AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Vi et par som sliter litt nå før jul. Selv går jeg på arbeidsavklaringspenger og min samboer venter fremdeles på svar. Han måtte søke sosialhjelp denne måneden og fikk penger utbetalt i dag. Han fikk 1200kr. Han søkte om livsopphold, strøm (de betalte strømmen på 1100kr) og halv husleie. Det han fikk utbetalt er ikke nok til halve husleia engang. Dette kan vel umulig stemme? Har selvfølgelig andre regninger som komm.avgifter, internett denne måneden også. Hva kan man gjøre?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Vedtaket som er kommet sammen med pengene vil jo forklare hvorfor han har fått 1200. Mulig noe har gått direkte til kreditor? Og AB 16.16: Gå og dra deg i løken og tenk på frøken Eller hva som bedre er; get a life...
Gjest Cho Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Sjekk i brevet som fulgte med vedtaket hvor lenge den summen er for. Hvis han f.eks. søkte 1. desember og fikk utbetalt i dag, kan det godt være at den summen kun er for 1.-10. desember. Men som sagt, les brevet fra NAV.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Som andre skriver her. Les vedtaket. Han har krav på halve husleia og halve strømmen og innboforsikring. De to siste er etter regning. I tillegg så har han krav på livsopphold. Samboere har forøvrig IKKE forsørgelsesplikt ovenfor hverandre selv om sosialkontoret stadig prøver seg.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #7 Skrevet 10. desember 2010 Jobbe. Skulle gjerne gjort det, men er nettopp blitt arbeidsledig pga. kutt av ansatte på arbeidsplassen og han har ødelagt rygg (scoliose) og har en skiveutglidning som er på vei ned mot bekkene. Da er det ikke lett!!! idiot!!! Har ikke fått noe vedtak enda. Får det sikkert i posten på mandag. Han har søkt aap han også, og skal i møte på mandag kl.9. Er det mulig at han har fått innvilget aap og får ikke mer penger av sosialkontoret pga. det? Tusen takk for seriøse svar!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Foreslår at dere tar med dere vedtaket på mandag eller krever å få en forklaring på pengeutbetalingen. Helt umulig for oss å svare på, men ikke reis fra Nav mandag uten å ha fått en aksptabel forklaring. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #9 Skrevet 10. desember 2010 Man får sosialstønad inntil søknaden om AAP er invilget. Blir det AAP og tilbakedatert i tid så vil det trekkes krone for krone det han har fått i sosialstønad.
Antlers Skrevet 10. desember 2010 #10 Skrevet 10. desember 2010 Vi et par som sliter litt nå før jul. Selv går jeg på arbeidsavklaringspenger og min samboer venter fremdeles på svar. Han måtte søke sosialhjelp denne måneden og fikk penger utbetalt i dag. Han fikk 1200kr. Han søkte om livsopphold, strøm (de betalte strømmen på 1100kr) og halv husleie. Det han fikk utbetalt er ikke nok til halve husleia engang. Dette kan vel umulig stemme? Har selvfølgelig andre regninger som komm.avgifter, internett denne måneden også. Hva kan man gjøre? Det er vanlig at halv strømregning/husleie blir direkte overført til strømselskapets/huseiers konto, så dere må nesten spørre om det har blitt gjort (selv om det skal stå i vedtaket). Ring og fortell at det haster, vær høflig men bestemt, og si at det er viktig at dere får betalt i tide, slik at det ikke kommer purringer som til slutt gjør at dere ikke får betalt, fordi beløpet blir for høyt. I verste fall kan dere søke om nødhjelp (fortrinnsvis til mat), da har de plikt til å behandle søknaden raskt (lurer på om det er snakk om innen 3 dager). Blir den godkjent, får dere kanskje mulighet til å betale regningene mens dere venter på svar på den andre søknaden. Men det er altså ikke snakk om noe stort beløp. Det kan også hende at summen han fikk er for en kortere periode, og at det kommer mer penger, men det kan jo ikke vi andre på forumet vite, så ring for å få ordnet opp i det
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #11 Skrevet 10. desember 2010 Min erfaring er at det overhode ikke er vanlig å overføre husleie direkte til huseier. Strømregning kan sosialkontoret betale direkte, men her skal en strømregning deles på to så jeg tipper beløpet heller blir utbetalt til bruker.
Antlers Skrevet 10. desember 2010 #12 Skrevet 10. desember 2010 Min erfaring er at det overhode ikke er vanlig å overføre husleie direkte til huseier. Strømregning kan sosialkontoret betale direkte, men her skal en strømregning deles på to så jeg tipper beløpet heller blir utbetalt til bruker. Det kan det godt hende det ikke gjøres på den måten der du bor, men det er altså vanlig her (og mange andre steder) at det blir betalt direkte, enten det er snakk om helt eller halvt beløp (man søker jo om å få halve beløpet dekket, og skriver inn dette halve beløpet i søknaden som leveres sammen med kopi av regningen). Det er faktisk ganske så vanskelig å få ordnet det slik at man får husleie/strøm inn på egen konto først, og om man får det må man sende inn dokumentasjon på at pengene faktisk har gått til det de skal hver måned. Det er mange sosialklienter (og andre for den saks skyld) som sliter med å prioritere pengene riktig, og det er nettopp derfor sosialkontoret overfører det dit det skal ende opp. Da slipper de å risikere å måtte betale husleie dobbelt opp fordi pengene ble brukt til noe annet. Mange oppegående folk som forsøker å ordne opp i gammel gjeld, men sosialkontoret dekker som kjent ikke dette. De kan også gå inn og kontrollere utbetaling av livsopphold, slik at du får penger ukentlig istedenfor månedlig (i verste fall "matbong" eller at de følger deg til butikken for å handle), om du er svært dårlig til å disponere livsoppholdet selv.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #14 Skrevet 11. desember 2010 Strømmen som sosialkontoret har dekket denne måneden går nok rett inn til strømleverandøren. Han fikk 1200kr inn på konto og skal vel ikke bruke 600kr på en strømregning av de. Men får vente å se til mandag. Da får vi mest sannsynlig svar på hvorfor det ble som det ble.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #15 Skrevet 11. desember 2010 Som andre skriver her. Les vedtaket. Han har krav på halve husleia og halve strømmen og innboforsikring. De to siste er etter regning. I tillegg så har han krav på livsopphold. Samboere har forøvrig IKKE forsørgelsesplikt ovenfor hverandre selv om sosialkontoret stadig prøver seg. Ikke nedenfor heller, tenker jeg .
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #16 Skrevet 11. desember 2010 Ikke nedenfor heller, tenker jeg . Hva med å holde seg til tema?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå