AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Har på en måte begynt å venne meg til det nå, men det er alltid der i bevisstheten min: Huden min ser helt for jævlig ut! Den er fet og seig, kviser i panna, på siden av kinnene og på hake. Store porer under øynene/ved siden av nesa, masse svarte hudormer på nesa. Har prøvd masse forskjellige hudprodukter, billige og dyre, og for tiden har jeg ikke råd til å dra til hudpleier, men har på følelsen at det ikke er til stor hjelp heller. vil ikke at noen skal se huden min uten sminke heller. Dere tenker sikkert at dette er hormoner, og at dette er vanlig på min alder(17 år), men nesten alle har ganske bra/normal hud, spsielt jenter, og det er mitt eneste ønske, å få en fin hud. Har en bra selvtillit utenom dette, men det her ødelegger en ellers god dag. Det er alltid huden som er problemet. Enten den glinser og ser svett ut på grunn av talget, eller den ser gusten ut fordi jeg har prøvd å dekke det til med pudder. Ikke nødvendig at dere skal sitte og kjede dere med mitt luksusproblem, trengte bare en utlbåsning
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 Jo, jeg forstår deg godt, for jeg har også hatt mye hudproblem før ... Men du har ikke tenkt på kostholdet ditt, da? For det du spiser gjenspeiler seg i huden din, så det er viktig å tenke på hva man spiser... Så er det viktig å drikke nok vann, og det er viktig å få god søvn, og det er viktig å få frisk luft hver dag.
glamorous Skrevet 11. desember 2010 #3 Skrevet 11. desember 2010 jeg har egentlig aldri vært plaget med kviser, får en her og der selvsagt, men når jeg først får er det i sammenheng med alkohol og sjokolade. Så jeg vet ikke om det er tilfeldig eller at alkohol og sjokolade kan være med på å gjøre huden ekkel. Jeg drikker ellers ca. 5 liter vann hver dag, (kanskje altfor mye) men jeg gjør det hvertfall. Jeg aner ikke hva man skal tro på eller ikke, men det sies jo at vann er veldig godt for huden, og det fungerer hvertfall på meg.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 Få henvisning til hudlege. Mange jenter på din alder har god effekt av produkter som skinoren som fåes på resept. Du kan ta det opp med fastlegen din i første omgang om du er redd for utgiftene. Bruk en mild rens, toner og en mild krem, morgen og kveld. La-roche posay fra apoteket har milde og alrighte produkter som du kan bruke til den dagen du eventuelt får time hos en hudpleier. Husk å skrubbe 1-2 ganger i uken! Og bruk mineralfoundation. Det var mine tips. fra ei som slet med det samme.
Yasi Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Har på en måte begynt å venne meg til det nå, men det er alltid der i bevisstheten min: Huden min ser helt for jævlig ut! Den er fet og seig, kviser i panna, på siden av kinnene og på hake. Store porer under øynene/ved siden av nesa, masse svarte hudormer på nesa. Har prøvd masse forskjellige hudprodukter, billige og dyre, og for tiden har jeg ikke råd til å dra til hudpleier, men har på følelsen at det ikke er til stor hjelp heller. vil ikke at noen skal se huden min uten sminke heller. Dere tenker sikkert at dette er hormoner, og at dette er vanlig på min alder(17 år), men nesten alle har ganske bra/normal hud, spsielt jenter, og det er mitt eneste ønske, å få en fin hud. Har en bra selvtillit utenom dette, men det her ødelegger en ellers god dag. Det er alltid huden som er problemet. Enten den glinser og ser svett ut på grunn av talget, eller den ser gusten ut fordi jeg har prøvd å dekke det til med pudder. Ikke nødvendig at dere skal sitte og kjede dere med mitt luksusproblem, trengte bare en utlbåsning Jeg skjønner frustrasjonen din så altfor godt, at det nesten gjør vondt! Jeg har vært i samme situasjon selv før, og jeg skal fortelle deg en ting: kosthold hjalp ikke meg! Nå skal ikke jeg si at det ikke hjelper noen, men det hjalp ikke meg. Du aner ikke hvor mange liter vann jeg drakk i løpet av en dag, det ga ingen utslag på huden min. Jeg levde kun på fisk, grønt og frukt over en kjempe lang periode - jeg kuttet ut ALT av godis. Fortsatt så våknet jeg til en forferdelig hud Jeg var så oppgitt at jeg ikke ante råd. Jeg drakk en halvliter med vann med én gang jeg våknet hver morgen, før jeg spiste frokost. Det skal visstnok hjelpe for da renser vannet kroppen - jeg så ingen forbedring av det heller. Det som omsider hjalp meg, var faktisk riktig hudpleie. Høres kanskje ut som en klisjé, men jeg deler bare min erfaring. Det hjelper ikke stort å bruke dyr hudpleie, dersom det ikke passer din hud! Nå spiser jeg hva jeg vil, uten at det gir utslag på huden min. Jeg kan leve på sjokolade en hel dag - ingen kviser. Så mine kviser har ingen sammenheng med det. Mulig noen får utslag på huden dersom de spiser sjokolader og er allergisk mot et eller annet i sjokoladen, uten at man selv er klar over det?! Jeg vet ikke.. Uansett, det finnes håp. Det skal jeg love deg! Ikke gi opp motet og ikke la dette ta knekken på selvtilliten din, selv om det er mye lettere sagt enn gjort. Jeg vet hvor forferdelig det er Ikke la dette ødelegge din ungdomstid! Gå til en hudpleier - ønsk deg det til jul eller spar selv. Det er stor hjelp å få der Ellers så kan du også søke litt på nett eller spørre om hjelp =) Det er jo ingenting galt i det. Er det noe du lurer på, bistår jeg deg gjerne så langt jeg makter, du må bare spørre Ønsker deg kjempe masse lykke til, kjære deg
Jesse Skrevet 11. desember 2010 #6 Skrevet 11. desember 2010 (endret) Høres akkurat ut som min hud, slik den har vært siden jeg var 12 år (er nå 24). Og huden har ødelagt selvbildet mitt opp igjennom, er først de siste par årene jeg har innsett at jeg må bare klare å leve med den. Har fortsatt store porer og sorte prikker, men har etter mange års uttesting av produkter og behandlinger blitt mindre fet i huden, og har sjelden kviseutbrudd. Kan jo nevne hva som har hjulpet meg/ikke hjulpet, også kan du jo, når du får råd gå å snakke med en hudpleier og/eller hudlege om problemet ditt. - Gikk på Tetracyclin utskrevet av hudlege en lang periode. Funket ikke. - Kosthold har så og si ingen innvirkning på huden min. Har testet ut dette over maange år. - Rensebehandlinger hos hudpleier hjelper til en viss grad, men kun i noen dager, da huden min produserer ekstremt mye talg, og porene fyller seg opp igjen nesten med en gang. - Prøvd utallige hudpleieprodukter,både billige og dyre, men først når jeg fikk produkter beregnet for fet OG fuktfattig hud følte jeg at jeg virkelig så resultater av produktene. Problemet tidligere var at alle hudpleiere jeg hadde vært hos var så opptatt av at huden min var så fet og glinsete, og dermed overså at overhuden min egentlig var veldig tørr. Det resulterte i at jeg fikk anbefalt produkter som tørket ut overhuden enda mer, og dermed produserte huden min enda mer talg. Bruker nå MD sine produkter for fet og fuktfattig hud med veldig god effekt. - Etter at jeg begynte å bruke Bare Minerals foundation istedet for flytende foundation og vanlig pudder ble også huden min mye mer stabil. Tror at i tillegg til at den er mye renere enn vanlig foundation, så har zinken som er i den hjulpet med å dempe ned kviseutbrudd, da zink er betennelsesdempende. Har ei venninne som nettopp har begynt på Roaccutan med god effekt. Det er et medikament som stopper talgproduksjonen innenifra, og jeg vurderer sterkt å begynne på det etterhvert, for tror at det å få kontroll på talgproduksjonen innenifra er det eneste som vil hjelpe meg (selv om jeg føler jeg har fått litt kontroll over talget i ansiktet sliter jeg fryktelig med fett hår, og kviser/hudormer på andre steder av kroppen). Men det er en dyr behandling, som man må gå på over lengre tid, og som det er strenge retningslinjer for når det gjelder hva man kan gjøre osv.. mens man går på de. Det er jo veldig individuelt dette med huden, og det som funket for meg trenger ikke nødvendigvis funke for deg. Men jeg føler med deg, huden har alt og si for hvordan man føler seg. Ta en snakk med hudlege og hudpleier og finn en løsning som passer for din hud. Lykke til Endret 11. desember 2010 av Jesse
Gjest BabyBlue Skrevet 11. desember 2010 #7 Skrevet 11. desember 2010 Jo, jeg forstår deg godt, for jeg har også hatt mye hudproblem før ... Men du har ikke tenkt på kostholdet ditt, da? For det du spiser gjenspeiler seg i huden din, så det er viktig å tenke på hva man spiser... Så er det viktig å drikke nok vann, og det er viktig å få god søvn, og det er viktig å få frisk luft hver dag. Av og til er det ikke nok å spise sunt. Det var en periode jeg var besatt av å spise sunt for hudens skyld (drakk 8 glass vann om dagen, holdt håret vekke fra fjeset, holdt meg unna sukker, fett og melkeprodukter, tok meg lange turer ute i frisk luft hver dag, brukte svindyre produkter - men urenhetene fortsatte å poppe opp). Nå går jeg på antibiotikapiller, og hvis ikke det hjelper skal fastlegen min sende meg til hudlege.
Gjest LineaKristine Skrevet 11. desember 2010 #8 Skrevet 11. desember 2010 Jeg hadde kviser i hele, jeg mener HELE ansiktet fra jeg var 14-17 år. Er 18 nå og nå sitter jeg bare igjen med maaange arr. Jeg var så mye deprimert og lei meg fordi jeg følte meg så ekkel og stygg pga kviser. Jeg ble til slutt gal av det. Jeg gråt masse og glorte meg selv i ansiktet, jeg bare MÅTTE få vekk kvisene. Jeg presset ut alt hver gang jeg fikk en ny også, for det føltes så utrolig deilig å "bli kvitt det". Jeg råder deg til å unngå å presse kvisene, jeg vet det føles befriende men da sitter du igjen med mange arr som er enda vanskeligere å få fjernet. Jeg ble kvitt kvisene mine da jeg gikk på Diane p-pillene, mens jeg renset huden med Proactiv Solution. Jeg vet at det rensemiddelet kan virke useriøst fordi et er fra tv-shop, men det fungerte veldig bra på meg og flere jeg kjenner, så det er verdt å prøve det Det er ikke så dyrt heller, i forhold til andre renseprodukter. Jeg sløste masse masse penger på
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #9 Skrevet 11. desember 2010 Ikke kast bort pengene på hudpleiere, be legen din henvise deg til en hudlege, de vet best! Har brukt masse penger på både dyre og billige produkter og div ansiktsbehandlinger, men det var først etter at jeg fikk resept av hudlege at man så at huden min ble klarere og finere. Siden da har jeg ikke vært stort plaget med kviser og uren hud, ikke i så stor grad at det har påvirket meg sosialt slik det gjorde før. De renseproduktene jeg bruker nå er ikke de dyreste og de er kun et tillegg til den virkelige behandlingen, dvs det jeg fikk på resept av hudlege.
Gjest BabyBlue Skrevet 11. desember 2010 #10 Skrevet 11. desember 2010 Proactiv er et stort no-no for sensitiv hud! Bare måtte nevne det...
May-Linn86 Skrevet 11. desember 2010 #11 Skrevet 11. desember 2010 Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Har på en måte begynt å venne meg til det nå, men det er alltid der i bevisstheten min: Huden min ser helt for jævlig ut! Den er fet og seig, kviser i panna, på siden av kinnene og på hake. Store porer under øynene/ved siden av nesa, masse svarte hudormer på nesa. Har prøvd masse forskjellige hudprodukter, billige og dyre, og for tiden har jeg ikke råd til å dra til hudpleier, men har på følelsen at det ikke er til stor hjelp heller. vil ikke at noen skal se huden min uten sminke heller. Dere tenker sikkert at dette er hormoner, og at dette er vanlig på min alder(17 år), men nesten alle har ganske bra/normal hud, spsielt jenter, og det er mitt eneste ønske, å få en fin hud. Har en bra selvtillit utenom dette, men det her ødelegger en ellers god dag. Det er alltid huden som er problemet. Enten den glinser og ser svett ut på grunn av talget, eller den ser gusten ut fordi jeg har prøvd å dekke det til med pudder. Ikke nødvendig at dere skal sitte og kjede dere med mitt luksusproblem, trengte bare en utlbåsning Hei! Føle virkelig med deg, har samme problem som deg. Jeg har prøvd maaange forskjellige rense produkter og behandlinger, uten virkning. Har også fått resept hos fastlegen på en krem, men denne tørket bare ut huden min så mye, at etter en bruk flasset huden min i en uke etter, og kvisene gikk ikke bort. Redningen min kom for ca 3 uker siden når jeg fikk et gavekort på behandling hos hudpleieakademiet, Jeg fikk beskjed om at huden min var fuktighetsfattig og fikk anbefalt renseprodukter og kremer fra Mattis og Decleor som gir mye fuktighet. Etter bare 3 uker er huden min MYE bedre. Ingen nye urenheter har poppet opp, og de som var der er nesten helt borte. Jeg ser at noen har nevnt det, men sier det en gang til. Mange hudpleiere anbefaler produkter som tørker ut huden for å forhindre talgproduksjon. Men oftest så er huden fuktfattig og derfor produserer huden mer talg. Hvis du føler deg litt stiv i ansiktet etter å ha vasket det med vann, eller vært i dusjen, er du mest sannsynlig fuktfattig. og trenger en god dag og nattkrem som gir huden din masse fuktighet. Jeg invisterte også i en god kuldekrem fra Mattis for å ha nå i vinter, og det tror jeg også er veldig lurt for å beskytte huden din i kulden. Har egentlig ikke tenkt på det før hudpleieren sa det, men bruker alltid masse håndkrem om vinteren for å beskytte hendene, da burde man også beskytte huden i ansiktet som blir utsatt for kulden hele tiden. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men du kan sjekke på nett om det er en hudpleie skole i nærheten av der du bor. De pleier å ha kundekvelder hvor du får behandlinger for en veldig billig penge. Det er studenter som har behandlingen, men de gjør en veldig bra jobb! Her i Oslo på hudpleieakademiet får du ansiktsbehandling, med hudanalyse, rens, maske, ansiktsmasasje og napping av bryn ( 70 minutters behandling) til 200-250 kr. Verdt det!! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #12 Skrevet 11. desember 2010 føler med deg, jeg har prøvd alt også, men nå begynner huden å bli mye bedre med Jan Marini hudpleie,(kjøper hoss prettyskin4less)men startet gradvis med produktene, først rensen med glykolsyre, så serum etter noen uker og denne hudpleien er litt medisinsk :)Sikkert mye bedre enn sterke kremmer fra hudlege eller doktor.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #13 Skrevet 12. desember 2010 Av og til er det ikke nok å spise sunt. Det var en periode jeg var besatt av å spise sunt for hudens skyld (drakk 8 glass vann om dagen, holdt håret vekke fra fjeset, holdt meg unna sukker, fett og melkeprodukter, tok meg lange turer ute i frisk luft hver dag, brukte svindyre produkter - men urenhetene fortsatte å poppe opp). Nå går jeg på antibiotikapiller, og hvis ikke det hjelper skal fastlegen min sende meg til hudlege. Jeg hadde mye hudproblem fordi jeg ikke tålte melk eller gluten(som fins i hvete, bygg, rug, bulgur+++), så det kan jo være lurt å sjekke ut. Så selv om man spise sundt, så hjelper det ikke om man får i seg gluten gjennom pasta, brød, pizza osv ... Søsteren min har slitt like mye som meg, men hun har funnet ut at hun ikke tåler noe med gluten eller melk, og er blitt mye bedre når hun kuttet ut det. Nå spiser vi begge to melkefritt og glutenfritt og sukkerfritt.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #14 Skrevet 12. desember 2010 Tusen takk for alle svarene ! dere er så gode Kanskje jeg tar meg en tur til legen for en henvisning til hudlege. Hvor mye koster det sånn ca, noen som vet? Og hvilken behandling får jeg der?
Yasi Skrevet 12. desember 2010 #15 Skrevet 12. desember 2010 Tusen takk for alle svarene ! dere er så gode Kanskje jeg tar meg en tur til legen for en henvisning til hudlege. Hvor mye koster det sånn ca, noen som vet? Og hvilken behandling får jeg der? Tror det koster rundt 300,- hos hudlegen, men det varierer litt tenker jeg.. Hudlegen ser jo på huden din også tar vedkommende det derfra. Som oftest så får du resept på en eller annen medikament som skal hjelpe til med å ta knekken på urenhetene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå