Gå til innhold

finansiering?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Slik det ser ut nå så kommer vi til å gifte oss i 2012, senest i 2013. Bryllupet skal vi nok klare å finansiere selv ved å spare, men jeg er student så min andel til sparekontoen blir nok betydelig mindre enn hans (han har ca. 500k i året). Vi er litt usikker på hvor mye vi skal gjøre ut av selve bryllupet, jeg ser vel helst at enten skal det gjøres SKIKKELIG (dvs. budsjett 100k++ og kirkebryllup) ellers så skal det være helt enkelt (dvs.en tur til tinghuset og en enkel middag på resturant). En mellomting føler jeg bare blir teit, fordi enten skal alle være med (alternativ 1) ellers så blir det kun de nærmeste (alternativ 2). Har vært i et bryllup til ca. 60-80k og det virket bare billig og at det like gjerne kunne blitt gjort enda rimeligere uten at noen merket forskjell - et bryllup som gikk i glemmeboken min ganske raskt. De mer påkostede bryllupene jeg har vært i husker jeg ennå mange detaljer fra, og jeg kommer nok alltid til å huske når "X og Y giftet seg"

Begge mødrene våre bidro til våre respektive søsken sine bryllup i stedet for bryllupsgave, så det kommer kanskje litt derfra, men det er absolutt ikke noe vi regner med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor gifte seg hvis man ikke selv har penger til bryllupet? Virker som dere er curlingbarn. Spør ikke for å være frekk, men fordi jeg bruker å være realistisk ang det meste.

er ingen som har sakt dei ikkje har råda til det.

var ett enkelt spm om hva folk gjorde enkelt og greittt.

vi selv sparer det vi kan og har litt, er fortsatt 1,5 år til vi planlegge å skal gifte oss, så har tida på å få opp summen litttegrand

Skrevet

Bryllupet vårt kommer på ca 250.000,- Foreldre på begge sider spytter i 30.000,- hver og vi betaler reten selv. Vi har ganske god inntekt begge to, så vi har spart opp resten selv.

Tror aldri jeg ville tatt opp lån til bryllup hvis vi ikke hadde hadde klart å spare selv.. Hus og studielån er nok for meg - er ikke noe fan av forbrukslån.. Men det kan være jeg hadde sett anderledes på det om jeg ikke hadde hatt god inntekt - man gifter seg jo tross alt bare èn gang!

Gjør man?

Hvordan vet man at man er en av de få som gifter seg bare en gang?

Btw, 250 000 kr på et bryllup er rent sløseri. Å flotte seg for mye, er noe som blir snakket om av gjester og andre etterpå. Så vær heller mer nøkterne, selv om det byr dere i mot.

Skrevet

Vi bruker av sparekontoen. Regner med ca 70000. Hyggelig om forlddre vil sponse noe, men det er verken nødvendig eller forventet.

Skrevet

Slik det ser ut nå så kommer vi til å gifte oss i 2012, senest i 2013. Bryllupet skal vi nok klare å finansiere selv ved å spare, men jeg er student så min andel til sparekontoen blir nok betydelig mindre enn hans (han har ca. 500k i året). Vi er litt usikker på hvor mye vi skal gjøre ut av selve bryllupet, jeg ser vel helst at enten skal det gjøres SKIKKELIG (dvs. budsjett 100k++ og kirkebryllup) ellers så skal det være helt enkelt (dvs.en tur til tinghuset og en enkel middag på resturant). En mellomting føler jeg bare blir teit, fordi enten skal alle være med (alternativ 1) ellers så blir det kun de nærmeste (alternativ 2). Har vært i et bryllup til ca. 60-80k og det virket bare billig og at det like gjerne kunne blitt gjort enda rimeligere uten at noen merket forskjell - et bryllup som gikk i glemmeboken min ganske raskt. De mer påkostede bryllupene jeg har vært i husker jeg ennå mange detaljer fra, og jeg kommer nok alltid til å huske når "X og Y giftet seg"

Begge mødrene våre bidro til våre respektive søsken sine bryllup i stedet for bryllupsgave, så det kommer kanskje litt derfra, men det er absolutt ikke noe vi regner med.

Du virker da utrolig overfladisk? Det er ikke fancy lokale, gullservanter på do og servietter med monogrammet til paret trykket på som gjør en god bryllupsfest?

Jeg har vært i bryllup med høyt budsjett hvor paret kjørte rundt i limo, serverte 5 retters middag med tilhørende vin og hadde festen på et av landets fineste hoteller, og jeg har vært i bygdebryllup på det lokale samfunnshuset hvor det ble servert sodd til middag, kjøkkenpersonalet drakk seg for fulle til å servere nattmat og alkoholen kom på dunk. Og vettu hva? Det bryllupet som var aller morsomst og som "alle" snakker om i ettertid var det billge, koselige og morsomme bryllupet på budsjett.

Det er menneskene som er der, og paret selv som gjør dagen til det den blir, uansett om bryllupet koster 20 000 eller 200 000!

Skrevet

Gjør man?

Hvordan vet man at man er en av de få som gifter seg bare en gang?

Btw, 250 000 kr på et bryllup er rent sløseri. Å flotte seg for mye, er noe som blir snakket om av gjester og andre etterpå. Så vær heller mer nøkterne, selv om det byr dere i mot.

Klart man ikke kan se i fremtiden, men hvis ikke jeg hadde trodd at han var Mannen med stor M (og dermed trodd at jeg kom til å skille meg en gang) så hadde jeg nok ikke giftet meg med ham :roll:

Prisen vi må betale er fordi vi kommer til å være veldig mange - det er ikke super ekstravagant, men god mat og drikke, ikke noe mer. Btw, jeg blåser i janteloven og at DU synes det er sløseri (er da måte på hva folk skal legge seg opp i - er du en av dem som jevnlig er inne og sjekker inntektene til folk og eller :gjeiper: )

Vi har anledning til å ha mange i bryllupet vårt og arrangerer dagen vår akkurat slik som vi vil :cool:

Skrevet

Hvorfor gifte seg hvis man ikke selv har penger til bryllupet? Virker som dere er curlingbarn. Spør ikke for å være frekk, men fordi jeg bruker å være realistisk ang det meste.

Selv har vi ikke råd til det bryllupet som planlegges nå, men det er av eget ønske at foreldrene våre betaler. Hadde de ikke betalt, evnt. betydelig mindre beløp hadde vi skrenket inn til noe vi kunne stått for selv. Kun helt innerste familie osv. Vi gifter oss ikke pga. festen, så bryllupet vårt hadde ikke trengt å kostet stort.

Skrevet

Klart man ikke kan se i fremtiden, men hvis ikke jeg hadde trodd at han var Mannen med stor M (og dermed trodd at jeg kom til å skille meg en gang) så hadde jeg nok ikke giftet meg med ham :roll:

Prisen vi må betale er fordi vi kommer til å være veldig mange - det er ikke super ekstravagant, men god mat og drikke, ikke noe mer. Btw, jeg blåser i janteloven og at DU synes det er sløseri (er da måte på hva folk skal legge seg opp i - er du en av dem som jevnlig er inne og sjekker inntektene til folk og eller :gjeiper: )

Vi har anledning til å ha mange i bryllupet vårt og arrangerer dagen vår akkurat slik som vi vil :cool:

Å reagere på at folk kan finne på å bruke 250 000 på et bryllup, har da ingenting med janteloven å gjøre. Det er bare helt vilt. Det er nok ikke bare jeg som mener det er sløseri, det ER sløseri!

DEt er nok helst det at det ikke lenger er grenser for mye man vil overgå hverandre. Og for meg er det en gåte at noen i det hele tatt får til å bruke så mye på en enkelt dag!

Jeg er forøvrig aldri inne og sjekker inntektene til folk, hva har det med saken å gjøre?

Skrevet

Du virker da utrolig overfladisk? Det er ikke fancy lokale, gullservanter på do og servietter med monogrammet til paret trykket på som gjør en god bryllupsfest?

Jeg har vært i bryllup med høyt budsjett hvor paret kjørte rundt i limo, serverte 5 retters middag med tilhørende vin og hadde festen på et av landets fineste hoteller, og jeg har vært i bygdebryllup på det lokale samfunnshuset hvor det ble servert sodd til middag, kjøkkenpersonalet drakk seg for fulle til å servere nattmat og alkoholen kom på dunk. Og vettu hva? Det bryllupet som var aller morsomst og som "alle" snakker om i ettertid var det billge, koselige og morsomme bryllupet på budsjett.

Det er menneskene som er der, og paret selv som gjør dagen til det den blir, uansett om bryllupet koster 20 000 eller 200 000!

Ja, jeg er enig i at det er paret som gjør dagen til den blir, MEN jeg har vært i flere billige bryllup (har jeg hatt uflaks, kanskje?) hvor brudeparet's målet var - å tjene penger på bryllupet, dvs. at det ble sputtet veeeldig lite av penger i selve bryllupet, mens gjester m/gaver ble invitert flest mulig. Og vet du hva? De billige brylluper vil jeg helst glemme men en gnag fordi de var en katastrofe!!! Jeg synes det blir helt feil å gifte seg for gave sine skyld :tristbla:

På en annen side har jeg vært i flere brylluper hvor brudeparet har ikke vært smålige og brukt de pengene som trengs + det litte ekstra på sine gjester (d.v.s leid inn band/DJ som spelte veldig kjekk musikk og satt stemning på hele show; hatt et bedre og flere retters middag enn en ekkel blomkålsuppe og surkål til middagen; lagt opp til flere konkurranser og mye mer). Slike brylluper husker jeg ennå og hver gang jeg tenker på de, så smiler jeg :)

Skrevet

Vi visste på forhånd at vi kom til å få en del støtte, både fra mine foreldre, hans foreldre, og min bestemor. I tillegg sparte vi en del selv.

Vi er den "siste" i begge søskenflokkene som gifter seg, så det er ganske anseelige summer foreldre og besteforeldre har lagt ut i løpet av disse bryllupene, men det er altså deres eget valg. Ingen har spurt om penger.

Siden vi var klar over dette, ble jo planleggingen deretter. Totalt hadde vi 70 gjester, og bryllupet (inkludert alt, det kommer jo an på hvordan man regner) kom på ca 125.000. Da er alt f.o.m. invitasjonene t.o.m. takkekortene regnet med.

Mange av utgiftene kan spres utover, men for vår del var det uansett store utgifter i måneden før bryllupet og ikke minst et par måneder etterpå. Da kom regningen på alt fra selve dagen: maten, transporten, fotograferingen, takkekortene, osv.

Vi hadde aldri kommet til å tatt opp lån for å ha et tilsvarende bryllup. Hadde vi ikke visst om denne støtten, hadde bryllupet blitt vesentlig mye enklere / eller det hadde tatt mye lengre tid å spare.

Gjest Pittelillemeg
Skrevet

korleis finansiera dere bryllupet?

har dere spart opp, får støtte av foreldre/ svigers

eller tar dere opp lån får å gifte dere?

Vi har i hvert fall ikke tenkt å ta opp noe lån til bryllupet vårt. Starte ekteskapet med forbruksgjeld, nei takk! Vi skal spare så godt vi kan. Heldigvis er det mange år igjen til vi gifter oss så vi har nok god tid. Vi er begge enda studenter, og jeg har såvidt en liten deltidsjobb. Ingen av oss forventer å få noe støtte fra familiene våre, men om noen tilbyr seg når den tid kommer så takker vi selvsagt ikke nei.

Kommer uansett til å kjøpe småting underveis som f.eks invitasjoner, bordkort, pynt, etc.

Skrevet

Vi kommer til å prøve å spare så mye som mulig selv, men jeg vet alt at min far ønsker å betale for bryllupet. Om ikke hele, så ganske mye. Vi har et budsjett på rundt 60.000 kr. Betaler han hele greia som kommer de pengene vi sparer til å bli brukt på huskjøp en dag i fremtiden.

Vi forventer IKKE at våre foreldre skal betale vårt bryllup, dette er helt frivillig fra min fars side. Han har råd til det og han ønsker det, så jeg skal absolutt ikke nekte han det. Vi kommer som sagt til å spare selv, slik at vi kan betale deler av bryllupet eller bruke det på hus senere.

Skrevet

Vi tok opp et tilleggslån på leiligheten når jeg flytta inn, men for flere grunner. Bil, bryllup og diverse annet. Så noe er brukt, annet står på sparekonto pg vokser ettersom vi sparer opp til den store dagen. Foreldra mine hjelper til med litt, og vi får bryllupsreise av mora hans. Faren er gått bort, desverre. Vi hadde selvfølgelig aldri tatt opp et forbrukslån for å gifte oss, det er bare dumt (synes jeg)

Ellers kjøper vi nok lys og pynt når vi kommer over det, men vi begynner mye mer aktivt på nyåret med planlegginga :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...