Gå til innhold

Løpetid boliglån

Anbefalte innlegg

Gjest Rampunge
Skrevet

Med utgangspunkt i denne tråden er jeg litt nysgjerrig på hvor lang løpetid dere har på boliglånene deres.

Jeg ser at noen har ca like stort lån som oss, men likevel betaler de ikke mer enn en brøkdel i regninger pr mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Femten års løpetid på et boliglån på ca 2 mill.

Samlet inntekt for oss to er i underkant av en million. Jeg har litt studielån, mens han er ferdig med sitt. Billån har vi aldri hatt, da vi fint har klart å spare opp nok penger til å slippe når vi har byttet biler, selv om vi har kort løpetid på boliglånet.

Ser ingen grunn til å tøye boliglånet over flere år enn vi må.

Skrevet

Jeg valgte løpetid på 10 år. Banken mente at det var vel litt kort tid, men jeg sa bare at siden jeg er alene om å betjene lånet så er det greit å ha litt å gå på dersom min økonomiske situasjon skulle endre seg.

Skrevet

Vi har 30 år, og lån på 1,5 mill. Betaler 8000 i mnd.

Skrevet

Vi har 1.550.000 på 25 år. Betaler rundt 8.000 i renter og avdrag pr mnd.

Skrevet

Har 100000 i lån ( enebolig og kommunale avgifter og slike ting kommer i tillegg), 25 års løpetid og betaler i underkant av 5000 pr mnd. ( dette er lån igjennom Husbanken da)

Skrevet

Litt over 2 mill i gjeld, 15 års løpetid.

Skrevet

3,2 mill i gjeld og 25 års løpetid.

Skrevet

1,43 mill i lån. 30 års løpetid. Nå er jeg alene om lånet, men når min samboer og jeg skal kjøpe sammen regner vi med å gå ned på 20 års løpetid.

Skrevet

Lånet på dagens bolig hadde løpetid på 25 år, men ble nedbetalt ganske raskt. Skal snart bytte bolig igjen og regner da med lån på +/- 2500.000,- og planlegger også 25 års nedbetalingstid på det. Kunne gjerne hatt kortere nedbetalingsplan, men foretrekker å heller ha 25 år og betale ned ekstra når det passer så slipper vi å binde oss til mer enn kanskje passer om noen år. At man får økt løpetiden på lånet er nok ikke alltid en selvfølge.

Skrevet

Vi har 1650000kr i lån og en nedbetalingstid på ca 25 år.

Skrevet

At man får økt løpetiden på lånet er nok ikke alltid en selvfølge.

Det er sikkert ikke alltid en selvfølge, men hvem har sagt at man alltid skal ha den muligheten? Forutsetningene for mange her inne er at dette brukes som buffer når en har relativt kort nedbetalingstid på boliglånet sitt, slik jeg leser innleggene.

Bankene "anbefaler" som regel ganske lang nedbetalingstid (i alle fall aldri under 20 år) fordi de tjener på det. Har man 15 års løpetid på et lån på 2 mill er det i følge min bank over hodet ingen problemer å øke nedbetalingstiden, snarere tvert imot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...