Gå til innhold

Julegavetips til håndarbeidsinteressert mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter etter en god julegave til min mor, som er veldig interessert i håndarbeid og husflid.

Tidligere har jeg gitt henne en bok som heter "Håndplagg", den ble hun utrolig glad for, og jeg vet at hun liker andre håndarbeidrelaterte bøker (gjerne med oppskrifter, gode bilder og litt koselige historier/info i tilleg, for eksempel "Julekuler"-boken). En sånn bok hadde vært perfekt, men jeg har ikke så mye peiling selv, så jeg vet ikke hvilke som er gode.

Jeg vet at hun har strikket og tovet mye og er veldig flink til det, så hvis jeg skal kjøpe en bok eller noe annet som har med det å gjøre tror jeg det helst bør være noe litt avansert for at hun skal ha glede av det.

Hvis noen her har tips til koselige ting jeg kan kjøpe, gjerne i stil med "Håndplagg"-boken hun er så glad i, blir jeg veldig takknemlig for hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker godt julekuler-boken til Arne og Carlos, men det er bare én oppskrift der og flere forskjellige mønstre. Men den er jo hyggelig.

En annen strikkebok jeg liker er "Strikk - en reise til indre ro" av Du Store Alpakka. :) Den er fin.

Skrevet

Hva med noe som enkelt som litt forskjellige garntyper? :)

Det hadde jeg blitt innmari glad for :)

Skrevet

Om hun ikke er fullt så tradisjonell kunne kanskje en av Tine Solheim sine bøker vært noe? Men det kommer an på om du tror hun liker designen eller ikke, er mye "spennende" der som du enten liker eller virkelig misliker. :sjenert:

Skrevet

Min håndarbeidsglade mor skal i år få harmony wood strikkepinner!:-) de er supergode å strikke med!

Skrevet (endret)

Takk for alle forslagene, så hyggelig med rask og god respons!

Jeg liker godt julekuler-boken til Arne og Carlos, men det er bare én oppskrift der og flere forskjellige mønstre. Men den er jo hyggelig.

En annen strikkebok jeg liker er "Strikk - en reise til indre ro" av Du Store Alpakka. :) Den er fin.

"Julekuler" har hun allerede kjøpt seg, skjønner godt at hun ikke ville vente til jul med den ettersom det er oppskrift på julepynt som helst bør lages litt før selve jula:) Hun syntes også at den var hyggelig, men ville gjerne hatt flere ulike oppskrifter, så det ser ut som en vanlig formening om boken blant dere som har peiling.

Takk for tipset om den andre boken, den skal jeg sjekke ut!

Er hun opptatt av det tradisjonelle så kan jo denne være noe:

http://hobbyklubben.no/200/201.asp

Den ser fin ut på omslaget, får lese litt mer om den for å se om det er noe hun vil like! Jeg er litt usikker på hvor tradisjonelt hun vil ha det, vet at hun har drevet med mye forskjellig... Hun har strikket Marius-genser og Selbuvotter til meg, men lager kanskje oftere ting som blir sett på som mer utradisjonelt. Er det litt koselige historier og mer personlig preg, eller er det bare oppskrifter i denne? Takk for tipset uansett!

Hva med noe som enkelt som litt forskjellige garntyper? :)

Det hadde jeg blitt innmari glad for :)

Det er mulig det hadde vært noe, men tror nok det er noe hun liker å plukke ut selv, jeg har veldig lite peiling på sånt. Har strikket litt selv, men aner ikke hva som er bra, og jeg vil gjerne finne en litt "fin" gave, så det er litt risky å begynne å plukke ut garn i tilfelle hun ikke liker det. Føler at det er litt mye å velge mellom, men kan jo for eksempel gå innom Strikkedilla-butikken i Oslo (eneste garnbutikken jeg vet om!) og be om hjelp hvis jeg får tid.

En annen ting er at jeg liker å bruke en del penger på gaver til moren min, og jeg føler at jeg måtte ha kjøpt ganske mye eller eksklusivt garn hvis det skulle bli så fancy som jeg vil ha det. I fjor kjøpte jeg en dyr, fin skinnkurv hun har garn i, hadde det ikke vært for det kunne jeg jo ha kjøpt noe sånt og fylt det opp med garn. Takk, nå fikk jeg litt å tenke på! Hvis du har tips til fint garn som hun kanskje ikke har fra før blir jeg glad for tips!

Om hun ikke er fullt så tradisjonell kunne kanskje en av Tine Solheim sine bøker vært noe? Men det kommer an på om du tror hun liker designen eller ikke, er mye "spennende" der som du enten liker eller virkelig misliker. :sjenert:

Utfra coveret ser det virkelig ut som noe hun kan like, tusen takk! Får sjekke ut hennes bøker, det ser absolutt ut som noe for min mor. Vet du om det er mest oppskrifter, eller om det er litt personlig preg på den i tillegg?

Min håndarbeidsglade mor skal i år få harmony wood strikkepinner!:-) de er supergode å strikke med!

Strikkepinner er kanskje ikke så dumt! Hun har nok mye fra før, men blir sikkert glad for nye hvis disse er ekstra gode. Strikkepinner pleier vel ikke å koste så mye, og som nevnt pleier jeg å bruke en del penger på gave til henne (kanskje litt for mye, ifølge manges standard), men det kan være en tilleggsgave til en bok eller noe fint garn, for eksempel. Takk for tips!

Endret av bananbra
Skrevet

Harmony Wood pinner er relativt kostbare faktisk, i alle fall om du kjøper et digert sett. Mange erfarne strikkere synes de er kjempegode å strikke med.

Ellers kan du finne mye fancy garn her, kanskje et gavekort er noe å tenke på?

Min lenke

Skrevet

Jaha, sånt vet jeg som sagt ikke noe om... Tror ikke hun har disse Harmony Wood-pinnene, så kanskje et sett av dem hadde vært noe. Vet du hvor jeg får kjøpt disse? Har de sånt i vanlige garnbutikker som Strikkedilla?

Jeg synes det er litt kjedelig med gavekort, men hvis de har rask leveringstid rekker jeg kanskje å bestille noe. Takk for link og info!

Skrevet

Utfra coveret ser det virkelig ut som noe hun kan like, tusen takk! Får sjekke ut hennes bøker, det ser absolutt ut som noe for min mor. Vet du om det er mest oppskrifter, eller om det er litt personlig preg på den i tillegg?

Så bra at forslaget falt i smak. :) Jeg eier dessverre ingen av bøkene hennes, så vet ikke om det bare er oppskrifter eller om det er noe mer, må innrømme at jeg bare har falt for designen men ikke følt meg "avansert" nok til å tørre å skaffe bøkene enda. Det sies her at det også er noen dikt, sitater og tips til det "lille ekstra", hva nå enn det kan bety, men tror nok det lureste er å gå innom en bokhandel å sjekke om du er i tvil. Jeg har sett den flere steder, både i vanlige bokhandler og hobbyforretninger.

Skrevet

Hva med gavekort på en eller annen hobby butikk? :)

Skrevet

Jeg kan anbefale "Du Store Alpakka" på Grunerløkka. Nettsiden er: www.dustorealpakka.com De her veldig mye fint og litt eksklusivt garn. Og der er veldig hjelpsomme og flinke :)

Et annet julegavetips kan være en etui for å ha strikkepinner i.

Alternativ 1: http://4.bp.blogspot.com/_zI3C921IAgg/TGZjWm_pH8I/AAAAAAAADw8/2J4lZUb3IHI/s1600/DSC04621.JPG

Alternativ 2:

http://4.bp.blogspot.com/_zI3C921IAgg/TMcgvBR64eI/AAAAAAAAD4s/02Qz5a2iSNo/s1600/image-upload-31-759729.jpg

Alternativ 3:

http://1.bp.blogspot.com/_zI3C921IAgg/TK4OEE4EebI/AAAAAAAAD4U/YdHARtufJW0/s1600/image-upload-37-780147.jpg

Skrevet

Jaha, sånt vet jeg som sagt ikke noe om... Tror ikke hun har disse Harmony Wood-pinnene, så kanskje et sett av dem hadde vært noe. Vet du hvor jeg får kjøpt disse? Har de sånt i vanlige garnbutikker som Strikkedilla?

Jeg synes det er litt kjedelig med gavekort, men hvis de har rask leveringstid rekker jeg kanskje å bestille noe. Takk for link og info!

Skrevet

Jeg kjøper mine harmony wood på husfliden, men vet ikke om alle fører det. Da man først har prøvd disse pinnene kan jeg nærmest garantere at hun vil ha kun disse:-) det finnes i alle str og fine etuier å ha de i!

Skrevet

De har ikke Harmony Wood på Strikkedilla. Du får heller ta turen på Tjorven rett ved banen på Majorstua, eller Du Store Alpakka ved Birkelunden. Det er mye bedre garnbutikker etter min mening, med større utvalg enn bare Dale og Sandnes :)

Skrevet

Du Store Alpakka (som ligger ved Birkelunden i Oslo) er importører av HW-pinner. De er geniale! Kjøper du et sett, f.eks. et som dette (siden er amerikansk, og sender (dessverre!!) ikke til Norge, men det er de samme pinnene som selgse på DSA) har du de aller fleste størrelser og lengder.

Ellers har Tjorven på Majorstua HW-pinner, men der syns jeg det ofte er rimelig utplukket, og det er større sjans for å få tak i sett på DSA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...