AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Idag skal jeg altså på jobbintervju til drømmejobben. Det er snakk om stilling som advokatfullmektig hos et relativt kjent advokatfirma. Grunnen til at dette er drømmejobben min er at det er jobb innen for de rettsområder jeg er interessert i og at det her jeg bor ikke er overflod av advokatfirmaer, og det er derfor vanskelig å få jobb som advokatfullmektig, generelt sett er det vanskelig for en relativt nyutdannet jurist å få jobb her, da de helst ser etter søkere med erfaring. Nå har det seg slik at jeg har jobbet som jurist i staten i halvannet år, så jeg har da noe erfaring. Men det som passer veldig dårlig er at jeg er gravid og har termin i april/mai. Jeg er fullstendig klar over at arbeidsgiver ikke skal ta dette i betraktning ved ansettelse, men likevel tror jeg at det blir gjort i meget stor grad, særlig i det private næringslivet. Jeg må selvsagt fortelle at jeg er gravid, de vil nok trolig selv klare å finne det ut da magen er begynt å bli stor. Selv har jeg snakket med mannen at jeg ikke ønsker å være hjemme i permisjon fulltid i ett år, permisjonen skal deles mellom meg og han, og vi kommer til å ta gradert uttak, slik vi gjorde forrige gang vi fikk barn. Dette må jeg vel prøve å få frem under intervjuet, slik at de ikke tror at jeg kommer til å være borte i et helt år før jeg får begynne å arbeide? Noen som har vært i lignende situasjon som kan trøste meg med at jeg fortsatt har mulighet for å få jobben selv om jeg er gravid?
bttb Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Jeg ville rett og slett kledd meg i en topp med empireliv, da ser man uansett litt gravid ut/man kan skjule magen bedre. Også latt være å si noe. Om de stirrer åpenlyst på magen ville jeg vel forklart permisjonstankene du har, siden det da er positivt å forklare det. Det er en grunn til at man ikke har lov å spør om graviditet på intervju, da det er lett å diskriminere på bakgrunn av det, bevisst eller ubevisst. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Skal du ha et godt forhold til arbeidsgiver så hadde jeg sagt at jeg var gravid. Vil de ha deg så rydder de plass. 5
Gjest Spinell Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 (endret) Det er mye bedre, og mange vil synes det er riktigere å si fra enn ikke å gjøre det. Du plikter ikke å fortelle om dette, og arbeidsgiver har ikke lov å spørre. Her må du gjøre en avveining mellom lovtekst og hva du selv synes er etisk riktig. Jeg er helt enig med AB over meg; du legger grunnlaget for et godt forhold til arbeidsgiver under jobbintervjuet. Tilbakeholdelse av informasjon er ikke direkte tillitvekkende, og svikt i tillit tar enormt langt tid å bygge opp igjen. Endret 10. desember 2010 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2011 #5 Skrevet 12. januar 2011 Da kan jeg fortelle at jeg fikk jobben og det til tross for at jeg fortalte at jeg var gravid. Hadde på meg vid topp, holdt magen inne og ble ikke spurt om eventuell familieforøkelse. Jeg tok opp med intervjuerne at jeg var gravid med termin i april/mai. Jeg har nå fått tilbud om jobb fra august 2011, så folkens; det lønner seg å være ærlig med potensiell arbeidsgiver! 4
Gjest Spinell Skrevet 12. januar 2011 #8 Skrevet 12. januar 2011 Gratulerer! Det hørtes ut som en arbeidsgiver som har forstått regelverket og bruker det riktig
Annikken Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Flott å høre at det ikke trenger å være en uting å være ærlig! Gratulerer
Neala Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Det hørtes ut som en arbeidsgiver som har forstått regelverket og bruker det riktig Enig! Gratulerer
Kara W Skrevet 14. januar 2011 #11 Skrevet 14. januar 2011 Det gleder meg masse å høre! Jeg har selvklart å være i din situasjon to ganger, og vet hvor ubehagelig det er. Bra at det finnes arbeidsgivere som tørr å satse på unge kvinner, selv om de gravide!
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2011 #12 Skrevet 15. januar 2011 Så kort tid igjen til termin at det nok absolutt lønner seg å spille med åpne kort. Da har du i alle fall noen sjanser for å få stillingen, mens dersom de ser at du har mage og ikke selv nevner noe så havner du nok ekstra langt ned i søkebunken. Til lykke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå