Gå til innhold

Opprette ny konto med minibankkort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min har brukskonto og minibankkort i en relativt dyr bank. Hun bestemte seg derfor for å bytte til en bank som passet hennes behov bedre, men det skulle vise seg å være vanskelig.

Da hun troppet opp i banken, fikk hun beskjed om at hun ikke fikk minibankkort før banken kunne se at hun hadde en stabil inntekt. Hun spurte om ikke dette bare gjaldt visa, men det var visst sånn for helt vanlig minibankkort også. Hun kunne ikke levere lønnsslipp for å bevise inntekt.

Er ikke dette helt merkelig? Hun vil nå ikke bytte bank likevel, for det blir rett og slett alt for tungvindt å klare seg uten kort i over en måned. Noen som jobber i bank eller som har vært borti samme problemstillingen?

Hvordan kan dette løses praktisk sett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dobbeltposting

Endret av Alison
Skrevet

Jeg jobber i bank, og min erfaring er at det vanligvis ikke er nødvendig å vise til stabil inntekt på kontoen før en får bankkort. Unntaktet er hvis den som ønsker konto tidligere har hatt en dårlig historikk i banken med mislighold, eller at det er registrert betalingsanmerkninger på kunden. I slike tilfeller vil banken se at det er stabil inntekt inn på konto for å redusere risikoen for mislighold av kontoen.

Skrevet

Ok. Men hva hvis kunden ikke har noe tidligere kundeforhold med den banken, og ingen anmerkninger?

Et annet spørsmål; hvorfor må man bevise fast inntekt når man bare skal ha et vanlig bankkort? Jeg forstår det med Visa, for der har man jo i noen tilfeller mulighet til å trekke over, men.. :klø:

Skrevet

Hva med å søke om konto i Skandiabanken? Dette gjøres over nett og det er gebyrfritt å bruke kortet og betale regninger.

Skrevet

Banken ser vel helst at det kommer penger regelmessig inn på konto, de bryr seg absolutt ikke om hvilket beløp som kommer inn, men at kontoen er i bruk. Dette gjelder spesielt banker som har gratis kort til ungdom vil jeg tro.

Jeg jobber også i bank.

Skrevet

Merkelig... Mine sønner opprettet begge lønnskonto/ungdomskonto (hos Nordea) da de begynte å jobbe i 13-14 års alderen. Da var det ikke snakk om fast eller stabil inntekt. Men begge fikk minibank-kort (ikke visa). De kunne jo uansett ikke bruke mer enn hva som var disponibelt på konto.

Skrevet

Og når de blir 18 år så får de bankkort med Visa samt kredittkort (uten å ha bedt om det) selv om de går på videregående.

Skrevet

Banken ser vel helst at det kommer penger regelmessig inn på konto, de bryr seg absolutt ikke om hvilket beløp som kommer inn, men at kontoen er i bruk. Dette gjelder spesielt banker som har gratis kort til ungdom vil jeg tro.

Jeg jobber også i bank.

Ja det forstår jeg jo. Men det sier seg vel litt selv at en person som trenger konto og minibankkort har en inntekt den trenger å disponere?

Som jeg nevnte lenger oppe her, jeg forstår at de trenger bevis når det gjelder Visa, for det kan man jo trekke over. Men med et vanlig minibankkort? Hva kan man gjøre med det hvis man ikke har penger?

Merkelig... Mine sønner opprettet begge lønnskonto/ungdomskonto (hos Nordea) da de begynte å jobbe i 13-14 års alderen. Da var det ikke snakk om fast eller stabil inntekt. Men begge fikk minibank-kort (ikke visa). De kunne jo uansett ikke bruke mer enn hva som var disponibelt på konto.

Det er dette jeg også stusser på, da jeg fylte 16 fikk jeg mitt første minibankkort, og det fikk jeg bare fordi jeg ville ha et. Tror ikke det kom inn penger på den kontoen før det var gått nærmere ett år.

Og når de blir 18 år så får de bankkort med Visa samt kredittkort (uten å ha bedt om det) selv om de går på videregående.

Jeg fikk også automatisk Visa da jeg fylte 18.

Begynner å lure litt på om banken hun vil bruke har litt strenge regler..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...