Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste nettopp at Bismuth Oxychloride fins i mye kosmetikk (blant annet i mineralpudder, som skal være så bra for huden), og at det kan være farlig? Det skal visstnok tette igjen porer, og at det stoffet bør vaskes av med såpe og vann hvis man får det på huden.. Dere som er flink med kosmetikk og hva som er bra/ikke bra, er dette noe å bekymre seg for?

Det er kjempemange som bruker ID bare minerals, for eksempel, og dette er en av mange som inneholder Bismuth Oxychloride. Skal jeg orke å bry meg om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke bruke mineralsminke som inneholder denne ingrediensen. Det beste er jo å unngå det, men du må jo se an huden din.

Huden min klødde veldig når jeg brukte ID, dessuten ble huden min grå og mistet sin glød. Jeg syns ikke noe særlig om ID. Den gjorde meg noe blank også.

Hvorfor bruke mineralsminke som inneholder denne ingrediensen, når det finnes andre og bedre alternativer?! :)

Skrevet

Det er veldig individuelt om man reagerer eller ikke på denne ingrediensen. jeg reagerer på den i store mengder, jeg blir rød og kløøøøøøør. Så jeg har aldri brukt mineralpudder med ingredienser mer enn et par ganger.

Skrevet

Ideelt sett skal man putte minst mulig på huden. Hvis du ikke reagerer på Bismuth, så er det ikke noe grunn til å slutte med favorittproduktene dine, selv om "99%" av KG er allergisk mot denne ingrediensen (samtidig som de forguder UDPP).

Gjest Villrips
Skrevet

Jeg tåler det ikke, men venninnen min som er hudpleier sier det er ingen grunn til ikke å bruke det hvis du tåler det.

Hva er UDPP?

Skrevet

Jeg tåler det ikke, men venninnen min som er hudpleier sier det er ingen grunn til ikke å bruke det hvis du tåler det.

Hva er UDPP?

Hehe, Urban Decay Primer Potion vil jeg tro :)

Skrevet

Jeg klør, blir grå, får større porer og sår av Bismuth. Så jeg unngår det selvfølgelig. Jeg måtte bruke ID over en lang periode før huden virkelig klikket. Jeg likte resultatet av ID på huden min i begynnelsen, men resultatet var ikke fint etter langtidsbruk.

Jeg måtte google UDPP for å finne ut hva det er :fnise:

Leste ingredienser på UDPP og der står det to lister..Den ene er det som er i produktet og der er ikke bismuth nevnt. Så er det en liste til hvor det står noen ingredienser som kan forekomme og der er bismuth nevnt.

Er jo forskjell på mengde av en ingrediens og hvor man bruker det.

Så gjerne derfor mange kan bruke UDPP uten å reagere selv om de ikke kan bruke foundation med bismuth i? :sjenert:

Skrevet

Det har nok noe med mengden å si ja :) Jeg reagerer ikke på UDPP, denne brukes i små mengder hos meg (min er gammel, har ikke peiling på om den formulaen jeg har i det hele tatt inneholder bismuth). Jeg reagerer på ID, L'oreal og Maybelline sin mineralsminke med Bismuth, men jeg kan bruke Isadora sin (som også har bismuth, hadde i allefall før) en stund før jeg merker rødhet og kløe, så jeg vil tro det er mengden det står på. Jo mer det inneholder jo fortere egynner jeg å klø og blir rød. Når jeg bruker sminke uten bismuth merker jeg ikke noe til verken rødhet eller kløe.

Så klart, det kan være andre ingredienser jeg reagerer på (både l'oreal, isadora og maybelline er jo ikke rene mineralprodukter), men utifra mine reaksjoner vil jeg anta det er bismuthen.

Skrevet

Ja, klart mengden har noe å si. Spesielt når det kommer under "kan forekomme". Men hvis noen av dere reagerer på Bismuth, så ville jeg unngått produkter med det i for å ikke utvikle sterkere allergi (vet ikke om alle allergier fungerer slik, men det er ihvertfall det jeg ble fortalt på nikkel-allergi).

Det skulle vært slike tester hos legen for å teste vanlige kosmetikk-ingredienser (sånne prikktester, el.l.), hvor man testet bismuth, parabener osv. Tenk så mye enklere det hadde vært å velge kosmetikk da! :) Kanskje det finnes - hva vet jeg :)

Skrevet

Ja, klart mengden har noe å si. Spesielt når det kommer under "kan forekomme". Men hvis noen av dere reagerer på Bismuth, så ville jeg unngått produkter med det i for å ikke utvikle sterkere allergi (vet ikke om alle allergier fungerer slik, men det er ihvertfall det jeg ble fortalt på nikkel-allergi).

Det skulle vært slike tester hos legen for å teste vanlige kosmetikk-ingredienser (sånne prikktester, el.l.), hvor man testet bismuth, parabener osv. Tenk så mye enklere det hadde vært å velge kosmetikk da! :) Kanskje det finnes - hva vet jeg :)

Hehe, da tror jeg legene hadde fått mye å gjøre ;) Men det var jo ingen dum idé :)

Skrevet

JEG klør av IDs produkter, og reagerer mildt på UDPP også. Ser ikke helt poenget med å betale 400 kr for en boks med pudder jeg klør av, når man kan få noe som dekker bedre og ikke klør til en fjerdedel av prisen :D

• Liker 1
Skrevet

Jeg reagerer visst ikke på det der:P Utrolig nok hehe

Skrevet

En smule sarkastisk her, Jade? :fnise:

Jeg kan fortelle min historie, ihvertfall. Når jeg først prøvde mineral sminke, da ID, fikk jeg tør og kløende hud, nesten en slags utslett. Jeg søkte på nettet og leste meg fram til at jeg kanskje reagerer på Bismuth. Greit var det og jeg droppet alt mineral sminke for et år ca, så fikk jeg lyst å prøve igjen. :) Neste gang gikk jeg litt mer inn i saken, leste på nettet, fant ut om primeren, kjøpte primer, kjøpte "ordentlig" kabuki, syntetisk, myk og tett. Og prøvde igjen, denne gangen EM. Og jeg elsket det! :fnise: Når jeg ser tilbake, så antar jeg at jeg ikke reagerte på Bismuth, jeg har generelt nesten ingen allergier, så har vel ikke denne heller. Nå tror jeg heller at jeg reagerte på kabuki fra ID som var alt for røff for meg. Poenga er at hvis jeg nå skaffet meg ID og prøvde, jeg ville antageligvis likte det òg, vel, bortsett fra prisen kanskje. :)

Man lærer så lenge man lever, er ikke det de sier? Også skal man visst ikke tro ALT man leser på nettet. :fnise:

Skrevet

Jeg kan fortelle min historie, ihvertfall. Når jeg først prøvde mineral sminke, da ID, fikk jeg tør og kløende hud, nesten en slags utslett. Jeg søkte på nettet og leste meg fram til at jeg kanskje reagerer på Bismuth. Greit var det og jeg droppet alt mineral sminke for et år ca, så fikk jeg lyst å prøve igjen. :) Neste gang gikk jeg litt mer inn i saken, leste på nettet, fant ut om primeren, kjøpte primer, kjøpte "ordentlig" kabuki, syntetisk, myk og tett. Og prøvde igjen, denne gangen EM. Og jeg elsket det! :fnise: Når jeg ser tilbake, så antar jeg at jeg ikke reagerte på Bismuth, jeg har generelt nesten ingen allergier, så har vel ikke denne heller. Nå tror jeg heller at jeg reagerte på kabuki fra ID som var alt for røff for meg. Poenga er at hvis jeg nå skaffet meg ID og prøvde, jeg ville antageligvis likte det òg, vel, bortsett fra prisen kanskje. :)

Man lærer så lenge man lever, er ikke det de sier? Også skal man visst ikke tro ALT man leser på nettet. :fnise:

EM som i Everyday minerals? Er ikke den uten Bismuth, da?

Skrevet

EM som i Everyday minerals? Er ikke den uten Bismuth, da?

Jojo. Men hvordan er det relevant til det jeg skrev? :)

Skrevet

Jeg har også reagert på bismuthfri makeup (såpass sterkt at jeg måtte ta antihistaminer), men takler for eksempel Glominerals bra, så det er ikke nødvendigvis sånn at det alltid er samme ingrediens man reagerer på.

Jeg får voldsom kløe av mineralfoundationen fra Alima, som bare har fire ingredienser, og trodde jeg reagerte på mica, men tåler EDM, som også inneholder mica, så av og til må man rett og slett prøve seg fram.

Skrevet

Hehe, jeg liker å tro at Bismuth-allergi er smittsomt. :) Jeg reagerte også på kostene til ID, forresten! De stikket og skrapte opp huden. Gjett om det var forskjell når jeg fikk Tikei sin ultramyke Kabuki i posten!! :)

Skrevet

Jojo. Men hvordan er det relevant til det jeg skrev? :)

Jeg bare mener at siden EM er uten Bismuth så kan du ikke vite om det er Bismuth eller kosten du reagerer på...

.

Skrevet

Jeg reagerer også på ID, men ikke på EM. Så vidt jeg vet er det ikke bismuth i EM.

Skrevet

Jeg bare mener at siden EM er uten Bismuth så kan du ikke vite om det er Bismuth eller kosten du reagerer på...

nei nei, jeg kan jo ikke være sikker, jeg bare antar det. Jeg tror ikke jeg kjøper ID bare for å sjekke :fnise:, men jeg skal være mer påpasselig framover med å si at jeg reagerte på ID. Kan godt hende jeg reagerte på kosten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...