AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 Jeg og min søster bor hos faren vår. Vi er begge myndige. Jeg har som regel øl i kjøleskapet, men har et problem med at søsteren min gang på gang stjeler det. Hun leverer det tilbake (kjøper nytt altså), så jeg "taper" ikke noe på det økonomisk, men jeg begynner å bli veldig lei det nå. Idag skulle jeg f.eks ut. Hadde 10 øl i kjøleskapet fra forje helg, da jeg ombestemte meg ang en fest. Skulle ned å hente noe i "øl-kjøleskapet", og der var det to øl igjen. Hun har altså stjålet 8 øl av meg siden forje helg. Hun lå og sov, jeg klarte ikke få henne opp, så jeg måtte selv gå på butikken og kjøpe nye øl. Hadde jeg ikke sett dette, ville jeg ikke vist om det før ølsalget var stengt. En ting er jo å spørre om å låne noen øl av meg fordi hu vil ha et par øl. Men når hun tar uten å spørre, og heller ikke sier ifra, så blir jeg forbanna, og det blir styrete for meg. Blir jo også bekymret, da hun drikker all øl hun tar, aleine. Hun sliter litt, drikker mer enn normalt, drar aldri på sosiale ting, sitter våken til 5 om natta og står opp 6 om ettermiddagen. Pappa prøver og prøver å få henne til å skjerpe seg, men jenta er 22 år, og han orker ikke mer. Hvordan skal jeg få henne til å slutte å stjele ølen min? Såklart, jeg kunne lagt dem på soverommet mitt, men hender jo at jeg (som alle andre) pluttselig har lyst på en kald øl eller to til maten, eller at det en dag jeg egentlig ikke har planer om å dra på fest skjer noe jeg vil være med på. Da syntes jeg det er greit å "alltid" ha en 6pk i kjøleskapet. Jeg drikker minimalt, men liker å være forberedt. Jeg har prøvd å prate med henne, sagt at det er greit hvis du spør (og jeg sier ja), men at hun lager unødvendig dårlig stemning ved å ta mine (og pappa sine) øl. Hun har aldri øl selv, har også foreslått at hun kan kjøpe egen øl å ha i kjøleskapet. Men det gidder hun da ikke. Er som regel midt på natten hun drikker, så jeg ser aldri at hun tar noe (tomflaskene gjemmer hun på soverommet sitt). Noen tanker? Hun går egentlig til psykolog, men ikke så mye nå lenger. hun går på "skole" men kun 2 timer i uken (tar opp noen fag som privatist). Jeg er så lei av at hun stjeler mine ting, og jeg vil gjerne kunne kjøpe en 6pk og faktisk vite at når jeg får lyst på en øl til maten, så ER 6pk i kjøleskapet..
Tabris Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 Hva med å si ifra til henne? Si akkurat det du sa her, og at du derfor ønsker at hun spør først.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #3 Skrevet 11. desember 2010 Hva med å si ifra til henne? Si akkurat det du sa her, og at du derfor ønsker at hun spør først. Har selvfølgelig sagt i fra til henne, og bedt henne slutte å stjele øl. Både på en pen og høflig måte, og en mer "nå er jeg dritt lei"-måte. Nytter ikke. Går ei uke, så har hu tatt mer.
Tabris Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 Da må du nesten enten bare flytte ut, eller ikke kjøpe øl før du skal bruke det.
Jaenelle Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 Kjøpe ein eller annen form for kjølebag eller noko sånt til rommet ditt, og oppbevare ølen der?
Chiyo Skrevet 11. desember 2010 #6 Skrevet 11. desember 2010 Du kan si: Listen sis. Neste gang to tar øl uten å spørre så smeller det, kay? Da får du et skikkelig bitchslap! 2
Gjest Eurodice Skrevet 11. desember 2010 #8 Skrevet 11. desember 2010 Til TS: Du skriver "ølkjøleskap". Er det slik at det stort sett er øl som oppbevares der? Er det av en type som det går an å ha hengelås på, så kunne du og din far ha hver sin nøkkel. Hvis det ikke går an, og kjøleskapet ikke er altfor stort, kunne du kanskje ha det på rommet ditt og holde døren låst når du ikke er hjemme. Eller kanskje det kunne settes på et låsbart rom, som bare du og din far hadde nøkkel til. Din søster har et alvorlig problem, og hun gjør det verre for seg selv på denne måten.
Gjesten Skrevet 11. desember 2010 #9 Skrevet 11. desember 2010 Jeg tenkte som belladonna at dere kanskje kunne sette en hengelås på, som enten har kode eller to nøkler? Eventuelt låse rommet kjøleskapet er i, hvis det ikke er mye annet i det rommet som søsteren din trenger å få tak i.
Porcelain Skrevet 13. desember 2010 #10 Skrevet 13. desember 2010 Du skriver at din søster drikker mer enn normalt. Da burde kanskje du og din far prøve å hjelpe henne med dette, ved å ikke oppbevare alkohol i huset over lengre tid. Kjøp inn ting den dagen dere skal drikke det. Dere overlever uten å kunne ta en øl akkurat det øyeblikket dere fikk lyst på en med, men det høres ikke ut som om søsteren din har et normalt forhold til alkohol. Hva med å hjelpe henne med dette? 1
Sofie_22 Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 Virker kanskje som om hun har litt problemer med alkohol, hvis hun sitter alene om kvelden og drikker (altså større mengder). Men hvsi du har prøvd å snakke med henne og hun fortsatt tar, så ville jeg kanskje bare oppbevart det på rommet mitt og satt inn et par øl like før jeg skulle ha dem.
Gjest en hånd og holde Skrevet 13. desember 2010 #12 Skrevet 13. desember 2010 Tror problemet her rett og slett er at dere har et "øl-kjøleskap" i hjemmet deres når søsteren din har problemer med øl. Bare fordi faren din og du klarer å styre det, betyr ikke at dere trenger å friste henne med noe hun ikke burde ha. Samme med andre misbrukere også. Legger ikke sove tablettene dine på stuebordet om du hadde vist søsteren din hadde spist hele pakken med en gang??? eller gitt en stor melkejokolade til henne hvis hun hadde diabetes.. nei, hjelp heller søsteren din ved å vise at du kan være et forbilde?!! Evnt. kjøpe øl på vei til fest? Ihvertfall ikke ha øl liggende til enhver tid... Er det normalt da??! Virker som problemet ikke ligger i at hun "stjeler" noen pils.. Lykke til! Håper søsteren din kan få riktig hjelp, og selvfølgelig god støtte fra dere. Hun klarer vel ikke det på egenhånd om det er øl overalt?? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå