Gå til innhold

Forhøyet leververdi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var til full legesjekk først i uken. Måtte bl annet ta full blodstatus. I dag fikk jeg brev om ny time pga at leververdiene var forhøyet? Trodde det kun gjalt folk som drikker for mye. Eller har spist medisiner i mange år. Ingen av delene gjelder meg. Hva kan det da være? Er skitnervøs. Pleace svar meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du har kysseesyken ? :)

Skrevet

Kanskje du har kysseesyken ? :)

Nei, har ikke kysset for mye heller hehe

Skrevet

Jeg hadde også dette. Ikke være så bekymret, dette trenger ikke være farlig i det hele tatt. Spør hvor mye det er snakk om. Er det bare littbitt, så sier somregel legen at det ikke er noe å bry seg med, at det kanskje ikke er noen bestemt årsak. Men de må jo likevel se på hva det kan være. I mitt tilfelle gikk jeg på noen nye piller, men det var ikke dem som utgjorde det. Ting kan fort slå ut på en leverprøve. Har du for.eks drukket noen dager før, så kan dette slå ut. Når jeg skulle ta en ny prøve en måned etter den første prøven, så turdte jeg ikke drikke hele den måneden. :P

Skrevet

Hei!

Var til full legesjekk først i uken. Måtte bl annet ta full blodstatus. I dag fikk jeg brev om ny time pga at leververdiene var forhøyet? Trodde det kun gjalt folk som drikker for mye. Eller har spist medisiner i mange år. Ingen av delene gjelder meg. Hva kan det da være? Er skitnervøs. Pleace svar meg

Forhøyede leververdier kan skyldes mye forskjellig, og det er slett ikke bare folk som drikker mye alkohol som får det. Noen sykdommer som mononukleose/kyssesyken kan gi det, du kan også ha hatt hepatitt A eller E, men det ville du sannsynligvis ha merket.

Mest sannsynlig er det ikke noe farlig, men det er veldig greit at det blir sjekket ut. Norge har et veldig bra fagmiljø når det gjelder leversykdommer, men hvis det skulle være noe alvorlig er det viktig å oppdage det i tide.

Forskjellige leversykdommer er beskrevet på www.leverforeningen.no, men prøv å bevare et sunt fokus og ikke tro at du har en av disse sykdommene før du har vært til grundigere sjekk. Som sagt så er det mest sannsynlig ikke noe alvorlig.

Skrevet

Jeg har "kronisk" forhøyede leververdier, altså mine er forhøyet, men det feiler meg ingenting.

Jeg har blitt sjekket fra a til å hos indremedisiner, men den eneste konklusjonen er at dette er normalt for meg.

Det er asat, alat og alp(?) som er forhøyet hos meg

Skrevet

Takk for alle svar. Nei er vel ikke så bekymret. Føler meg helt frisk og nå har min mor fortalt at hun har hatt høyr leververdier i mange år. Så det er kanskje noe arvelig? Har tidligere også fått beskjed om dette etter legekontroll. Men det var hos en annen lege. Føler det bare litt ekkelt. Litt mistenkeliggjort hos legen.

Fikk brev i posten på lørdag om dette resultatet og fått ny time for samtale hos legen.

Skrevet

Kan hende du har kyssesyken

Skrevet

Takk for alle svar. Nei er vel ikke så bekymret. Føler meg helt frisk og nå har min mor fortalt at hun har hatt høyr leververdier i mange år. Så det er kanskje noe arvelig? Har tidligere også fått beskjed om dette etter legekontroll. Men det var hos en annen lege. Føler det bare litt ekkelt. Litt mistenkeliggjort hos legen.

Fikk brev i posten på lørdag om dette resultatet og fått ny time for samtale hos legen.

Tror ikke det betyr at du blir mistenkeliggjort.

Synes derimot det er kjempebra at legen tar det på alvor, og ønsker å prøve å finne ut om det er noen grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...