Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei'

Jeg har hjulpet noen å monterer en flatskjerm. Har null peiling selv, men klarte nå å autosøke for å få inn kanaler. Så får man beskje om et forvrengt bilde og tv fungerer dårlig. Så kommer jeg til å tenket på; må man ha HD kabel når man har en flatskjerm?

Skrevet

Det kommer helt an på hva du kobler til den. Søker du inn kanalene direkte på TV-en? I så tilfelle står vel antennekabelen rett i TV-en, og den kan ikke erstattes av en HD-kabel. Eller HDMI som det heter.

Kan du prøve å koble til en dvd-spiller eller blu-rayspiller for å sjekke om det gir like dårlig bilde? Hvis det gjør så er det sannsynlig at skjermen er defekt. Hvis ikke ligger problemet i de analoge TV-signalene.

Hvor stor er TV-en? Og hva slags type er det, altså plasma eller LCD?

Skrevet

Nei, men vanlig, gammeldags antenne kan gi dårlig bilde.

Hvordan får dere bilde nå? Via paraboltuner og scart?

Skrevet

Det er et nytt 32 tommer med LCD skjerm. Damen har dekoder fra canal digital.

Skrevet

Det er et nytt 32 tommer med LCD skjerm. Damen har dekoder fra canal digital.

Hvordan er det koblet nå da. Med scart???

Hvilken inngang på tv-en?

Har hun HD tuner fra Canaldigital, bruker du helst hdmi kabel. Har hun "vanlig" canaldig tuner, funker jo scart. Scart fungerer forresten uansett hvilke tuner hun har fra canaldigital.

Det skal ikke være nødvendig å "søke" inn kanalene på tv-en. Bare velg inngang (scart/av/hdmi - avhengig av åssen du har koblet til) og da skal kanalene komme. Kanalene søker du jo inn på tuneren - ikke på tv-en. Er bildet fortsatt feil i format, må du endre billedformat. Enten på tv eller på tuner.

Skrevet

Bruker scart og kanalene er søkt direkte inn på tv, men hun får beskjed om at det er et fortrengt skjermbilde. Kjenner at jeg nok ikke er rett man for å skulle stile inn disse kanalene.

Skrevet

Hvis du har dekoder skal vel ikke kanalene søkes direkte inn på TV'n såvidt jeg vet, de søkes vel inn på dekoderen. Er i alle fall det jeg har gjort hjemme, det samme gjelder hos foreldrene mine og venner av meg som har dekoder fra Viasat, Canal Digital, Get eller Altibox.

Skrevet

Korrekt. Kanalene skal ikke søkes inn på tv, men på canaldigital-boksen.

Skrevet

På min TV er det sånn at om jeg bruker scartkabel skal TV'n stå på en kanal som heter EXT1 eller EXT2 (avhengig av hvilken scartinngang jeg har brukt) og ved HDMI kabel heter kanalen HDMI1 eller HDMI2. TV'n skal alltid stå på denne kanalen og hvilken kanal du vil se på må du bytte på dekoderen.

Skrevet (endret)

Kan det være at det er en CAM-modul som brukes? Da søkes jo kanalene rett inn på TV-en. I så fall vil jeg tro at kortet ikke er aktivert eller at det (eller selve modulen) sitter feil vei, sånn at signalene ikke blir dekryptert. (Har hatt dette problemet selv, med Riks-TV.)

Endret av Meaty
Skrevet

Ollala. Tusen takk for svar dere. Jeg søkte inn kanalene på tv, men bruker digitalboksen. Jeg har fått fixet problemet nå.

Takk for hjelp.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...