavere for hvert år - det viktigste er at huset julepyntes, at vi har masse stearinlys og at vi kan hygge oss sammen med sønnene våre.

Det eneste stuntet er hjemmelaget lammerull - men den har vi laget i så mange år nå at den krever ikke mye tankevirksomhet. Prøvesmakes alltid på lillejulaften og det er et gyldent øyeblikk. God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er desember måned en god og ganske rolig måned. Har blitt veldig god på planlegging - og en del ting går på skinner etter å ha gjort det samme i mange år. Koser meg med å lage julekortene selv - har gjort det i 25 år nå. Vi har noen ritualer knyttet til pepperkakebaking etc. Alt som er ritualisert går av seg selv og er bare hyggelig. Lager mange julegaver selv. De som skal kjøpes er planlagt på forhånd så jeg trenger kun en times tid på ett eller annet gyselig shoppingsenter.

Lista for rengjøring blir lavere og lavere for hvert år - det viktigste er at huset julepyntes, at vi har masse stearinlys og at vi kan hygge oss sammen med sønnene våre.

Det eneste stuntet er hjemmelaget lammerull - men den har vi laget i så mange år nå at den krever ikke mye tankevirksomhet. Prøvesmakes alltid på lillejulaften og det er et gyldent øyeblikk. God jul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig kjekt ut :-) Håper å komme dit hen en dag jeg også, selv om desember selvfølgelig består av mye kos her også, men det vipper ofte litt for mye over på stress siden, jeg får prøve å skjerpe meg :-) god jul :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i rute til jul. Vi blir tilsammen ti personer, og jeg nyter det. Gaver til voksne sløyfer vi, men voksne, barnløse søsken får.

Begynte i sommer, med innkjøp og planlegging, og julen begynner for meg tidlig oktober.

Er hjemmeværende, de minste er ti og 11 år, og eldstejenta på 21 er flyttet ut, så jeg har tid.

Baker og vasker, men å lage kjøttpålegg (lammerull og gudvethva) det er ikke aktuelt.

Neste år feirer mannen og jeg sølvbryllup, så da blir det ekstra moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe julestress her enda, men eksamensstress har det vært. Nå når eksamen endelig er overstått har jeg to dager fri før jeg begynner å jobbe. I dag er ungene på overnatting, mannen på nattevakt og jeg hører på Kurt Nilsen og baker kakemenn. Deretter blir det en liten omgang med støvsugeren.

De fleste gavene har mannen handlet tidligere, takk til han! Har fri på onsdag, da blir gulvene vasket og treet pyntet og det er det som blir gjort. Alt med mat tar gubben seg av, også på julekvelden. Han har tatt seg ferie i julen, jeg har tatt ekstravakter.

Jul blir det uansett stress eller ikke, og jeg har valgt bort stresset. Listen er lav, men litt høyere i år siden vi skal ha gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ligger skikkelig etter, har vært så utrolig lat denne desemberen.

Liker egentlig juleforberedelser, men i år har liksom bare gått i tåke. Har ikke handlet halvparten av julagavene enda, og julestemningen lar vente på seg.

Heldigvis skal jeg hjem til familien til jul, så det er ikke krise sånn sett. Jaja, får se hva en får gjort til uka innimellom jobbing :husarbeid:

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...