Gå til innhold

Eksen og nye kjæresten drikker alkohol på julaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker aldri alkohol med barna til stede selv, men i år skal altså barna feire jul hos pappaen sin. Problemet er at de har tenkt til å drikke alkohol til maten og sier at jeg ikke kan nekte dem dette selv om de har ansvaret for barna? Kan jeg nekte barna å være hos faren sin på julaften på dette grunnlaget?

Videoannonse
Annonse
Gjest gurimalla
Skrevet

NEI!

Det er lov å ta seg et glass eller to når du er sammen med barn.

Hvis de drikker så mye at det er uforsvarlig blir det noe annet (snørrfylla).

• Liker 5
Skrevet

Nei det kan du ikke. Mange drikker alkohol til maten selv om det er barn til stede, uten at det medfører noe problem.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan vel ikke hindre pappaen til barna og kjæresten å ta seg en øl/et glass vin på julaften. Spørs nå litt hvor mye de drikker, men det er jo vanlig å drikke alkohol til maten på julaften. Så lenge det ikke er snakk om å drikke seg full foran barna, så ser jeg ingen feil ved dette. Det er jo ikke ulovlig å drikke alkohol foran barn.

Endret av Sofie_22
  • Liker 1
Skrevet

Ingen ting å bekymre seg for, så lenge de drikker moderate mengder. Ser ingen problemer med at voksne drikker alkolhol til måltider (og særlig ikke i julen).

Barna har bare godt av å observere; jeg synes foreldre har ansvar å lære bort ett normalt og moderat forhold til alkohol.

• Liker 1
Skrevet

Barna har bare godt av å observere; jeg synes foreldre har ansvar å lære bort ett normalt og moderat forhold til alkohol.

Dette er jeg så enig i. Jeg ser virkelig ikke problemet med å ha drikke til maten selv om barn er tilstede. Jeg er vant med at mine foreldre hadde det, uten at det ble noe grøftefyll av den grunn.

• Liker 5
Skrevet

TS her, mulig jeg er overbeskyttende. Når er det ikke bare snakk om julemiddagen, men de skal også ha en julefrokost 1. juledag og da vet jeg at det går en del aquavit.

Skrevet

Akevitt om morgenen? Det synes ikke jeg er helt kurant. Litt alkohol om julekvelden synes jeg er greit, selv om jeg ikke gjør det selv. Men juledags morgen? Er det vanlig?

Skrevet

Akevitt om morgenen? Det synes ikke jeg er helt kurant. Litt alkohol om julekvelden synes jeg er greit, selv om jeg ikke gjør det selv. Men juledags morgen? Er det vanlig?

Hvorfor spiller det noen rolle når på dagen man drikker? Man har jo fri den dagen, og så lenge man ikke skal kjøre bil har vel ikke det noe å si. 1. Juledagsfrokost med Aquavit er normalt blant alle jeg kjenner, men man har ikke frokosten i 8 tiden, men sånn i 12 tiden.

• Liker 3
Skrevet

Foreldrene mine har i alle år drukket og røyk foran meg og jeg hadde i barndommen et helt naturlig forhold til alkohol. Har aldri syns det var spennende fordi jeg var så vandt med at foreldrene mine drakk i helgene osv.

Jeg syns ikke at å drikke alkohol foran barn er noe gale, men jeg kan jo si det slik: Jeg har ALDRI sett foreldrene mine tydelig beruset!

Jeg har en venninne som sier at hun har sett faren sin full mange ganger i sin ungdom og det syns jeg ikke noe om. Barn skal få slippe å se foreldrene sine fulle.

Man må gjerne drikke, men drikk med måte.

• Liker 4
Skrevet

Foreldrene mine har i alle år drukket og røyk foran meg og jeg hadde i barndommen et helt naturlig forhold til alkohol. Har aldri syns det var spennende fordi jeg var så vandt med at foreldrene mine drakk i helgene osv.

Jeg syns ikke at å drikke alkohol foran barn er noe gale, men jeg kan jo si det slik: Jeg har ALDRI sett foreldrene mine tydelig beruset!

Jeg har en venninne som sier at hun har sett faren sin full mange ganger i sin ungdom og det syns jeg ikke noe om. Barn skal få slippe å se foreldrene sine fulle.

Man må gjerne drikke, men drikk med måte.

Enig i at barn ikke skal se foreldrene sine fulle, men når en venninne av meg sa at "foreldrene mine drikker seg aldri fulle når vi barna er der" måtte jeg neste flire litt. (samtlige av barna er over atten) :skratte:

Jeg liker selfølgelig ikke om foreldrene mine er fulle, men om de først er det så spiller det liten rolle om jeg ser det eller ikke nå i voksen alder. Når barna er så gamle at de selv har begynt å drikke seg fulle på fest må de tåle å se foreldrene sine fulle også er min mening. Men det beste er selvsagt om verken barna eller foreldre drikker seg fulle ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet med når på dagen man drikker, bare det er en selv som har kontroll over alkoholen og ikke omvendt. Jeg tror mange i Norge fortsatt assosierer alkohol med helgefyll, noe jeg synes er en ukultur. Det er ingenting galt med å nyte akevitt eller øl en onsdag fremfor en lørdag, det har å gjøre med mengden og sammenhengen.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

I min familie har de voksne alltid drukket øl og vin til maten, både til julemiddag og til søndagsmiddag.

Jeg tror det er kjempeviktig at barn observerer "normale" omstendigheter med alkohol. Tror det er viktig at de kan se at voksne kan drikke det uten å bli beruset eller skumle.

Tror barn som vokser opp i familier hvor alkohol er synonymt med "NEEEEIIIIIIHERREGUUUD, Per, IKKE forran ungen!!!" kommer til å få et mer usunt forhold til alkohol, spesielt i tenårene, og kanskje også i det voksne liv.

Foreldre skal aldri være beruset forran barna sine, ikke brisen og ikke full. Men å nyte et glass vin, det er bare bra.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde reagert negativt som deg, ts. Synes ikke barn og alkohol hører sammen i det hele tatt. Da kan de voksne ihvertfall vente til de har lagt seg.

Men jeg tror ikke du kan nekte far å ha dem i julen, likevel. Antageligvis går det helt fint, og far og kjæresten har kanskje vett nok til å ikke bli synlig beruset.

Gjest Eurodice
Skrevet

TS her, mulig jeg er overbeskyttende. Når er det ikke bare snakk om julemiddagen, men de skal også ha en julefrokost 1. juledag og da vet jeg at det går en del aquavit.

Hvor mange barn er det snakk om, og hvor store er de? Pleier din eksmann og hans nye dame å drikke seg fulle mens barna er hos dem ellers? Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for hvis de har et moderat forhold til alkohol.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde reagert negativt som deg, ts. Synes ikke barn og alkohol hører sammen i det hele tatt. Da kan de voksne ihvertfall vente til de har lagt seg.

Men jeg tror ikke du kan nekte far å ha dem i julen, likevel. Antageligvis går det helt fint, og far og kjæresten har kanskje vett nok til å ikke bli synlig beruset.

Jeg synes det er helt feil å vente til barna har lagt seg, hvilket inntrykk får barna da? Ligge nervøse i senga uten å vite at det er vanlig at stemmeleiet og latteren sitter løsere etter på glass vin. Hvis ikke foreldrene har tenkt å drikke seg i overkant da, men tror ikke det er vanlig.

En venninne har bodd lenge i et land litt syd for Norge og hun tar seg gjerne en øl tidlig på dagen, samtidig som hun ikke vil prate med sin xxxx når h*n er i overkant full her i landet. Men hun holder seg til et moderat nivå og tar kanskje et glass vin til middagen også.

Skrevet

Du kan jo ikke nekte han å ha sine egne barn, selv om han velger å ta et glass alkohol til maten på julaften. Det er jo en dag hvor man skal kose seg, og om han velger å ta et par øl den dagen, så må jo det få være opp til han. Så lenge han ikke drikker seg FULL med barn tilstede, så bør du skal blande deg borti det..

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg lurer faktisk på om det vrikelig er alkoholen som er problemets kjerne her...... Eller om det kanskje kan ha noe å gjøre med at barna ikke skal feire jul med mor i år, men derimot med far og hans nye.... ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker selfølgelig ikke om foreldrene mine er fulle, men om de først er det så spiller det liten rolle om jeg ser det eller ikke nå i voksen alder. Når barna er så gamle at de selv har begynt å drikke seg fulle på fest må de tåle å se foreldrene sine fulle også er min mening. Men det beste er selvsagt om verken barna eller foreldre drikker seg fulle ;)

Jeg er jo voksen nå, men jeg hadde ikke syns det var særlig kjekt å se foreldrene mine fulle. Det er jo "mamma og pappa" det er snakk om. Man har på en type respekt for dem fordi de skal liksom være et perfekt eksempel på hvordan voksne skal være. Jeg tror den respekten jeg har for mine foreldre hadde droppet litt jeg om jeg fikk se dem sørpe full. Selv om jeg nå nærmer meg 21 år.

Skrevet

Jeg er jo voksen nå, men jeg hadde ikke syns det var særlig kjekt å se foreldrene mine fulle. Det er jo "mamma og pappa" det er snakk om. Man har på en type respekt for dem fordi de skal liksom være et perfekt eksempel på hvordan voksne skal være. Jeg tror den respekten jeg har for mine foreldre hadde droppet litt jeg om jeg fikk se dem sørpe full. Selv om jeg nå nærmer meg 21 år.

Jeg har sett pappa sørpefull, men ikke mamma. Har like mye respekt for dem begge to. De er voksne og kan gjøre som dem vil og det samme er jeg. Jeg er 27. Jeg liker selvasgt ikke om foreldrene mine er fulle, men om de først er det kan jeg like gjerne være der og holde et øye med situasjonen.

Mener du at foreldrene dine ikke har lov til å drikke seg fulle, eller er det bare når du er tilstede du ikke liker det? Og drikker du deg full selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...