Gjest Lebewesen93 Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 På grunn av noen uker i helvette( kanskje ikke så brutalt da..) så har jeg lagt på meg 2 kilo. Neeida, langt i fra en krise, men det som er krise er kostholdet mitt. Så gjør jeg ikke noe med det, kommer det bare til å fortsette å plutselig så veier jeg 200 kilo. Tenkte å spise noe sånt som dette Frokost : et glass med Biola Lunce : En frukt eller 1 grovbrødskive Middag : Kommer jo an på, men alltid en posjon grønnsaker Kveld : Frukt, yogurt eller noe sånt ? mm - Et glass O'boy Og ja, hvordan kostholdet mitt er nå? Frokost : Ingenting eller sjokolade Lunce : Ingenting Middag : Chips Kveld : Sjokolade, sjokolade... Trening / aktivitet = NULL Vet det ser litt lite ut kanskje ? Men jeg er svært lite aktiv, siden det ikke frister å gå ut i denne kulden...blir litt hopping med hoppetauet hver kveld, men ikke så lenge om gangen, kjedeligere ting skal man leite lenge etter. Men jeg skal prøve å true meg selv ut 3 ganger pr uke å gå en time. Skal også bli flinkere til å hjelpe til med husarbeidet her hjemme. Jeg skal spise godteri kun hver 4 lørdag ( har prøvd å kun spise hver lørdag, men det funker ikke. Men har klart meg uten sjokolade i 4 uker før uten alt for ille abstinenser...så jeg tror det er best sånn) Skal heller bake noen boller eller kake i helgene, vet det ikke er noe særlig bedre, men jeg klarer å begrense mengden av kake, det gjør jeg ikke med godteri. Drikker ikke noe med sukker i, hvis man ser bort i fra biolaen og O'boyen, går mye i sukkerfri brus, vet det ikke er så sunt for helsen, men skal nok overleve. Har ikke så mange planer om å gå ned så og så mye, men vil bare bli fornøyd, å ikke minst ta av meg de to som har kommet snikende de siste ukene. Akkurat nå holder jeg på å spy, har truet i meg masse dritt som jeg egentlig ikke hadde lyst på en gang. Når jeg spiser godteri eller veldig god mat, er det som om jeg ikke har kontroll. Selv om jeg er stappmett fortsetter jeg å trykke i meg. Jeg sier stopp, men det funker ikke. Nå har jeg noe godt vedsiden av meg, som skal RETT I SØPLA. Ikke en gang djevelen kunne fått meg til å spise det der nå. Det er bare så utrulig flaut å legge på seg. Lurer på om noen kan se det, hvor synlig er egentlig 2 kilo? Jeg mener i allefall at det synes, men det er jo ikke noe folk kommenterer, så det er litt vanskelig å vite.. Noen andre som skal legge om kostholdet nå midt oppi julen ?
Marry Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 syns dette var veldig lite til tross for at du er lite aktiv altså. Det der kan jo ikke vøre 500 kcal engang..
Independent_ Skrevet 11. desember 2010 #3 Skrevet 11. desember 2010 (endret) Hvorfor ikke bare gjør det på den lette måten? Spis 1700 kcal daglig. Det har ikke noe å si hvor disse kcal kommer fra, men det bør være fra sunn mat. Bare pass på å ikke gå over 1700 kcal dagen. Drikk 2L vann om dagen, gjerne mer. Gå i minst èn time om dagen, sparke en tur eller gjør en annen form for fysisk aktivitet som man ikke trenger å "grue" seg til. Jeg er instruktør på et treningssenter i en treningsform vi kjører for alle interesserte. Mennesker kan melde seg opp til hver time. Hver eneste time ser jeg en ny person i salen, og sjansen for at denne personen ikke kommer tilbake er rundt 70% sikkert. De som møter opp til timene mine er mennesker som har erfaring med trening, som har det som en interesse, ikke de som ønsker å legge om livsstilen. De som ønsker å legge om livsstilen begynner å spise sunt, drar på treningssenter èn gang, før de ei uke finner ut at det ikke er så gøy likevel og aldri kommer tilbake igjen. Dette er litt off topic kanskje, men poenget mitt er bare: ikke sett i gang en helt livsstilsendring på engang! Bare ta det trinn for trinn mot en sunnere hverdag Og dette sier jeg ikke bare til ts, men til generelt alle som oppretter disse trådene på kostholdsforumet hvor de ønsker å fortest mulig legge om livet, med minst mulig innsats. Edit: forresten så får du i deg alt for lite næringsstoffer i forslaget på kostholdet du beskriver. Endret 11. desember 2010 av Independent_
Gjest Lebewesen93 Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 1700 ? Det burde jeg ikke. Jeg var nemlig ganske stor før, å dum som jeg var tok jeg den lette måten. Eller lett og lett..for å si det sånn, så trudde jeg nok ikke at det gjorde noe å sulte seg ned mange kilo, trudde ikke noe på at man la på seg igjen Treningsenter virker utrulig bra, å hadde det ikke vært for at jeg har angst eller noe for å være så tett oppi andre mennesker skulle jeg gjerne dratt. Det finnes ikke sånne rom for en person ?;P Nå skal jeg fikse det angst problemet ganske straks da, så kan jo være at det blir lettere etter noen timer med psykolog ? Men inntil da kommer jeg til å heller spise litt lite å gå tur nå og da. Jeg er en frysepinne, å det vil bli grusomt å vite at jeg må ut å gå en time hver dag. Akkurat nå er det ganske mildt her, så i morgen blir det en tur i allefall. Å NULL godt. Ingen ting, ikke den lille sjokoladen i kalenderen en gang. Men jeg har tenkt litt på styrketrening, hvis jeg varmer opp ved å hoppe med hoppetau 20 min, så 30 min med styrke(?) Det burde jeg klare 3 ganger pr uke hvertfall. Egentlig burde jeg gjort det hver dag ? Er et veldig vane menneske å trenger egentlig rutiner for å gjøre ting. Jeg går ikke på noen skole nå, ikke har jeg jobb heller, så jeg skal ikke klage på at jeg ikke har tid til trening i allefall. Ja, jeg vet at jeg kanskje ikke får i meg så masse vitaminer og sånn...derfor tenkte jeg å stappe i meg noe pille saker, omega-3 og sånn "alt mulig" sak, finnes det ? Jeg spiser ikke kjøtt, klarer det ikke. Kunne sikkert spist fisk om det er noe som ikke ser ut som fisk eller lukter fisk.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 1700 ? Det burde jeg ikke. Jeg var nemlig ganske stor før, å dum som jeg var tok jeg den lette måten. Eller lett og lett..for å si det sånn, så trudde jeg nok ikke at det gjorde noe å sulte seg ned mange kilo, trudde ikke noe på at man la på seg igjen Du tror 1700 kcal er å sulte seg, når du tenker å spise det kostholdet du har beskrevet over her? Kanskje du bør lære deg litt mer om kalorier.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 11. desember 2010 #6 Skrevet 11. desember 2010 Nei, omvendt. 1700 kcal blir for masse for meg ;P
Zzyzx Skrevet 11. desember 2010 #7 Skrevet 11. desember 2010 Ingen her kommer til å anbefale deg å spise noe særlig mindre enn 1700. Jeg synes det du skisserer minner mye mer om en spiseforstyrrelse enn et normalt kosthold, for ved å spise så lite som du sier du skal så sulter du deg effektivt. Det er ikke bra på noen måter. Egentlig synes jeg moderator bør lukke denne tråden og henvise til det de pleier å henvise til, for hvis du faktisk ikke ser hvor galt dette er, så trenger du mer hjelp enn vi kan gi. 1
frkharepus Skrevet 12. desember 2010 #8 Skrevet 12. desember 2010 Hvorfor tror du 1700 kcal blir for mye for deg?? Kroppen din trenger de 1700 kcal for i det hele tatt å kunne fungere, for å holde de indre organene i gang. Hvis kroppen ikke får den energien den trenger gjennom maten, så tærer den på muskulaturen. og dietter av typen "veldig lavt kaloriinntak" ala 500-800 kcal om dagen er ikke bra for kroppen din! Så den spiseplanen din er, beklager å si det, livsfarlig. Når du ønsker å gå ned i vekt, er det anbefalte vekttapet 0.5 -1 kg pr uke for at kroppen skal kunne beholde muskelmassen og brenne fett i stedet. Du skriver ikke hvor høy og hvor mye du veier, men kanskje du skulle tatt en prat med en kostholdsekspert? Du vil i såfall bli overrasket hvor mye mat hun eller han vil si at du skal spise i løpet av dagen. Mest sannsynlig vil du få en måltidsplan ala denne: FROKOST: (dagens viktigste måltid. Kroppen har fastet hele natten og trenger nå energi for å kunne fungere optimalt) 2 brødskiver med skinke og grønt. 1 glass juice. Eller en porsjon havregrøt. MELLOMMÅLTID: 1 knekkebrød med sunt pålegg, og en gulrot LUNCH: Salat med kylling/tunfisk. Eller 2 brødskiver med feks makrell i tomat/skinke MELLOMMÅLTID: 1 frukt MIDDAG: Halve tallerkenen med grønnsaker og 1 kyllingfilet/laksefilet og liten porsjon fullkornspasta eller fullkornris. Til middag og lunch drikker du vann. For å holde blodsukkeret stabilt (så du ikke blir skikkelig sugen på noe) spiser du hver 3. til 4. time. Og husk å drikke vann jevnt gjennom dagen. Helst opptil 2 liter. Når det gjelder kosttilskudd, et normalt sunt kosthold dekker det daglige behovet for vitaminer og mineraler. En pille kan sjelden erstatte det. Når det gjelder mosjon; start i det små. Gå en kjapp tur på ca 30 minutter to ganger om dagen. Da skal du gå så fort at du blir varm. Og finn deg gjerne en treningsvenninne og ta det derfra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå