Gå til innhold

Dinosaur skjeletene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kanskje jeg høres ut som en idiot nå, men det får så være. Nå har jeg i hvertfall mulighet til å bli litt klokere.

Jeg har alltid trodd at dinosaurskjelettene som er funnet er ekte. Så hørte jeg for en stund siden om dinosaurfossil uten å tenke mer på det. Nå kom jeg plutselig på, kan et skjelett vare i flere millioner år, opp i mot 64 millioner år? Skjelettet råtner vel det også til slutt? Eller er skjelettene vi har funnet a dinosuruser egentlig noe mennesker har laget selv etter fossilene vi har funnet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om fossiler, men jeg vil tro dinosaurskjelettene er ekte. :)

Den kan være forsteininger. Altså er selve skjelettet råtnet, men et avtrykk av det er igjen i sedimentet. Men noen steder kan selve skjelettet også bevares. Permafrost, myr etc.

Skrevet

Her er det snakk om en fortsteining av sjelettet, slik at nettopp ikke har råtnet. Det er derfor det kalle et fossilt skjelett og ikke bare et skjelett...

Skrevet

Levninger etter de aller fleste levende organismer vil forsvinne over tid. Men i noen tilfeller vil de bli til fossiler.

I tundraen i Sibir kan man faktisk finne mammutkjøtt. I sedimentære bergarter kan man finne naturlige avstøpninger etter vesener fra millioner av år tilbake. Ganske spesielt, og utrolig spennende!

Om dinosauren ble dekket av kalk, sand, støv eller lignende med en gang etter den døde, så dannet dette et beskyttende lag som har forhindret at den råtnet. Om en levning i tillegg til dette har blitt oppbevart oksygenfritt, så er fossilene ofte godt bevart!

Noen ganger er det faktisk bare avstøpninger man finner. At selve skjelettet faktisk råtnet, men etterlot seg et hulrom, som senere har blitt fylt.

Men, jeg er ingen geolog, så jeg kan ikke gi deg noe godt eller korrekt svar TS. Alt dette er informasjon man finner om man klikker seg rundt på wikipedia eller ser litt for mye på Discovery :)

Om jeg har sagt noe feil, så må folk gjerne rette på meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...