Gå til innhold

HJELP Far har ikke betalt bidrag på 12 år !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far til "barn" på 17 år - ble alene for 12 år siden og KUN 1 gang har han betalt bidrag. Jeg skriver og purrer på NAV og får alltid til svar at det ikke er noen inntekt og ingen verdier å hente. Faren er komplett udugelig med penger. Men jeg vet han har jobbet hele tiden disse årene, bortsett fra noen måneders arbeidsledighet, og at det er ren "kjeltringskap som gjør at han rett og slett ikke vil betale for at sønn skal ha det et bra liv. Han har i over 10 år greid å lure NAV og stat og familie, venner, og meg for penger. Et av de verre eksemplene er at han "lånte" penger av sin sønns oppsparte penger /pengegaver! Konfirmasjonen og gaven måtte jeg betale helt alene, til tross for "såkalt avtale" vi hadde om 50/50 fordeling! -Pengene har jeg aldri fått tilbake...

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har ringt og skrevet til NAV og spurt om hjelp og hva jeg kan gjøre, men svaret er alltid noe flytende om at han ikke har penger. Da har han jo ganske enkelt byttet jobb... Men Skatt, moms og bidrags-gjeld har han jo fått, så et eller annet sted har det jo vært inntekt. Han jobbet også i utlandet en periode, og tjente ganske greie penger, men det har aldri vært noe til overs til sønnen. Han er veldig manipulerende og vil gjerne "sole seg i glansen" av hvor flink og flott sønnen er, men i realiteten har han faktisk ikke bidratt med en eneste ting hverken oppdragelse, klær, penger eller samvær! Hva i alle dager skal jeg gjøre. Han har en gjeld til NAV på nesten 200.000 og til sønn/meg på over 100.00. Må jeg bare godta at slik er det, eller er det noe jeg kan gjøre eller noen henvende meg til for å få hjelp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel søke om bidragsforskudd fra NAV? Da får du utbetalt en sum fra NAV om faren ikke betaler, og faren får gjeld til NAV innkreving. Sjekk ut regler o.l på NAV.

Jeg har fått det i alle år, far betaler meget sjelden noe som helst. Tror han har opparbeidet seg en solid gjeld ti NAV i løpet av årene, men det er hans problem.

• Liker 1
Skrevet

Bidragsgjelden vil alltid henge med og vil bli utbetalt barnet etter barnet har fylt 18 år om bidragspliktig får seg jobb da

Skrevet

Du har jo krav på bidragsforskudd om far ikke betaler.

Da legger staten ut for far.

Skrevet

Er i samme situasjon som deg, og dessverre ikke noe du kan gjøre. Nav har anmeldt og prøvd å få X'n til retten - men selv det klarte han å komme seg unna. Hver gang jeg tar kontakt med Nav innkreving får jeg bare en masse svada svar..

jeg har 3 barn, og når barna nå etterhvert blir 18 år så vil den gjelden han skylder på hvert av barna gå over til de.. så jeg har sittet med hele ansvaret både økonomisk og oppdragelsen selv. Så i utgangspunktet dersom mine barn får disse pengene så er det det jeg har klart å "spare" til de...

Man kan få forskuddsbidrag av Nav- tror max er ca 1020 kr pr. barn men det kommer ann på hvor mye du tjener.

Skrevet

Takk for respons :) Vi fikk jo et forskudd fra NAV en periode - derfor gjeld til NAV. Om han begynner i jobb etter sønn har fyllt 18 år, så blir altså gjelden overført til sønn? Går ut fra at eneste kriterie er at sønn har fyllt 18 år? Men hva da? Hvordan få gjennomført en såkalt anmeldelse eller "dom" slik at kravet ikke fordufter? Og hva er det som gjør at NAV bare "lukker luka/løfter på skuldrene" og ikke går videre med oppfølging når alt viser at han faktisk har hatt inntekt og ganske enkelt bare lurt og manipulert alt og alle?

Skrevet

kravet "fordufter" ikke, men hvordan de følger det opp vet jeg neimen ikke.

Men som en på Nav innkreving sa, den dagen han ( min x er selvstendig næringsdrivende) søker om noen ytelser fra folketrygden, type sykemelding eller pensjon, så vil det bli automatisk trekk. Men når de skylder bortimot en 500 000.- så sier det seg selv at mine barn aldri vil få disse pengene.

Men Nav innkreving er utrolig sløve til å gjøre noe - hadde en periode på 3 år hvor jeg ringte å purret på de annen hver mnd, og hver gang sto saken på stedet hvil.

Det gikk 2 år fra de la inn anmeldelse til de tok ut tiltale- og da retten kom opp så var han borte. Han flyttet nemlig til spania- Dette ble de informert om å enda tok de ikke passet hans..

Vet om ei venninne som arvet leiligheten til sin far, hvor han skyldte bidrag til henne. Før hun kunne "hente ut " arven måtte hun nedbetale gjelden.

Synes systemet er på mange måter feil, det er jeg som har sittet med regningen i alle disse årene, men samtidig så unner jeg jo barna mine disse pengene ( om de noen gang får de)

Skrevet

kravet "fordufter" ikke, men hvordan de følger det opp vet jeg neimen ikke.

Men som en på Nav innkreving sa, den dagen han ( min x er selvstendig næringsdrivende) søker om noen ytelser fra folketrygden, type sykemelding eller pensjon, så vil det bli automatisk trekk. Men når de skylder bortimot en 500 000.- så sier det seg selv at mine barn aldri vil få disse pengene.

Men Nav innkreving er utrolig sløve til å gjøre noe - hadde en periode på 3 år hvor jeg ringte å purret på de annen hver mnd, og hver gang sto saken på stedet hvil.

Det gikk 2 år fra de la inn anmeldelse til de tok ut tiltale- og da retten kom opp så var han borte. Han flyttet nemlig til spania- Dette ble de informert om å enda tok de ikke passet hans..

Vet om ei venninne som arvet leiligheten til sin far, hvor han skyldte bidrag til henne. Før hun kunne "hente ut " arven måtte hun nedbetale gjelden.

Synes systemet er på mange måter feil, det er jeg som har sittet med regningen i alle disse årene, men samtidig så unner jeg jo barna mine disse pengene ( om de noen gang får de)

Hei Anonym: Takk igjen..

Jeg synes det er helt ufattelig.... Såååå stor vekt de legger på "til barnets beste" i enhver sammenheng når man snakker med dem om dette etter brudd!... og så ender vi altså opp med at ungene ender med å arve gjelden i verste fall! Hvor i alle dager er rettferdigheten og barneloven og reglene de har laget "til beste for barnet" Skjønner ingenting jeg, og frustrasjonen dirrer helt ut i blodårene mine! Fatter ikke at det er mulig. Så min anbefaling til alle som merker at de muligens ender opp i lignende situasjon; SI FRA DERE BIDRAGET - DET BLIR BARE PROBLEMER I ETTERTID!!!

God Jul ... liksom.... :(

Skrevet

Min far betalte heller ikke bidrag i ca. 5-6 år. Fra jeg var 18 til noen og tyve fikk jeg månedtlige giroer fra NAV. Ikke noe problem. Det regnes vel strengt tatt som at det er barnet han skylder pengene, og ikke deg...

Skrevet

Min far betalte heller ikke bidrag i ca. 5-6 år. Fra jeg var 18 til noen og tyve fikk jeg månedtlige giroer fra NAV. Ikke noe problem. Det regnes vel strengt tatt som at det er barnet han skylder pengene, og ikke deg...

Nå er det vel streng tatt den som har hatt omsorgen og har forsørget barnet/ barna som burde fått de pengene. Der hvor BY svikter eller betaler for lite bidrag må jo BM supplere dette. BM kan ikke velge å ikke forsørge barnet/ barna.

Det er her ikke barna som har spart opp penger, men BM som har måtte spinke, spare og forsake ting siden BY har lurt seg unna.

Skrevet

Bare husk å gi beskjed til NAV dersom du får bidragsforskudd dersom inntekten din blir større.

Jeg "glemte" det ett år og fikk 100% bidragsforskudd ( snakk om ca 1000 kr pr barn og far skulle egentlig ha betalt kr 7 500 for alle 3) Dette oppdaget NAV og nå krever de tilbake 12 000.-

Det som er litt tragisk i denne saken er at det er penger som er rettmessige mine, men jeg må altså betale de tilbake slik at de kan øke gjelden til far med 12 000.-

Skjønn det den som kan.

jeg skjønner at bidrag skal gå til barna, men hallo.. barna skal da ha husvære, strøm, internett, mat,klær +++ og dette har jeg måtte forsørge alene i alle disse årene.

Som en annen skrev over... hun hadde fått pengene av Nav etter fylt 18 år, det beviser jo at far har da betalt inn sin gjeld, og det kan min x også finne på å gjøre, for at jeg ikke skal få pengene.Greit nok.. men på en annen måte feil.

Skrevet

Ja det er jo derfor det er dobbelt tragisk! Spesielt om det skulle ende opp med at barn arver gjeld...

Skrevet

Ja det er jo derfor det er dobbelt tragisk! Spesielt om det skulle ende opp med at barn arver gjeld...

Man kan fra si seg arv.... heldigvis:-)

Skrevet

Bare husk å gi beskjed til NAV dersom du får bidragsforskudd dersom inntekten din blir større.

Jeg "glemte" det ett år og fikk 100% bidragsforskudd ( snakk om ca 1000 kr pr barn og far skulle egentlig ha betalt kr 7 500 for alle 3) Dette oppdaget NAV og nå krever de tilbake 12 000.-

Det som er litt tragisk i denne saken er at det er penger som er rettmessige mine, men jeg må altså betale de tilbake slik at de kan øke gjelden til far med 12 000.-

Skjønn det den som kan.

jeg skjønner at bidrag skal gå til barna, men hallo.. barna skal da ha husvære, strøm, internett, mat,klær +++ og dette har jeg måtte forsørge alene i alle disse årene.

Som en annen skrev over... hun hadde fått pengene av Nav etter fylt 18 år, det beviser jo at far har da betalt inn sin gjeld, og det kan min x også finne på å gjøre, for at jeg ikke skal få pengene.Greit nok.. men på en annen måte feil.

Takk - det vet jeg. Fikk et forskudd på 600,-/mnd. Så fant de ut at jeg hadde tjent "for mye" pga uforutsett overtid og krever tilbake over 10.000,- 1,5 år i ettertid! Det store spørsmålet mitt er jo hvor kommer "barnets beste" inn i disse sammenhengene? Hva er hensikten med ikke å følge opp inntekten til begge foreldre oftere slik at alle parter, både NAV, Bidragsyter og Barn slipper dette voldsomme byråkratiet og, etter min oppfatning, uforskyldt gjeld for alle parter,... Jeg fatter det ganske enkelt ikke hvordan det er mulig å gi regler til Ola og Kari som de ikke skal følge eller overleve selv! Føler meg trampet på og motarbeidet på alle bauger og kanter. Jeg forsøker jo bare å gjøre hverdagen bedre for sønn liksom! Skulle bare ønske noen fra NAV/eller en med kjennskap til loven kunne vært litt innpå og forklart oss saker og ting. Det sies at alenemødre/-fedre får det så bra og utnytter systemet og får alt av staten og ødelegger bidragsyter`s liv fordi de "må betale så mye for barnet" - as if! Det er jo ganske enkelt å la vær å betale, ingenting skjer!

Skrevet

Nå er det vel streng tatt den som har hatt omsorgen og har forsørget barnet/ barna som burde fått de pengene. Der hvor BY svikter eller betaler for lite bidrag må jo BM supplere dette. BM kan ikke velge å ikke forsørge barnet/ barna.

Det er her ikke barna som har spart opp penger, men BM som har måtte spinke, spare og forsake ting siden BY har lurt seg unna.

Takk:) Ja, akkurat, men det er jo nesten som man "banner i kirken" om man nevner noe om dette til BY/NAV eller andre som ikke forstår/vil forstå at det er faktisk ikke bare å si man er alene om bareforsørgen så drøsser det inn penger fra stat og kommune! Det ender bare, for noen av oss sin del, med enorm gjeld til NAV for gjeld BY har til barnet. Så, ja det er barnets penger, men de har fortsatt ikke fått ett frimerke av den som forlanger delt omsorg -som de ikke gidder utføre omsorg, og samvær de ikke bryr seg om å ha, kjærlighet de ikke vil gi, osv osv. Om barnet har egen konto pengene går til/skulle gått til så hadde det forsatt sittet igjen med null på konto, og den andre foreldren kan jo ikke la vær å forsørge, bry seg, elske sitt eget barn....

Skrevet

Man kan fra si seg arv.... heldigvis:-)

...:):):) Og takk for det!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...