Gå til innhold

lus! trenger hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei! jeg lurer på frysing av dyner å puter når man har lus, det står at det skal fryses minst 4 timer eller gjrne over natten, i minst -20.. fikk vite om at vi hadde lus i går... la alle dyner å puter ut i kulda... men da var det bare -14 å nå er det bare -7 lurer på hvor lenge det må ligge ute da? det har snart ligget ut i 24 timer, når kan jeg ta det inn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tidssone
Skrevet

Lus dør i vanlig romtemperatur etter 24 timer, så lenge den ikke får mat.

Skrevet

Även om lusen lever, så förlorar de fortplantingsförmågan ganska snabbt efter bara några timmar borta från kroppsvärmen

Skrevet

Når barna her hadde lus ble vi fortalt av helsesøster at det nå var gått bort ifra det med frysing av dyner, luer etc. Det viktigste er å ta livet av lusene i hår/hodebunn. Bruker man lusekur så må man huske på at denne ikke tar livet av luse-eggene, og at kuren derfor må gjøres to ganger (når eggene har klekket, husker ikke nøyaktig dager men syns å huske 7-10 dager, apoteket vet) Veldig viktig at man ikke bare nøyer seg med en gang. Og flittig bruk av lusekam!

Lykke til, noe skikkelig drit å ha etter min mening.

P.s Viktig at man sier fra til skole/barnehage og omgangskrets slik at de får sjekket barn og voksne. Ellers ender man bare opp med at alle til stadighet "smitter" hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...