Gjest TS Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Jeg har en datter på 5 år. Og det jeg sliter med er, at hun enda ikke sover hele natten. Er det normalt? Hun våkner opp og hylskriker, og roper på meg og hun gir seg ikke før jeg kommer inn, ellers så står hun opp og leter etter meg. Hun sier ingeting, hun skriker og sier; jeg vil ha mamma. Og det tar utrolig langt tid å få roet hun ned igjen. Dette gjør hun ca 5ganger +/-. Hun sover i sitt eget rom, jeg har gode leggerutiner på hun, hun er i barnehagen, hun klarer fint å stå opp klokken seks om morgenen. Så det virker som om hun får nok søvn, selvom det blir avbrutt ofte. Hun husker sjeldent at hun har vært så opprørt. Jeg gir ikke hun snop eller andre søtsaker lengre. (for jeg fikk høre det fungerte, noe det gjorde en liten stund, men så begynte skrikingen igjen) Hun har ett stabilt og betryggende miljø rundt seg. Og om natten så legger hun seg hos meg, helt musestille, jeg våkner opp, så er hun der. Det skjer ikke hver natt, men ganske ofte. Vet ikke om det har noe å si. Samboeren min mener at hun skriker for å sjekke om jeg er våken, sånn at vist jeg sover, så kan hun legge seg hos meg. Men hun skriker jo ikke da, og vist hun skriker om natten og går inn til meg, så følger jeg henne tilbake til rommet hennes. Bør jeg snakke med en lege om dette her? Eller går det over? Noen som har opplevd noe lignende? eller er det bare jeg, som gir altfor lett etter skriking hennes? Jeg har jo prøvd, og hun har skreke i flere timer, jeg prøvde meg på det i en uke. Så nå etter 6år, med avbrutt søvn, nesten hver natt, så kjenner jeg at jeg begynner å bli litt koko i hodet... Så vist noen har gode råd og tips eller noe i det heletatt, så mottas det med STOR glede
la Flaca Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 (endret) Kan det tenkes at hun har mareritt? Da jenta mi var 5 begynte hun å våkne hver natt, 1-3 ganger, og var helt fortvilt. Hun var egentlig ikke våken, og husket ikke noe av det neste dag. Sånn har hun holdt på et år. Men nå er hun 6 år og 3 måneder og det har plutselig stoppet helt. (bank i bordet) Lillebror som snart blir 5 har derimot tatt over. Han har også blitt veldig husredd. Det blir verre når de har fått for lite søvn og er skikkelig trøtte når de legger seg. Er det ikke "nattskrekk" det kalles tro? Endret 10. desember 2010 av la Flaca
Gjest Ts Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Jo, hørt om det. Men i 5 år? Det gikk greit når hun var 0-2år, for da var det jo forventet. Syns bare dette har vart lenge nok. Hun er ganske trøtt når hun legger seg, sovner med engang hun treffer puten, men pleier å begynne leggingen rett etter barnetv, også er hun sovnet mellom 1845-1900. Men får ikke lagt hun tidligere enn det, hun må jo absolutt se barnetv. Nei, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg....
leirbål Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 jeg aner ikke om hun trenger mere søvn, men om du vil prøve å legge henne tidligere kan du jo ta opp barnetv, og vise gårsdagens episode hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå