Gå til innhold

Skrive på dialekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns det er så vanvittig slitsomt og irriterende å lese det folk skriver på dialekt. Fant akkurat denne bloggen og kunne tenke meg på lese den, men orker rett og slett ikke. :frustrert:

Tenk om jei sku skrivd sånn jei prater, de hadde vært skikkeli slitsomt for leserne :rolleyes: Jeg syns at det å skrive akkurat som du prater er en skikkelig uting uansett om du er fra Oslo eller Tromsø!

Noen som er enige/uenige?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er helt enig :) Kommer fra nordnorge, men det kunne ikke falt meg inn å skrive på den dialekten.. Orker ikke å lese innlegg/blogger/artikler osv som er på dialekt.

Skrevet

Lurer på om de som skriver på dialekter selv syns det er greit å lese andre dialekter! :rolleyes:

Skrevet

Hadde ikke noe problemer med å forstå hva hun prøvde å skrive, men jeg skjønner ikke hvorfor hun skriver sånn. Det må da være anstrengende å skrive dialekt. Jeg orker ikke tenke på hvordan det hadde blitt om jeg skulle skrive skikkelig Bergensk dialekt. Måtte bruke ord som "dåkkar" "eg" "dias". Man kan jo ikke skrive slikt uten og måtte stoppe å tenke... det kommer til å ta evigheter.

Skrevet

Hva betyr dias?

Skrevet

HAr diverse venner på face som iblant bare MÅ skrive dialekten sin, det er skikkelig slitsomt i blant. La gå at det er flott at folk tar vare på dialekt MUNTLIG!

Men når folk skriver "de chooga ute!" så skal man jo kunne temmelig mye av den dialekten for å skjønne at det snør.

Og når naboen hennes skriver "det tsjoga ute!" på samme tid, så kunne de da for f*** bli enige om stavemåten!

Skrevet

Så vanskelig de gjør det! Nå eksisterer det ingen rettskrivingsregler for dialekt, men det må da være enklere å skrive sjoga, enn chooga eller tsjoga? For ikke å snakke om å skrive snør!

Skrevet (endret)

Jeg har ikke noe problem med å lese den bloggen, og det er hennes blogg, og den er uformell, og da syns jeg det er helt greit å skrive som man vil.

Når man skriver personlig slik som i denne bloggen, må man gjerne skrive dialekt.

I mer formelle settinger, syns jeg at man må enten holde seg til bokmål eller nynorsk. Dette er for at alle skal forstå, og at jeg syns det er viktig å ha disse to skriftspråkene våre som er mer korrekte.

Slik som i aviser, skolebøker, bøker generelt, teksting på tv... filmer... :jepp:

Endret av meridian
  • Liker 1
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Ser jeg noe som er skrevet på dialekt, leser jeg det ikke...

Jeg takler det bare ikke, er så tungt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...