Gjest Kim Skrevet 10. desember 2010 #21 Skrevet 10. desember 2010 Å lære Løkkeskrift er å sløse med barnas tid.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #22 Skrevet 10. desember 2010 Hvis de ikke skal lære løkkeskrift på skolen - hvordan skal de da lære det? Løkkeskrift ER nyttig for mange - jeg skriver selv MYE raskere når jeg skriver løkkeskrift under eksamen, og det er utrolig viktig for mine resultater hvertfall, at jeg rekker å si alt jeg skal. Jeg skriver som regel ikke løkkeskrift under forelesninger/når jeg løser oppgaver, men under eksamen er det et must... At det ikke hjelper alle med å skrive raskere er jo forståelig, men for guds skyld, gi nå barna MULIGHETEN til å kunne lære dette i det minste! Jeg ser også at jenter ofte er mye mer nøye på å skrive pent enn gutter, og blir nesten irritert når jeg ser jenter bruke evigheter på å skrive pent når fokus bør være på å rekke å skrive det man skal si - og selvfølgelig, å skrive tydelig... Jeg blir litt stressa på deres vegne, for å si det sånn... Jeg har også tenkt over det at mange på vgs i dag nesten aldri skriver for hånd lenger - det er PC som gjelder i alle situasjoner. Dette er faktisk en enorm ulempe når man kommer på høyskole/universitet, og ikke er vant til å skrive lange, gode og sammenhengende tekster i løpet av 4 timer. PC er et flott verktøy, men vi må ikke glemme hvor viktig god teknikk for håndskrift også er! Selv var jeg mye plaget av en vond skrivearm første semester på universitetet, fordi jeg ikke var vant til å skrive for hånd i annet enn mattetimene... 3
Margrethe86 Skrevet 10. desember 2010 #23 Skrevet 10. desember 2010 Jeg lærte at løkkeskriften var i all hovedsak for å få barnas motorikk "i stand". Jeg måtte selv tvinge meg igjennom løkkeskriften på barneskolen, men da vi begynte i 4. eller 5. klasse sa ikke lærerne noe på om vi brukte formskrift. De fleste i klassen min varierte en periode veldig hvordan de skrev, også kanskje for å finne seg selv. Jeg tror nok løkkeskrift kan være god hjelp for å få god hånd-motorikk, men om man vil gå over til en annen skrifttype i 11-12 års alder, syns jeg elevene skal få lov til det. 1
mekaniker babe Skrevet 10. desember 2010 #24 Skrevet 10. desember 2010 (endret) Driver de med dette tullet på skolen fortsatt? Når jeg gikk på barneskolen ble vi tvingt til å skrive løkkeskrift. Jeg skjønte ikke hva jeg skrev selv og alt ble bare kluss. Foreldrene mine tok opp dette med skolen og de mente at det hadde vært bedre for meg og jeg fikk skrive slik jeg ville. Og jeg fikk tilslutt skrive formskrift(eller hva det nå heter). Hadde ingen problemer med å skrive fort av tavla med min egen håndskrift. Brødrene mine ble også tvingt til å skrive løkkeskrift og nå som de er voksne har de fortsatt slik stygg løkkehåndskrift. Kan man ikke la barn få skrive på den måten de vil? Man utvikler jo sin egen håndskrift. Husker en gutt i klassen min på ungdommskolen som skrev så uforståelig løkkeskrift at lærerne hadde vansker med å rette prøvene hans:S Endret 10. desember 2010 av mekaniker babe
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #25 Skrevet 10. desember 2010 At elevene skal starte med løkkeskrift som 6-åringer er nok litt tidlig, men fra andre klasse av mener jeg at de like godt kan lære løkkeskrift som formskrift. Som noen her skriver, det er bra for finmotorikken å skrive løkkeskrift. Jeg har jobbet på flere barneskoler hvor det skrives løkkeskrift, og har ikke hatt problem med å lese elevenes skrift. Så et spørsmål til de som kaller løkkeskrift for tull og mener det er helt forferdelig; Hva slags pedagogisk og didaktisk utdanning har dere når dere uttaler dere på den måten?
Gjest Purple Haze Skrevet 10. desember 2010 #26 Skrevet 10. desember 2010 At elevene skal starte med løkkeskrift som 6-åringer er nok litt tidlig, men fra andre klasse av mener jeg at de like godt kan lære løkkeskrift som formskrift. Som noen her skriver, det er bra for finmotorikken å skrive løkkeskrift. Jeg har jobbet på flere barneskoler hvor det skrives løkkeskrift, og har ikke hatt problem med å lese elevenes skrift. Så et spørsmål til de som kaller løkkeskrift for tull og mener det er helt forferdelig; Hva slags pedagogisk og didaktisk utdanning har dere når dere uttaler dere på den måten? Jeg er førskolelærer og vet en god del om hvordan barn lærer, og hvilke metoder som gjør at de lærer best. Jeg lurer på hvorfor det skal være bedre for finmotorisk utvikling å lære løkkeskrift framfor f.eks formskrift? Gjerne en god kilde til hvorfor det eventuelt er sånn? Jeg er mer opptatt av at barn skal lære å skrive og lese godt, få med seg innholdet, lære grammatikk, god lese-og skriveteknikk enn at de på død og liv skal skrive løkkeskrift. 1
felgen Skrevet 10. desember 2010 #27 Skrevet 10. desember 2010 Vi lærte også løkkeskrift på barneskolen, og jeg gikk bort fra å bruke det i flere år etter dette. Da jeg begynte på universitetet fant jeg ut at løkkeskrift var en rimelig fordel, hvis ikke man kan skrive ord sammenhengende kommer man ikke langt når man skal notere fort. Dessuten er det en fordel på eksamen. 1
Margrethe86 Skrevet 11. desember 2010 #28 Skrevet 11. desember 2010 Jeg forstår de som har bruk for løkkeskrift, men jeg skriver faktisk mye raskere med formskrift. Jeg forstår også andres skrift bedre dersom det ikke er skrevet med løkkeskrift, men dette varierer nok fra person til person Men jeg mener fortsatt at barn over en viss alder (9-10-11?) burde få velge selv. Barnet finner fort nok ut hva som fungerer og tilpasser seg dette Og hvem som sa løkkeskrift var bra for finmotorikken vet jeg aldeles ikke, det var bare det vi fikk høre på skolen da vi spurte hvorfor vi måtte lære dette
Gjest Coarvi Skrevet 11. desember 2010 #29 Skrevet 11. desember 2010 Jeg forstår de som har bruk for løkkeskrift, men jeg skriver faktisk mye raskere med formskrift. Jeg forstår også andres skrift bedre dersom det ikke er skrevet med løkkeskrift, men dette varierer nok fra person til person Men jeg mener fortsatt at barn over en viss alder (9-10-11?) burde få velge selv. Barnet finner fort nok ut hva som fungerer og tilpasser seg dette Og hvem som sa løkkeskrift var bra for finmotorikken vet jeg aldeles ikke, det var bare det vi fikk høre på skolen da vi spurte hvorfor vi måtte lære dette Jeg er enig i at de bør få velge selv når de når en viss alder, men alle barn burde ha rett til å lære dette. Og for å kunne lære det, må man kreve at de faktisk skriver det en periode, hvis ikke vil nok barna fort gi opp, før de har lært det. For meg er det også en stor fordel med løkkeskrift under eksamen på universitetet, selv om jeg i andre situasjoner ikke alltid skriver løkkeskrift, men en stygg kombinasjon... Så jeg er utrolig glad for at dette var et "krav" i noen få år på barneskolen.
Eliisa Skrevet 11. desember 2010 #30 Skrevet 11. desember 2010 Hvorfor elever skal lære løkkeskrift? Det er jo ganske enkelt fordi mange har stor nytte av det. De skriver raskere, noe som kommer godt med senere. Jeg kan ikke fatte at man skal gjøre så mye ut av at barn skal lære seg å trekke sammen bokstaver. Kunnskapsløftet sier dette om håndskrift i barneskolen: Etter 2 andre trinn skal elevene: - bruke bokstaver og eksperimentere med ord, i egen håndskrift og på tastatur Etter 4 trinn: - skrive med sammenhengende og funksjonell håndskrift Etter 7 trinn: - skrive sammenhengende med personlig og funksjonell håndskrift Virker som flere tror det er lærerne rundt omkring som bestemmer seg for at elever skal lære å skrive sammenhengende. Lærerne opererer faktisk ut i fra en lærerplan. Personlig, har jeg aldri dratt noe nytte av løkkeskrift. Jeg mestrer det, men jeg har aldri følt at det er min personlige håndskrift og dermed bruker jeg det heller ikke. Allikevel kan jeg klare å se at andre faktisk kan ha nytte av det. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. desember 2010 #31 Skrevet 11. desember 2010 Men det er da stor forskjell på løkkeskriften vi skulle lære, og den håndskriften jeg i dag bruker der jeg trekker sammen de bokstavene som føles naturlig. For meg er det snakk om to helt forskjellige ting!
Malum Skrevet 11. desember 2010 #32 Skrevet 11. desember 2010 (endret) Men det er da stor forskjell på løkkeskriften vi skulle lære, og den håndskriften jeg i dag bruker der jeg trekker sammen de bokstavene som føles naturlig. For meg er det snakk om to helt forskjellige ting! Joda. Men løkkeskriften legger vel på en måte grunnlaget. Enhver finner sin personlige skrivestil etter hvert som de nærmer seg ungdomsskolen. Jeg opplevde aldri det å lære løkkeskrift som noe pes hverken i forhold til meg selv, da jeg gikk på barneskolen, eller ungene. Endret 11. desember 2010 av Bodillen 1
Gjest Purple Haze Skrevet 11. desember 2010 #33 Skrevet 11. desember 2010 Men det er da stor forskjell på løkkeskriften vi skulle lære, og den håndskriften jeg i dag bruker der jeg trekker sammen de bokstavene som føles naturlig. For meg er det snakk om to helt forskjellige ting! Helt enig med deg, uansett hva kunnskapsløftet sier. Det er mye der som ikke er på greip, uansett, mener jeg. Og løkkeskrift har hvert fall ødelagt håndskriften min. Det irriterer meg fortsatt, faktisk.
*Numi* Skrevet 11. desember 2010 #34 Skrevet 11. desember 2010 Vi lærte ikke løkkeskrift på skolen (jeg er født i 86.). Det var vel formskrift vi lærte, mener jeg. Men jeg husker godt at vi lagde bokstavborder og slik, for å få flyt i skrivingen. Trenger da virkelig ikke løkkeskriften til det.
glamorous Skrevet 11. desember 2010 #35 Skrevet 11. desember 2010 Ingenting er mer irriterende enn de som alltid skal spørre, "hvorfor må vi lære ditt, hvorfor må vi lære datt?" Bare hold kjeft, og gjør som du får beskjed om. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2010 #36 Skrevet 11. desember 2010 Ingenting er mer irriterende enn de som alltid skal spørre, "hvorfor må vi lære ditt, hvorfor må vi lære datt?" Bare hold kjeft, og gjør som du får beskjed om. Blir lett irritert du da? Jeg syns det er flott at barn stiller spørsmål ved slike ting, jeg. Det viser at de klarer å tenke selv og stille seg kritisk til det voksne trer ned over hodet på dem. Og har man et godt svar på hvorfor de må lære ditt og datt, så er saken grei. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor en må ha nynorsk på skolen. Det er det mest bortkastede faget jeg har hatt, hvert fall.
SmallTalk Skrevet 11. desember 2010 #37 Skrevet 11. desember 2010 Jeg ser ikke poenget med å tvinge noen til å skrive løkkeskrift i det hele tatt. Det viktigste er at man skriver leselig og forståelig, og at man klarer å skrive riktig. Å fokusere på skrift i norsktimene er totalt bortkastet tid, og den tiden burde heller brukes på viktigere ting som grammatikk og rettskriving. Det er det som teller for senere tid, ikke om man skriver løkke, formskrift eller med små bokstaver. Jeg skriver stygt, så stygt at læreren ville ha meg til å bruke mattetimene til å lære meg å skrive pent ettersom jeg alltid lå foran pensum i matte, men heldigvis så blånekta foreldrene mine. De så heller ikke poenget med at jeg skulle terpe på skrivestilen min så lenge jeg skrev forståelig og riktig. Det er det som teller. 1
SmallTalk Skrevet 11. desember 2010 #38 Skrevet 11. desember 2010 Ingenting er mer irriterende enn de som alltid skal spørre, "hvorfor må vi lære ditt, hvorfor må vi lære datt?" Bare hold kjeft, og gjør som du får beskjed om. Aldri i livet. Man skal alltid spørre hvorfor, og man kan forvente et vettugt svar.
Piper Skrevet 11. desember 2010 #39 Skrevet 11. desember 2010 Mine elever lærer løkkeskrift, fordi skolen ahr bestemt det. Men ingen av de skriver løkkeskrift når de skriver i de andre bøkene. Vi jobber med å få det vekk fra vår skole, rett og slett fordi vi bruker tid på noe som elevene ikke har noe igjen for. Og jeg vil si at de ikke har noe igjen for det, når ingen av de velger å skrive løkkeskrift i de andre skrivebøkene sine.
Piper Skrevet 11. desember 2010 #40 Skrevet 11. desember 2010 Ingenting er mer irriterende enn de som alltid skal spørre, "hvorfor må vi lære ditt, hvorfor må vi lære datt?" Bare hold kjeft, og gjør som du får beskjed om. Helt uenig, for jeg vil heller ha elever som stiller spørsmål, enn elever som bare godtar alt. De skal lære å stille spørsmål med tingene, for å lære av det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå