Gå til innhold

For mye piller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar endel vitaminpiller for tiden, som feks: multivitamin, vitamin for hud/hår/negler, selolje/omega3, chlorella piller og blåbær piller. Det jeg lurte på er om det kan bli for mye? Noen av disse må jeg ta flere av pr dag, så det blir til at jeg må ta pillene ofte. Kan det bli for mye på en gang, slik at ikke alle får like god virkning? Eller har det ikke noe å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første jeg kommer på er at du må være forsiktig med vitamin D. Det er en fettløselig vitmin og gifig i store doser. Så pass på at kominasjonen av piller ikke overstiger anbealt dagsdose (5-10microgram). Noen vitaminer og mineraler konkurerer også om de samme opptaksmekanismne så høye tilskudd over tid kan være uheldig. Sink og jern er et eksempel. Kommer ikke på flere i farta..

Skrevet

Enig med frk. Belle over her, må være forsiktig med D-vitamin, men også de andre fettløselige vitaminene A, E og K er det farlig å få for mye av. I mange omega3 tilskudd er det tilsatt vitamin A og D, og da er det viktig at du tar multivitamin uten A og D (det selger de på apoteket). De vannløselige vitaminene er det ikke farlig å ta for mye av, men kroppen klarer bare å ta opp en viss mengde, så overskuddet vil bare gå rett ut med urinen. Bokstavelig talt penger rett i dass.

En annen ting er,sånn jeg har forstått det, at de fleste av oss får i seg for mye omega6. Det skulle man ikke tro, pga all reklamen for tilskudd som inneholder dette. Men det er i alle fall nødvendig at det er balanse mellom mengden omega3 og omega6. Du får allerede mer omega6 enn nødvendig gjennom kosten, så ikke ta tilskudd av dette. (ikke den beste kilden kanskje, men... http://www.nifes.no/forskning/sjomathelse/mer%20om/omega-6%20versus%20omega-3/)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...