*Mocca* Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Skal legge inn nytt operativsystem på en Dell 6000 Inspirion, laptop men usikker på hva jeg skal velge... Vil si jeg er erfaren på endel når det gjelder data og fikser og styrer og finner ut endel selv. Har kun installert operativsystem en gang med hjelp så husker ikke helt hvordan, men det finner jeg nok fort ut. Tenkt på Ubuntu, Mint eller openSUSE.... Men det er kanskje andre drevne som kan litt mer? Vil gjerne ha endel klart i pakke slik at jeg slipper å styre så mye likevel, går greit å brenne selv for å installere, ISO fil var det ikke. Men vil ha type installering hvor jeg kan trykke og peke og ikke taste inn haugevis av ting jeg egentlig ikke kan.
Gjest Thefainter Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Ubuntu er jo rimelig enkelt og fint
Zzyzx Skrevet 11. desember 2010 #3 Skrevet 11. desember 2010 Både Ubuntu og Mint er pek og klikk-installasjon, ingen av dem er vanskelige. Personlig foretrekker jeg Mint.
snart_bilist Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 Jeg har en Dell Studio 17 med Mint og er kjempefornøyd. Mint er basert på Ubuntu, men er enda mer brukervennlig. Du finner nedlastbare ISO-filer på hjemmesidene. Det er sterkt anbefalt å kjøre live-versjonen før du installerer. På den måten får du "prøvekjørt" systemet på pcen din, uten å installere på harddisken, og kan sjekke om systemet har drivere til din hardware. Mange linux systemer har slike live versjoner. Ved hjelp av dem kan du også teste ut ulike systemer for å finne det du liker best, feks sammenlikne Ubuntu og Mint
madison rose Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 støtter Mint. der er Flash og sånt ferdig installert, du har størst sjanse for at alt bare funker. det er en fin plass å begynne, vil jeg tro.
Gjest Joakim Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 Ubuntu har nesten blitt synonymt med Linux nå. Mint er en veldig god distro, veldig mye bloat men enkel å installere og bruke.
*Mocca* Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 15. desember 2010 Jeg valgte Mint, brant image disk av iso-filen, endret i biosen slik at pc'n skulle boote fra cd-drive... Ingenting skjer, den starter fortsatt i Windows? Så oppdaget jeg at jeg ikke hadde programmet som gjør at jeg får brukt iso-filer, lastet ned og installerte... Fortsatt starter det opp i windows..... Noen tips?
Capt. Obvious Skrevet 16. desember 2010 #8 Skrevet 16. desember 2010 Sikker på at du brant det som et "iso image" og ikke bare kopierte over filene fra iso imaget vha. programmet som kan åpne iso filer? Du skal ikke behøve noe program for å bruke iso filer, kun et brenneprogram som kan brenne dem (hvilket de fleste kan) rett til en cd. Slike programmer brukes som regel for å få tilgang til enkeltfiler i iso fila i f. eks Windows, men er som regel ikke noe man behøver for å brenne ut en linux installasjon til cd, da er man bare interessert i iso fila som helhet. Så lenge man brenner ut en oppstartbar (bootable) iso fil rett til en cd eller dvd så skal bios kjenne igjen dette ved oppstart. Sjekk også om du har brukt cd eller dvd. Har opplevd at noen BIOS'er ikke støtter oppstart fra _dvd_, kun fra _cd_ noe som selvfølgelig er litt problematisk hvis iso fila er for stor for en cd. Vil nok ellers anbefale Ubuntu over Mint, Ubuntu er blitt en av de veldig store på desktop Linux, og er populære for nybegynnere. Følgelig er det da også som regel enklere å få hjelp på diverse forum osv.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Jeg valgte Mint, brant image disk av iso-filen, endret i biosen slik at pc'n skulle boote fra cd-drive... Ingenting skjer, den starter fortsatt i Windows? Så oppdaget jeg at jeg ikke hadde programmet som gjør at jeg får brukt iso-filer, lastet ned og installerte... Fortsatt starter det opp i windows..... Noen tips? Kanskje brenneprogrammet dit ikke støtter brenning fra ISO (merkelig isåfall)? Du kan jo prøve cdburnerxp. Kanskje du ikke lagret innstillingen når du gikk ut av Bios? Du trenger ofte ikke endre noe i bios for å starte fra CD. Du kan ofte trykke en spesiell knapp (f.eks F12) under oppstart, for å velge hvilket media du vil starte opp ifra. Hvilken knapp det er, pleier å stå helt i starten.
*Mocca* Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 16. desember 2010 ah, jeg har brent på DVD så da er nok det problemet tenker jeg... Jeg brukte infrarecorder og valget; write image.... Da får jeg se om jeg får det til, ellers går jeg for Ubuntu... Men ble anbefalt andre steder og Mint fordi "alt" var ferdig i pakken. Da får jeg se om jeg har cd her og se om jeg får det til da...
*Mocca* Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 16. desember 2010 Æsj, ingen blanke cd'er.... Går det an å kjøre fra minnepenn? Hvis ikke får jeg vente til jeg får kjøpt cd'er
Gjest Nedfall Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 Æsj, ingen blanke cd'er.... Går det an å kjøre fra minnepenn? Hvis ikke får jeg vente til jeg får kjøpt cd'er Det går an, men det er någet mer komplisert enn å brenne ut plater. Du må også ha en bios som støtter oppstart fra minnepenn. Foreslår at du får taki en pakke med CDer, de får man jo tak på overalt. Dog.. standard versjonen av Mint er jo beregnet for å brennes på DVD, så du burde ha en fungerende plate allerede... ? Mulig pcen din bare støtter oppstart fra CD? Prøv den mindre versjonen beregnet for CD - "Live CD" (alt det som mangler kan du uansett legge til senere). Her har du diverse veiledninger til brenning av Ubuntu (som selvsagt osgå kan brukes på Mint).
Gjest brutal_mann Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 ah, jeg har brent på DVD så da er nok det problemet tenker jeg... Jeg brukte infrarecorder og valget; write image.... Da får jeg se om jeg får det til, ellers går jeg for Ubuntu... Men ble anbefalt andre steder og Mint fordi "alt" var ferdig i pakken. Da får jeg se om jeg har cd her og se om jeg får det til da... Last ned DVD imaget da... http://www.linuxmint.com/download.php
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå