AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Jeg vet veldig godt at man trenger mer enn 1 dag hvor man sprekker for å gå opp i vekt.. Men hva hvis man inntar 5000-6000 kalorier om dagen, hvor mange dager vil dette være uheldig? Litt går man jo opp men når vil man virkelig se forskjell på vekta? og hvor skadelig er dette? forutsett at man ikke trener men lever et relativt inaktivt liv selvfølgelig.. Og ja, jeg spør fordi jeg faktisk har klart å stappe i meg såpass noen dager de siste 2 ukene det er småsykt men absolutt mulig med riktig mat...
Tabris Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Dette lurer egentlig jeg også litt på, med tanke på julen. Man kan vel lett komme oppe i 5-6000 kalorier med ribbemiddag, riskrem og julesnop.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Jeg for min del syns 5000-6000 kalorier høres vanvittig mye ut, selv til julaften å være poteter, rødkål, surkål og ren ribbe uten fett er faktisk ikke så veldig kaloririkt. Ja man spiser masse, men jeg for min egen del tipper at middag kommer opp i 1000 kalorier MAKS. Og så spørs det jo hvor mye riskrem man spiser da, men det er jo ganske mektig, så sier vi kanskje 200 gram og 1000 kalorier der også da. Også julesnop.. Spørs igjen hvor mye. Men det er faktisk begrenset hvor mye man orker å trykke innpå. 6000 kalorier - det er ganske drøyt. Min personlig erfaring er at enkeltdager med for mye kalorier f"orsvinner av seg selv" etter et par dager.
Tabris Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Hm, ja, mulig jeg tok litt i. Men jeg ser for meg julefrokost med sylte, nøtter, julekaker og sjokolade mellom måltidene og på kvelden, en tung og kaloririk julemiddag med like kaloririk dessert, kanskje brus eller øl til maten (som vel inneholder ca 200 kalorier pr. flaske), og kanskje runde av med mer sjokolade og nøtter på kvelden. Og slik går vel de tre juledagene for mange, med varierende inntak, naturligvis.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Ts: haha, hvis vi snakker om julen kan julemiddagen LETT bli mer enn 1000. Vet du hvor mye ribbe foreksempel inneholder eller? de som bruker ribbefett i tillegg.. Need i say more. også kommer det dessert, kaker, konfekt osv.. Jeg tør ikke tenke på hva jeg kan klare hvis jeg først vil :gjeiper: men jeg er seriøs når jeg mener 6000 kcal. Jeg har vært der ca i 4-5 dager nå, ikke etter hverandre men med noen dagers mellomrom. Sliter på psyken og selvtillitten, derfor jeg spør Ingen skade for meg å komme opp i vekt men er nyskjerrig. Dessuten lurer jeg på hvor mye som rett og slett er SKADELIG for kroppen også. Jeg har problemer for tiden og det er faktisk vanskelig å slutte fordi jeg rett og slett IKKE bryr meg. Men 8000 kcal flere dager under kort tid kan ikke være bra, i det hele tatt.. anyone?
Jitney Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Jeg er ganske undervektig og er inne i et spisekickmønster som er akkurat sånn. Skyyyhøyte kaloriinntak fordi kroppen skriker etter næring, stakkars. Jeg prøver å ha et balansert kosthold, men enkelte ganger blir jeg aldri mett selv om jeg vet jeg burde vente til neste måltid og spiser alt jeg kommer over. Jobber beinhardt for å unngå disse smellene, jeg spiser jo vanligvis godt for å gå opp i vekt. Kalorier er jo bare bra for meg og jeg ser på disse kickene som ett pluss selv om det er aldri så vanskelig.. Alikevel klarer jeg ikke la være å lure noen ganger. Når jeg sitter og kommer opp i syke tall som 6000 kalorier og kan fortsette i det uendelige (føles det som), hvor farlig er dette? Det skremmer meg med tanke på hva som skjer med kroppen.. Burde jo legge på meg ganske fort med sånne dager et par ganger i uka, men er jo ikke bra å legge på seg FOR fort?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #7 Skrevet 10. desember 2010 1kg kroppsfett er ca 7000kcal. Så om du da trenger 2000kcal om dagen, men overspiser med 3000kcal ekstra vil det ta deg 2-3 dager for 1kg.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #8 Skrevet 11. desember 2010 Hm, ja, mulig jeg tok litt i. Men jeg ser for meg julefrokost med sylte, nøtter, julekaker og sjokolade mellom måltidene og på kvelden, en tung og kaloririk julemiddag med like kaloririk dessert, kanskje brus eller øl til maten (som vel inneholder ca 200 kalorier pr. flaske), og kanskje runde av med mer sjokolade og nøtter på kvelden. Og slik går vel de tre juledagene for mange, med varierende inntak, naturligvis. Joda, det kan fort bli mye kalorier, jeg er med på den. Men det er jo faktisk begrenset hvor mye man klarer å hive innpå uten å bli fysisk dårlig For de aller fleste begreser det seg selv lenge før man når 6000 kalorier.
Tabris Skrevet 11. desember 2010 #9 Skrevet 11. desember 2010 (endret) Joda, det kan fort bli mye kalorier, jeg er med på den. Men det er jo faktisk begrenset hvor mye man klarer å hive innpå uten å bli fysisk dårlig For de aller fleste begreser det seg selv lenge før man når 6000 kalorier. Det er helt sant. Og alt dette kommer jo ikke i tillegg til tre-fire vanlige måltider om dagen som blir 2000 kalorier, det er jo i stedet for. Endret 11. desember 2010 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #10 Skrevet 11. desember 2010 Det er helt sant. Og alt dette kommer jo ikke i tillegg til tre-fire vanlige måltider om dagen som blir 2000 kalorier, det er jo i stedet for. Nettopp
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #11 Skrevet 12. desember 2010 Jeg skjønner ikke dere tre siste sin hensikt med å poste? TS stiller et spørsmål om 5000-6000 kcal pr. døgn. Dette er en mengde de aller færreste av oss spiser hver dag, så den er grei. Men det er da vel fullt mulig å gjøre det noen dager! Så lenge man holder seg til energirik mat er det faktisk ikke såååå veldig vanskelig! Vanligvis kommer man ikke opp i slike mengder, men noen ganger kan det skje. Spiser man feks en storplate Freia melkesjokolade eller tilsvarende mengde med smågodt på formiddagen (jeg har enkelte ganger gjort det jeg, altså...), så når man 200 gram * ca 550 kcal/100g = 1100 kcal bare på det. Dette kan lett komme i tillegg til frokost dersom man synes sjokoladen eller godteriet smaker godt nok! Mange drikker også 3-4 halvlitersflasker med brus i løpet av en dag. Det kunne aldri falt meg inn å gjøre det... men hvis man drikker 1,5 liter CocaCola blir det 42kcal/dl * 15 dl = 630 kcal. Hvis man i tillegg drikker en del melk eller alkohol (øl, vin, cider, hva som helst egentlig) så kan man vel regne med eksempelvis rundt 200 kcal pr. halvliter øl. Drikker man fem bokser (helt vanlig tall for mange i løpet av vors+fest) er man oppe i 1000 kcal bare fra øl. Da er man jo nesten oppe i 3000 kcal bare fra dette! Hvis man i tillegg spiser kaloririk mat ellers (feks tykke lag med sjokoladepålegg på tre-fire Frukost-knekkebrød til frokost, BigMac til middag (rundt 1300 kcal) eller for den saks skyld drar på pizzabuffet og forsyner seg mye, og spiser en del snacks/kjeks/sjokolade og andre ting som småspising mellom måltidene) så er det faktisk fullt mulig å komme opp i dette kaloriantallet. Om man regner vanligvis spiser rundt 2000 kcal i løpet av en dag, så kan man jo spise det jeg skisserte høyere opp (sjokolade eller smågodt, brus, øl) i tillegg til det vanlige... Det skjer ikke vanligvis, nei, men det er ikke helt umulig, og når TS sier h*n er sikker på at h*n er oppe i disse tallene, så bør dere heller svare på spørsmålet eller ikke svare i det hele tatt! Vet at jeg gjør det samme som jeg beskylder dere for nå, ettersom jeg ikke vet om kroppen tar skade av det (men jeg regner med at det ikke er verre enn at man kan bli uvel/kvalm og at magesekken kan utvide seg om det skjer ofte, pluss at det selvsagt er mye mer kcal enn kroppens behov -> medfører både det ene og det andre i form av ekstra fett på kroppen) - men jeg ble bare litt irritert. Når TS stiller et så definert spørsmål bør man heller svare på det.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #12 Skrevet 12. desember 2010 Ikke for å spore av men 1300 kcal for en big mac? hehe, rundt 500 den. En big (nasty) tasty har derimot nærmere 900.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #13 Skrevet 12. desember 2010 Det er ingen som har sagt at det er umulig å få i seg slike mennekser, men for normalt slanke mennesker med en magesekk som er deretter så blir man faktisk dårlig av så mye mat.
Tabris Skrevet 12. desember 2010 #15 Skrevet 12. desember 2010 Beklager, du har nok rett, vi sporet litt av. For å forsøke å svare på TS sitt spørsmål så tror jeg ikke kroppen tar noe skade av det om det skjer en gang i blant. Som andre har nevnt, så vil man som regel reagere med å bli dårlig og kvalm om man når opp i slike mengder. Og hvis man spiser slik noen dager på rad, og kanskje legger på seg en kg eller to, så vil jeg tro de forsvinner igjen raskt hvis man går tilbake til normalt kosthold etterpå.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #16 Skrevet 12. desember 2010 Noen som vet hvor mange gram en porsjon ribbe inneholder? La oss si 2-3 vanlig store biter? Hvis man da ikke spiser fettkanten og svoren? La inn 300 gram på vektklubben.no for å sjeke og det er visstnok 1400 kcal Såå om man da spiser pølser, medisterkaker, poteter og saus itillegg så er man fort oppe i litt for mye kcal på en julemiddag
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #17 Skrevet 12. desember 2010 Om man spiser mye på julaften har det ikke noe å si. Men hvis man spiser julaften-mengder hver dag i romjulen og litt uti januar, ja da vil man nok legge litt på seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå