Gå til innhold

smeltet sjokolade til dypping av marsipan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage smeltet sjokolade for å dyppe andre godbiter i. Men av tidligere erfaring så syns jeg den klumper seg fort og stivner.

Er det noen bra måter å få en fin masse som holder seg "flytende" lenge, slik man ser det på tv? hvodan gjør man det?

ser også at noen oppskrifter inneholder delfiafett, hva er det godt for? holder den massen smidigere eller blankere? eller er jeg heeelt på jorde nå? :flau:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, delfiafett gjør at den blir blankere og mer flytende:)

Skrevet

Du burde anskaffe deg en sjokoladesmelter, den holder sjokoladen varm og fin etter at den er blitt smeltet.

Delfiafett gjør sjokoladen blankere, og ikke så klissete, hvis jeg ikke tar helt feil...:)

Skrevet

For å bare trille marsipan bruker jeg vanlig, mørk sjokolade (70% eller noe sånt) Dette bryter jeg i biter og smelter over vannbad på veldig lav temperatur. Det tar lang tid, men sjokoladen blir veldig flytende og fin.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kjøpe sånn greie som en ment til sjokoladefondue. Da er det et telys under, slik at det smelter sakte og holder seg smeltet. Jeg vil tro det er lurt å la det smelte sakte. Selv med sånn skål med telys under, vil det nok feste seg litt i bunnen, men da bør det gå greit med resten, hvertfall hvis du slukker lyset etter en liten stund.

Gjest Eventyr3
Skrevet

vel, jeg husker jeg fikk en sånn sjokoladegreie engang.

det var sånn at du varmet sjokoladen oppi en skål i microen(til den ble flytende), og under skålen var det plass til et lite te-lys som skulle holde varmen oppe.

det var det som stod på pakken.

men jeg vet ikke hvor bra dette funker ettersom jeg bare varmet den opp, satte lyset under og glemte å smake. den hadde stivna igjen da jeg kom tilbake.

Skrevet

Jeg gjør sånn:

1/3 av sjokoladen finhakkes. Resten smeltes sakte over vannbad. Når alt er smeltet tar man bollen fra varmen, og rører i den hakkede sjokoladen til alt er slett. Da har sjokoladen passe temperatur.

Bruker også 70% sjokolade.

Skrevet

Det aller beste er å bruke overtrekksjokolade som smeltes over vannbad. Resultatet blir alltid bra da.

Skrevet

Det aller beste er å bruke overtrekksjokolade som smeltes over vannbad. Resultatet blir alltid bra da.

Hva er overtrekkssjokolade? Hvor får man tak i dette?

Skrevet

Dytter

Skrevet

- Jeg tar en skål, slik en bruker til frokostblandinger osv

- Koker opp vann, høy varme

- Legger noen kjøkkenredskaper i vannet - stekespade osv

- Legger skåla på - redskapene er for å slippe ut dampen og dampen kommer ikke i sjokoladen pga skåla er slik som den er

- Knekker sjokoladen etter rutene de er formet til og legger de i skåla

-Det smelter fort, og det er bare å røre i så blir det ikke noen klumper!

Når du tar av skåla, så bruk grytevotter for det er veldig varmt!

Den holder seg smeltet lenge og er veldig fin :)

Skrevet

Jeg skal lage smeltet sjokolade for å dyppe andre godbiter i. Men av tidligere erfaring så syns jeg den klumper seg fort og stivner.

Er det noen bra måter å få en fin masse som holder seg "flytende" lenge, slik man ser det på tv? hvodan gjør man det?

ser også at noen oppskrifter inneholder delfiafett, hva er det godt for? holder den massen smidigere eller blankere? eller er jeg heeelt på jorde nå? :flau:

Hvit sjokolade og melkesjokolade klumper seg hvis de smeltes på for høy varme, helst skal de ikke over 50 grader. Mørk sjokolade tåler mer enn dette. Jeg bruker vannbad med så varmt vann som jeg får i springen - tar litt tid å smelte sjokoladen, men funker. :)

Skrevet

Dytter

Beklager - var ikke innom på en stund.

Overtrekksjokolade får du ofte i litt bedre matbutikker. Se i bakehyllen. Odense sin er best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...