Gå til innhold

Jeg ser etter leiebolig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leter etter leiebolig og lurer på hva som er viktig å tenke på før jeg skriver under kontrakt. Kommer til å gå alene på visninger, har aldri gjort det før så trenger tips... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er inkludert i leien, Strøm/Kommunale avg?

Gjensidig oppsigelsestid

Depositum og størrelse (husk at hvis utleier krever dep. så skal også utleier betale omkostningene for å opprette konto - loven!)

Biloppstillingsplass

Hageplass?

Hva om du får samboer? (De har ikke lov å nekte familiemedlemmer, kjærester osv. å flytte inn, men de kan skrive i kontrakten at om så: Leien økes)

HUSK: DU SKAL HA KONTRAKT FRA DAG 1! Og du skal få tid til å områ deg med kontrakten / gå igjennom den sammen med huseier før du undertegner.

Tja.. det var for eksempel :)

Lykke til

Skrevet

Leiekontroakt... VIKTIG VIKTIG, og du MÅ lese godt igjennom den.

Virker utleier seriøs?

Se ann tomten på visnings dag ( er den rotete og fæl på visning, er det lite sannsynelig at de rydder den til du flytter inn)

leiligheten, ingen feil og mangler skal være der når du skriver under kontrakten (er ikke alltid hueier ordenr opp feil og mangler etter du har flyttet inn)

virker området som en plass du kan bo og føle deg trygg og komfortabel?.

kjenne etter råte/fukt lukter og se etter skade i leilighet (ingen av delene bør være der)

avtale på forhånd hvordan det er med strøm ,tv, internett (dette bør også helst være avklart i kontrakten)

Pluss det som ligge i innlegget ovenfor :)

Skrevet

Hva om du får samboer? (De har ikke lov å nekte familiemedlemmer, kjærester osv. å flytte inn, men de kan skrive i kontrakten at om så: Leien økes)

Takk for tips! Jeg har ikke kjæreste, og ser ikke for meg å flytte inn med en eventuell fremtidig med det første. Bør jeg spørre om det allikevel? Hva om jeg får samboer uten at det står noe om leieøkning i kontrakten? Kan den ikke økes da..? Jeg spør dumt nå kanskje... Isåfall er det jo huseier som bør passe på at det er med i kontrakten..?

Skrevet

Om du får en kjæreste og dere ønsker å flytte sammen kan han vel ettersom hva jeg vet - ikke si nei til det - MEN så er jeg ikke noen guru.

Det jeg tror han KAN nekte deg er hvis du har en venninne du ønsker skal flytte inn. Det kan huseier nekte. Familie er en annen ting.

Og OM det skulle være nektings på samboer - så herregud: Flytt ut og finn et annet sted ;)

Skrevet

Jeg ville leid gjennom et meglerfirma. Det er trygt og sikkert!

Skrevet

leiligheten, ingen feil og mangler skal være der når du skriver under kontrakten (er ikke alltid hueier ordenr opp feil og mangler etter du har flyttet inn)

kjenne etter råte/fukt lukter og se etter skade i leilighet (ingen av delene bør være der)

Takk for tips!

Det med råte/fukt er et viktig råd.

Har hørt skrekkhistorier om nye leietakere som har måttet vaske kjempeekkel kjøkkenvifte, stekovn og under/bak dusjkabinettet etter at de flytta inn for forrige leier vaska ikke grundig nok.

Kan det skrives i kontrakten og? At leiligheten er ren når jeg tar over? Når bør kontrakten skrives? Tenkte det kanskje er best på innflyttingsdagen, når jeg har sjekket at alt ser greit ut i boligen... Men det er kanskje best å skrive under så fort man har vært på visning og vet at man får den? Så ikke huseieren ombestemmer seg og velger en annen istedet.

Hvor lang er det rimelig at oppsigelsestiden er? Avgjør huseier det?

Skrevet

Oppsigelsestid = 1 måned fra den første i måneden er vanlig.

Dvs. sier du opp den 15. november, gjelder det fra 1. desember.

Dermed har huseier 1.5 måneder til å finne ny leietaker på.

Og du - du kan bli sagt opp fra den 1. hver måned på akkurat lik måte.

Dette skal selvsagt være gjensidig.

Du kan be om å få alt du vil inn i den kontrakten - men husk nå på at det ikke er DU som eier huset da ;)

Sjeldent du kan kreve mer enn det som er fornuftig - blir du for vrang og skal ha for mye - velger de deg bare bort.. iallefall ville jeg gjort det..

Skrevet

At de ikke krever "forskudd" eller at depositumspenger skal settes inn på kontoen til huseier. Da er det stor fare for at du blir lurt.

Skrevet

Se etter oppvarming. Om det er kabler, vedovn..

Spør hvor sola går, så slipper du overraskelser til sommeren dersom det f.eks. steker på soverommet om kvelden eller om sola aldri kommer. Lurt å spørre om uteområde også, og om sola går dit.

Isolering. Om leiligheten holder godt på varmen eller trekker. Om det er lydt.

Opplegg til vaskemaskin. Bod/lagringsplass. Husk at du må ha et sted å plassere bildekk. Og tørkestativ, er det mulig å tørke klær uten å ha det midt i stua?

Om du får egen varmtvannstank. Kan være lurt å spørre om hvor gammel den er også. Mener det faktisk er leietaker som må dekke denne dersom den ryker.

Det er alltid noe fuktighet i sokkelleiligheter, men spør om dette når du er der. Ikke moro å legge seg på våt pute om kvelden eller at klærne blir sure før de får tørket (men dette merker man kun når det regner).

Erfaringsmessig er det hyggeligere å leie hos noen som er litt slappe faktisk, enn noen som leker ovenfra og ned og er uhyre firkantet allerede på visning. Det er bedre å vaske en vifte (vaske etter flytting må man uansett)og tumle for seg selv enn å leve flere år med huseiere som hakker og legger seg opp i alt du gjør.

Skrevet (endret)

Takk for tips!

Det med råte/fukt er et viktig råd.

Har hørt skrekkhistorier om nye leietakere som har måttet vaske kjempeekkel kjøkkenvifte, stekovn og under/bak dusjkabinettet etter at de flytta inn for forrige leier vaska ikke grundig nok.

Kan det skrives i kontrakten og? At leiligheten er ren når jeg tar over? Når bør kontrakten skrives? Tenkte det kanskje er best på innflyttingsdagen, når jeg har sjekket at alt ser greit ut i boligen... Men det er kanskje best å skrive under så fort man har vært på visning og vet at man får den? Så ikke huseieren ombestemmer seg og velger en annen istedet.

Hvor lang er det rimelig at oppsigelsestiden er? Avgjør huseier det?

hvorti mann skriver kontrakten varierer, noe skriver den på visningsdag, andre på innflytnings dag, det viktigste er at du har den i boks før du begynner å flytte inn og betale husleie.

i noen kontrakter er det en sjekk liste for at ting er gjort (eks vask, reperasjoner osv) ville ikke flyttet inn dersom leiligheten står tom, og det er masse skitt i vinduskarmer, kjøkkenvifte osv, da ville jeg helst kommet tilbake når huseier har vasket det, og sjekket over en gang til. (med mindre du virkelig har lyst på leiligheten og ikke har noe imot å vaske den selv da)

kom på en ting til. hvis dette er et hus av eldre standard, så vil det nesten grantert være litt lytt ned til leiligheten, (du vil høre når de går oppe osv. har de da mange barn, så kan dette bli bråkete.

Husk også at du har rett på å motta den posten du selv ønsker. helst bør du ha en egen postkasse. (leste om en her på Kg faktisk som ikke fikk lov å motta pakker, da ble huseier sint, slik skal det ikke være)

Oppsigelsetid varierer litt. vi har alltid hat 3 mnd fra den føste i hver mnd (sier vi opp 16 des, så er det fra 1 jan oppsigelsetiden gjelder og mann må være ute innen 1mar) men noen har 1 mnd og andre har 2 mnd. Det skal stå i kontrakten hvo lang oppsigelses perioden skal være. der er som oftest huseier som bestemmer det, men har opplev at de selv har spurt oss om hvor lang tid vi ønsket.

tat en titt på forbrukerrådet sine sider om uteleie og leie kontrakter. de har en god del tips å komme med :)

Endret av Betty2
Skrevet

Kommunale avgifter skal ligge innbakt i husleia.

Er kun strøm og vann- og avløp (dersom betalt etter forbruk) som utleier kan kreve utenom.

Depositum skal på egen konto. I ditt navn, men utleier betaler kostnaden for opprettelse av kontoen. I min bank krever de kopi av leieavtalen.

Du finner dette i husleieloven: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-003.html

Sjekk ekstra nøye på bad og under kjøkkenvasken for å se etter råte/mugg.

Plikter i forhold til snømåking og gressklipping. Mulighet til å disponere noe av utearealet.

Internett og tv. Muligheter for det.

Type oppvarming. Hvor lytt det er. Kan godt spørre om hvilke som ligger over soverommet ditt. Er det barnerommet med små barn som gjerne våkner grytidlig og det er lytt så har du et problem.

Les ellers husleieloven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...