AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 korleis finansiera dere bryllupet? har dere spart opp, får støtte av foreldre/ svigers eller tar dere opp lån får å gifte dere?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Kan du ikke bare sende ut faktura til gjestene? Legg opp til pakkeløsning hvor overnatting og bryllupsmiddag kommer på samme regning for gjestene :gjeiper: Men alvorlig: Vi la opp til å i utgangspunktet betale alt selv. Vi sparte i ca 1 år, brukte rundt 50-60 000. Fikk også betalt noe av svigers fordi det var ikke snakk om at de ikke skulle være med å betale Hadde ca 50 gjester. Kom vel på rundt 70 000.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 ja skulle gjerne ha gjort det du :gjeiper: nå er no det 1,5 år til vi skal gifte oss da, så har god tid til å spare på men er det sann dere betaler litt no og litt da, eller en sammla sum til alle til slutt?? er helt grønn på dette området :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 ja skulle gjerne ha gjort det du :gjeiper: nå er no det 1,5 år til vi skal gifte oss da, så har god tid til å spare på men er det sann dere betaler litt no og litt da, eller en sammla sum til alle til slutt?? er helt grønn på dette området :gjeiper: Kommer helt an på en rekke ting. Vi kjøpte jo kjole, klær til han og drikkevarer underveis på utenlandsturer og fikk fra andre som var utenlands. Kjøpte også pynt, ringer osv litt etter litt. Andre ting kom som en stor regning til slutt.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 okaj, regna med at slike ting blir betalt litt etter kvart, men kirke, lokale å slikt var det verre med
lilleGrethe Skrevet 11. desember 2010 #6 Skrevet 11. desember 2010 Vi er forsiktige med penger i utgangspunktet, så vi lot bare være å nedbetale ekstra på boliglånet det siste året. Ellers har vi fått hjelp av mine foreldre, og pengegave til bryllupet fra hans foreldre. Uten dette ville nok bryllupet vært betydelig mer nøkternt, nå fikk vi anledning til å ta med en del ting som kostet penger, men gjorde bryllupet veldig flott og til en god opplevelse for alle. Mine foreldre har også lagt ut en del i tillegg til det de hadde tenkt å betale, da en del av pengene våre foreløpig er i utlandet. Utgiftene kom litt etter hvert, med depositum for lokaler o.l. fra ca 1/2 år før bryllupet som første store utgift (før det var det diverse til f.eks. invitasjoner o.l.). Deretter ble det kjole og antrekk som var neste utgift. Så var det noen flere depositumer før bryllupet, mens det meste ellers kom på faktura, og ble betalt rett før eller rett etter bryllupet. Det meste går nok ut da, i måneden rundt bryllupet.
Anglofil Skrevet 11. desember 2010 #7 Skrevet 11. desember 2010 Har spart en god stund. Tar ikke utgangspunkt i at vi får noe støtte til bryllupet. Noe må jo betales når det passer seg, slik som pynt (som jeg ofte kjøper på eBay, i god tid før bryllupet), mens andre ting må jeg vente med til etter bryllupet. Mvh Yvonne
beijba Skrevet 11. desember 2010 #8 Skrevet 11. desember 2010 Vi får i utgangspunktet alt betalt av foreldrene mine og svigers. De betaler 50% hver. Men vi håper å kunne spare opp litt selv frem til dagen, så vi kan spytte inn ved å betale fotograf (om vi ikke skal ha en vi kjenner) eller noe annet. Men som student, lærling og småbarnsforeldre har vi ikke de store midlene..
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #9 Skrevet 11. desember 2010 Jeg har aldri forlangt noe av mine foreldre selv om de har hjulpet meg, søsknene mine og barnebarna. Jeg hjelper barna mine så langt jeg kan, men å få utgifter til et bryllup er ikke noe jeg kan påkoste med mer enn en ny kjole til meg selv. Vet ikke om dere synes jeg er en bitch da, men jeg er uføretrygdet og sliter med helsa, og har ikke særlig store sjanser til å spare, utover bufferkontoen.
frøkena Skrevet 11. desember 2010 #10 Skrevet 11. desember 2010 jeg kommer ikkje til å legge noe over på mine eller gubbben sine foreldre. dette er noe vi selv skal ordne med me mindre dei sjøle tilbyr seg. jeg var berre ute ette å høre korleis folk gjorde det, om ka som er vanleg å ikkje
Alvina Skrevet 11. desember 2010 #11 Skrevet 11. desember 2010 Vel. Jeg er som sagt mamma. Min svigerdatters foreldre har flere landsteder, også i utlandet. Det har også mannen som er pappaen, men i motsetning til familien, jobber han "på gulvet nå!. Synes kjærestepar bør spare mest mulig selv. Eller ha et lite bryllup og ikke hele pakka. Det er ikke noe press på meg, men jeg har ikke lyst penger heller. Jeg er foreldrer til flere, de må gjerne gifte seg, men får spare hvis de ønsker seg annet enn en prest.
Postkasse Skrevet 11. desember 2010 #12 Skrevet 11. desember 2010 Vårt bryllup kosta omtrent 40000, og vi betalte 25 selv og fikk 20 av foreldrene våre - så da hadde vi plutselig råd til en bitteliten bryllupsreise også. Føler oss utrolig heldige som fikk hjelp av foreldrene våre, det er jo ingen selvfølge, og vi var forberedt på å utsette bryllupet og bruke to år på spare i stedet for ett. ...men vi er veldig glad vi slapp, for det spareåret vi hadde var slitsomt.
Sc@rlett Skrevet 12. desember 2010 #13 Skrevet 12. desember 2010 Bryllupet vårt kommer på ca 250.000,- Foreldre på begge sider spytter i 30.000,- hver og vi betaler reten selv. Vi har ganske god inntekt begge to, så vi har spart opp resten selv. Tror aldri jeg ville tatt opp lån til bryllup hvis vi ikke hadde hadde klart å spare selv.. Hus og studielån er nok for meg - er ikke noe fan av forbrukslån.. Men det kan være jeg hadde sett anderledes på det om jeg ikke hadde hatt god inntekt - man gifter seg jo tross alt bare èn gang!
Gjest loren Skrevet 12. desember 2010 #14 Skrevet 12. desember 2010 Bryllupet vårt kommer på ca 80 000, av dette betaler foreldreparene våre 20 000 hver etter eget ønske. Resten sparer vi opp...
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #15 Skrevet 12. desember 2010 Mine foreldre har penger, men jeg sitter dårlig i det. Tror de vil gi bidrag den dagen barna mine evt. velger å gifte seg. Tviler på at jeg selv vil legge opp til noe stort hvis jeg gifter meg, da blir det bare et enkelt bryllup. Man sitter nesten igjen med dårlig samvittighet når man leser at de fleste får x antall kroner til bryllupet av foreldrene. Hva med oss som ikke kan yte stort. Har liksom mer enn nok med å spare til egen begravelse, for å unngå at barna må betale det. Hvorfor så stort bryllup? Mine barn vet at jeg ikke har mye å spare av, og forventer ikke noe tror jeg. Men de virker fornøyde som samboere, og etter studiene vil de tjene ti ganger mer enn jeg har per mnd.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #16 Skrevet 12. desember 2010 Hvorfor gifte seg hvis man ikke selv har penger til bryllupet? Virker som dere er curlingbarn. Spør ikke for å være frekk, men fordi jeg bruker å være realistisk ang det meste.
Anglofil Skrevet 12. desember 2010 #17 Skrevet 12. desember 2010 Mine foreldre har penger, men jeg sitter dårlig i det. Tror de vil gi bidrag den dagen barna mine evt. velger å gifte seg. Tviler på at jeg selv vil legge opp til noe stort hvis jeg gifter meg, da blir det bare et enkelt bryllup. Man sitter nesten igjen med dårlig samvittighet når man leser at de fleste får x antall kroner til bryllupet av foreldrene. Hva med oss som ikke kan yte stort. Har liksom mer enn nok med å spare til egen begravelse, for å unngå at barna må betale det. Hvorfor så stort bryllup? Mine barn vet at jeg ikke har mye å spare av, og forventer ikke noe tror jeg. Men de virker fornøyde som samboere, og etter studiene vil de tjene ti ganger mer enn jeg har per mnd. Jeg kjenner ingen som forventer å få sponset sitt bryllup av sine foreldre, og jeg er ihvertfall ikke en som gjør det. Men, om foreldre har lyst til å sponse sine barn, så synes jeg bare det er veldig koselig og hyggelig, og ser ingenting galt i det. Ingen skal ha dårlig samvittighet for at de ikke kan bidra, men samtidig blir det feil at de som ikke råd skal gi dårlig samvittighet til de som får støtte fra sine foreldre. Mine foreldre har sagt de ønsker å bidra, summen aner jeg ikke hva blir. Jeg sparer opp som normalt, og regner ikke med å få noe, men får jeg/vi noe, så gjør vi det, og gjør vi ikke så er jo det greit. Mvh Yvonne
Anglofil Skrevet 12. desember 2010 #18 Skrevet 12. desember 2010 Hvorfor gifte seg hvis man ikke selv har penger til bryllupet? Virker som dere er curlingbarn. Spør ikke for å være frekk, men fordi jeg bruker å være realistisk ang det meste. Hvorfor er vi det? Jeg betaler alt selv, men får jeg støtte til bryllupet så sier jeg ikke nei. Om mine foreldre vil bidra så må de få lov til det. Da setter jeg heller summen som blir til overs inn i banken og sparer til bolig. Mvh Yvonne
Niennas Skrevet 12. desember 2010 #19 Skrevet 12. desember 2010 Vårt bryllup blir på 60 000- 70 000 kr, der vi betaler mesteparten selv, men mine foreldre vil betale mat + drikke (De kjører til Tyskland og kjøper masse alkohol), mens hans foreldre betaler band (11 000 kr). Vi forlovet oss i Juni, og skal gifte oss til Juni igjen. Min kjære har vært arbeidsledig siden Juli, og jeg har ingen høyere utdannelse enn grunnskolen. Likevel har vi klart å betale alt selv. Litt skattepenger, litt sparing, og vips, så klarte vi faktisk å skrape sammen 35 000 selv.
Barcelone Skrevet 12. desember 2010 #20 Skrevet 12. desember 2010 Vi ønsket oss penger til festen i stede for gaver og så fikk vi litt hjelp av foreldrene våre. Vi valgte å ha et lite intimt bryllup med 16 gjester og vi hadde kun middag og bryllupskake. Vi leide oss antrekk og fikk leid et billig lokale. Vi hadde ei venninne som tok bilder og en kompis som var bartender og de serverte også under middagen. Vi hadde en super dag og gjestene ga etter evne og det virket ikke som om de hadde noe mot det, men så inviterte vi bare de som sto oss nærmest som sagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå