Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett endel på dyrepleier utdanningen, og syns dette ser veldig interessant ut! det jeg er redd for er lønnen. hvor mye får sånn ca en utdannet dyrepleier? klarer man seg økonomisk om man er utdannet i dette yrket? og hvilken alternativer har man for etterutdanning, og hvordan vil lønnen bli dersom man tar ekstra kurs osv. en utdanning på kun to år kan jo ikek gi den høyeste lønnen, dette er jeg klar over.. lurer derfor på hvordan lønenn blir hvis man etterutdanner seg, og hvordan det er i forhold til ansenitet? hva er snittet på å komme inn?

noen som er utdannet detet og kan hjelpe meg litt? :) eventuelt andre studier innen dyr som ikke er vetrinær? det hadde jo sikkert også vært supert, men da må jeg ta opp alle matematikk og kjemi fagene før jeg eventuelt får startet, har studiekompetanse, men ikke allmenn.. og snittet der er vel også sinnsykt høyt? dette frister ikke særlig..

ble mye spørsmål dette her, håper noen kan hjelpe meg litt! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Intensjonsavtalen tilsvarer en årslønn på 268 250 kr. Se: http://www.fagforbundet.no/file.php?id=13901

Studiet er veldig populært og har høy krav på poeng for å komme inn fra samordna opptak (så man bør ha et høyt snitt).

Etterutdanning; man kan etterutdanne seg i anestesi, odontologi (tenner), rehabilitering, adferd. Dette er ting som bør gi utslag på lønnen, men det er ingen regel som gir høyere lønn...

Skrevet

takk :) har lest dette selv også, men tenkte på litt info fra de som faktisk er utdannet, kjenner noen som er utdannet dyrepleier el.. :) så får man litt bedre innsikt på hvordan det faktisk er.. men takk uansett :)

Skrevet

i forhold til lønna, så er det nok intensjonsavtalen du bør gå etter for å få et realistisk nivå. Noen kan ligge høyere, og enklte ligger lavere og har dårligere avtaler.

Etterutdanningen er som regel korte, så det står ikke noe om etterutdanning og lønnsøkning i avtalen, det vil si noen får, noen får ikke... Noen kan få endel i lønsøning som følge av etterutdanning og ansvar, andre får ikke - siden utdannelsen kanskje ble spandert av jobben og ansvaret er endel av jobben.... Osv...

Yrket er fortsatt ganske uregulert og de fleste jobber i privat sektor hos arbeidsgivere som er utdannet veterinærer og har utdannelse i å være arbeidsgiver/leder... Dette gir litt forskjeller, og kanskje ikke alltid de beste arbeidsforholdene...

Så vidt jeg kan se spør du etter ting som du fint får svar om på disse sidene. Om du ønsker å vite hva dyrepleiere faktisk gjør osv, så får du spørre om det....

Skrevet

du trenger jo ikke svare meg om du syns jeg spør om unødvendige sp. Jeg har jo også skrevet i begge mine innlegg at jeg spør etter svar fra de som faktisk er utdannet dette, er du det?....

jeg tenker på hva en av dere som er utdannet dyrepleier tjener, hva dere har av etterutdanning og om det gjorde noen forskjell på lønnen? liker dere arbeidet deres, har dere en grei økonomi, eller angrer dere på yrket pga. lønnen rett og slette er for dårlig? har du barn, hvor i landet er du bosatt? utgifter i forhold til inntekter? hva står dere igjen med i mnd. etter utgiftene er betalt? hvordan er livet til denne personen økonomisk sett.. osv osv..

jeg er rett og slett redd for å velge et yrke med for dårlig lønn, og uten mulighet til å øke lønnen ved hjelp av etterutdanning, at jeg kommer til å trives i yrket det vet jeg..men vil ikke velge et yrke hvor jeg tjener såpass dårlig at jeg må tenke på hver krone jeg bruker, dette går ikke på at jeg vil bli rik, men å trives i mitt yrke og tjene nok til å ha et godt liv uten økonomiske bekymringer..

Skrevet

Hei Olma,

Jeg er selv veterinær, og har arbeidet som dyrepleier tidligere. Selv som dyrlege er lønnen dårlig. Jeg vil derfor råde deg til, hvis du har de studiepoeng som skal til for å komme inn på dyrepleierutdanningen i Norge, å heller velge noe annet. Med det høye karaktersnittet som skal til for å komme inn i Norge har du massevis av andre valgmuligheter.

Videre lurer jeg på hvorfor du gjerne vil bli dyrepleier? Som en person som er veldig glad i dyr, oppdaget jeg raskt av man ikke gjør dyrene glad på jobb som dyrepleier eller dyrlege; nei, de aller fleste dyr skyr deg som pesten ;)

Det er mange år siden jeg forlot klinisk praksis, og lønnen var en avgjørende faktor.

Pastill

Skrevet

tusen takk pastill :)

det er vel det at en jobb med dyr ville vært drømmen, men skjønner hva du mener med at dyr som er på klinikken og som er syke ikke liker deg spesielt godt :P men man hjelper jo dyrene da, og det er jo bra i seg selv..

kunne ønske det var litt flere muligheter for oss som er glad i dyr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...