Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg går VG3, og vi holder på med særemne om dagen. Jeg har valgt bøkene Albertine av Christian Krohg og Men tankene mine får du aldri av Sverre Asmervik. Jeg har fått lest begge bøkene, men problemet jeg sitter med nå er - hvordan skal jeg skrive oppgava? Vi skal ha ca 15 sider uten overskrifter, bilder osv, så jeg aner ikke hvordan jeg skal få til dette. Føler meg egentlig litt "lost". Vet at den skal inneholde innholdsfortegnelse, forord, innledning, hoveddel, sammenfatning, konklusjon og kildehenvisninger,

Derfor lurte jeg på om det var noen som hadde noen forslag på hvordan jeg skal bygge opp hoveddelen? Det står at den skal inneholde analysen, tolkningen, framstilling av argumenter, eksemplifisering osv. Men hva skal jeg ta med? Hva skal jeg analysere/tolke osv? Dette var vanskelig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde en lærer som alltid sa: "si hva du skal si, si det og si hva du har sagt". synes det var et litt godt tips. For å begynne med hoveddelen kan det være greit å sette seg ned og skrive masse stikkord om hva den skal inneholde og hva som bør være med. Jobb videre med denne listen.

Ellers er det litt for lenge siden jeg hadde særemne, så har ingen bedre tips :(

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Siden du har to bøker som du skal skrive en oppgave om ville jeg enten: Analysere begge bøkene hver for seg, for så å sammenligne de. Eller å gå gjennom begge bøkene, analysere og sammenligne de samtidig.

Jeg kjenner ikke til den ene boka, så jeg skal ikke uttale meg så mye om hva som er mest logisk å gjøre i dette tilfelle. Jeg føler som oftest at hvis jeg skal sammenligne to bøker med mange paralleller, så er det greit å sammenligne de gjennom hele teksten. Det kan også være greit å sammenligne bøkene med basis i tema.

Men som AB over meg her sier, tenk gjennom hva du vil si. Noter stikkord, sorter stikkordene dine til en naturlig disposisjon.

Skrevet

Det virker som om særemne-oppgavene har endret seg litt siden jeg slutta på videregående. Vi måtte først velge et tema og en problemstilling, og så plukke ut bøker som passet, sånn at vi hadde problemstillingen i tankene mens vi leste.

Om jeg hadde hatt prostitusjon som tema og lest de to bøkene tror jeg jeg ville ha tatt som problemstilling å sammenligne hvordan prostitusjon ble fremstilt og reagert på i de to bøkene. Siden den ene er ganske mye eldre enn den andre (ca 100 år imellom, er det ikke?) kan det hende at en del holdninger og slikt som er forskjellig. Kanskje du kan si noe om hvordan forfatterne "behandler" de prostituerte karakterene? Kanskje de bruker forskjellige teknikker eller virkemidler som gjør at vi føler mer eller mindre med hovedpersonen, eller som gjør det fjernere eller nærmere til oss som lesere?

Jeg ville nok anbefalt å snakke litt med læreren din og sammen komme fram til en problemstilling, det er mye lettere å skrive når du vet hva du ønsker å se på. :) Da jeg skrev særemne brukte jeg mye tid på litterære virkemidler og hvordan de ble brukt i forhold til temaet jeg så etter, men jeg vet at andre skrev særemner hvor de ikke nevnte slikt i det hele tatt.

Skrevet

Tusen takk for svar! Det med å sette opp ei liste med stikkord var et bra tips - kanskje jeg skal prøve det :-)

Ja, det er ca. 100 år mellom bøkene. Synes det er utrolig vanskelig å få til en god problemstilling - så om noen har tips så er det bare å komme med? :-)

Skal prate med læreren min på mandag, så får se hva hun sier og om hun kan hjelpe meg litt.

Skrevet

Derfor lurte jeg på om det var noen som hadde noen forslag på hvordan jeg skal bygge opp hoveddelen?

For å sette det litt på spissen, vil jeg si at dette er knekkende likegyldig helt til du har bestemt deg for HVA du vil fortelle.

Les begge bøkene først. Hva var det som fascinerte deg? Fortell en venn (eller flere) om de to bøkene og hva du har fått med deg fra dem av tanker, ideer og kunnskap, hva og hvordan forteller du det? Hva spurte hun/han deg om og hva svarte du på det osv. Eller du kan gjennomføre denne samtalen i fantasien.

Skriv alt dette, samtalen, ideer som dukker opp o.l. ned som et idekart eller som en punktliste eller bare som en strøm av ord uten å tenke på organisering osv. Skriv alt du kommer på, også ideer (om hva som helst eller om helt andre ting) som dukker opp mens du skriver.

Når du har dette salige kaoset nedskrevet, DA kan du begynne å gruble på hvordan du skal strukturere det du ønsker å fortelle. Det er godt mulig at du ikke trenger å spørre oss engang, fordi når du har noe å fortelle, så har du ofte også en oppfatning av hvordan du ønsker å fortelle det.

Skrevet

Jeg veit at jeg prøvde å finne en del sekundærliteratur da jeg skrev mitt særemne, altså hva andre har skrevet om bøkene, noe også norsklæreren mente var viktig. Om Albertine burde det i alle fall være mulig å finne mye. Spør på biblioteket, eller på: http://biblioteksvar.no/

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...