Gå til innhold

Grunnen til at kvinner er dårligere bak rattet enn menn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener oppriktig at grunnen til at det er flere kvinner som ikke er flinke til å f.eks lukeparkere enn menn er fordi menn ikke lar dem kjøre og hvis de først får lov, sitter mannen og kritiserer, stønner og sukker, slik at kvinnene mister selvtilliten og ikke tør å kjøre mer.

Vi er i utgangspunktet dyktigere sjåfører, fordi vi er mer forsiktig og ikke tar sjanser i trafikken, men fordi vi har samboere/ektemenn/kjærester som ALDRI lar oss kjøre når vi skal kjøre sammen, får vi heller ikke trent på f.eks lukeparkering.

Dette har jeg selv erfart i tidligere forhold og hører venninner si det samme.

Så slutt å brek over at vi ikke er like flinke som dere, gutter, er jo deres skyld!!

Og ja, jeg vet at dette er å generalisere, men måtte det for å få frem poenget mitt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er nok fordi menn har bedre koordinasjon mellom øye og hånd, og bedre romforståelse. :)

Skrevet

Det Antlers sa.

Dårlige sjåfører går vel heller på selve kjøringen fremfor kjønn egentlig. Dårlige sjåfører er feks de som er engstelige i trafikken, de som ikke følger trafikkreglene, og de som tror at de er guder på veien. Det finnes både menn og kvinner innenfor disse kategoriene.

Hvis du har kjærester som sukker og stønner når du kjører bil, burde du vel kanskje vurdere en av to, eller begge deler:

- Ta til deg kritikk, slik at du kan bli en bedre sjåfør

- Finne deg noen som ikke sukker og stønner over deg

Personlig er jeg jente, har aldri opplevd klager på kjøringen min, heller omvendt, og lukeparkerer som bare det.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Antlers har rett. Det er bevist at menn som gruppe innehar betydelig bedre forutsetninger for å takle tenkning som krever romforståelse. Det er ikke bare menn sin fysikk som gjør at menn er ekstremt mye bedre i lagspill enn kvinner.

Skrevet

Jeg lukeparkerer som en mann og vel så det, så det er ikke meg det er snakk om. Har opplevd tidligere at kjærester har tatt fra meg all selvtilitt når det gjelder bilkjøring.

Men alle vet jo at menn tar flere sjanser i trafikken enn kvinner, og at de tror at de er verdensmestre med engang de kommer ut fra biltilsynet med lappen i hånden. Statistikken taler for seg selv...

Skrevet

Vi kan godt være enige om at våkne kvinner har bedre romforståelse enn sovende menn :fnise:

haha, ser den :)

Skrevet

Nei, det er nok fordi menn har bedre koordinasjon mellom øye og hånd, og bedre romforståelse. :)

Jeg støtter dette!

Tror det har med evolusjonens gang å gjøre. I tidligere tider var mannen jegeren og har nok som en del av dette utviklet en bedre koordinasjon mellom øyne og hånd.

Vi skulle tross alt bedømme avstanden til byttet, dets retning og fart. På bakgrunn av dette kaste for eksempel spydet i riktig vinkel/retning, og med riktig kraft.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Grunnen til at kvinner er så dårlige til å lukeparkere, er at menn har lært dem at dette:_________________ er 20 cm ;)

• Liker 10
Skrevet

Nei, grunnen er at damer flest er mer opptatt av giret.

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter dette!

Tror det har med evolusjonens gang å gjøre. I tidligere tider var mannen jegeren og har nok som en del av dette utviklet en bedre koordinasjon mellom øyne og hånd.

Vi skulle tross alt bedømme avstanden til byttet, dets retning og fart. På bakgrunn av dette kaste for eksempel spydet i riktig vinkel/retning, og med riktig kraft.

Kreves jo litt koordinasjon å sette kjelen på bålet også da.

Skrevet

Jeg lukeparkerer som en mann og vel så det...

Dette var en underlig uttalelse. Jeg lukeparkerer nemlig som en kvinne som vet hvordan hun skal lukeparkere.

Det er som med alle andre ting her i verden; noe har en anlegg for, noe har en ikke...men uansett hjelper det å øve, øve, øve...

I går var jeg på besøk hos en kamerat som hadde fått seg en spillestasjon, med kjempelyd, lyseffekter og nydelig laget bilspill. Han viste meg hvordan det skulle gjøres og lurte på om jeg hadde lyst til å forsøke.

Etter litt peking på hva som var styring/gass/brems/revers, satte jeg i gang. Noen omganger senere spurte han: "..eh...har du gjort det der før eller"? :klø: Nei, jeg hadde ikke det, men elsker å kjøre bil - OG spille spill. Og i tillegg har jeg anlegg for det. :nigo:

Når det gjelder det med å være kvinne og sjåfør, med en mannlig bedreviter ved sin side i bilen...det er bare èn ting å gjøre, og det er TO ting: enten kaster du fyren av, eller så tar du bilen og dens styremekanismer, og eier det!

Det finnes ingen problemer - KUN løsninger.

øv - Øv - ØV! ;)

Gjest Cipheria
Skrevet

Antlers har rett. Det er bevist at menn som gruppe innehar betydelig bedre forutsetninger for å takle tenkning som krever romforståelse. Det er ikke bare menn sin fysikk som gjør at menn er ekstremt mye bedre i lagspill enn kvinner.

Hva er romforståelse? Og hvordan fungerer den i forhold til bil og lagspill?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Hva er romforståelse? Og hvordan fungerer den i forhold til bil og lagspill?

Å tenke i flere dimensjoner enn to. Å klare å forholde seg til vannrett, loddrett og bortover samtidig som et objekt er i bevegelse. Dette er noe menn som gruppe er betraktelig flinkere til enn kvinner.

Skrevet

Tror svaret er ganske enkelt, og allerede nevnt i innlegg over her. Vanligvis kjører en mann mer enn hva en kvinne gjør, og får dermed mye mer øvelse. Og som alle vet, øvelse gjør mester. Uten at jeg har noen studie som bekrefter mine antagelser, så tviler jeg på at menn er "naturlig" bedre sjåfører enn hva kvinner er. Det kommer rett og slett av gutter flest vokser opp med kulturen "bil er kult" og dermed interesserer seg i mye større grad enn de fleste kvinner.

Leste en tysk studie for noen uker siden som bekreftet at menn var bedre til å lukeparkere enn kvinner. En del av konklusjonen var at kvinner troddeat de var dårligere sjåfører, og dermed presterte deretter. Her har vi nok en ond sirkel. Kvinner får høre det av menn når de kjører dårlig, og siden de visstnok kjører dårlig får de mindre tid bak rattet. Mindre tid bak rattet = mindre tid til å forbedre egne ferdigheter..

• Liker 1
Skrevet

Menn kjører som griser da, er flere menn enn kvinner som dauer bak rattet også.

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Du skal være ganske breial når du er kvinne og skal generalisere folk i trafikken. Greit nok at vi gutta kjører av veien fordi vi kjører for fort, men dere kvinner snegler dere frem og kjører på ting som står i ro... Vet ikke hva som er den dårligste egenskapen som sjåfør. Feilbedømme hvor glatt veien er rundt en sving eller være blind.

Dessuten kan ikke du (eller jeg) påstå at det ene kjønnet er bedre enn det andre. Snakker vi om ulykkesstatistikk så er kvinner overrepresentert dersom du ser på antall kjørte kilometer. Samtidig er det gutta som står for de dyreste utbetalingene fra forsikringsselskapene.

Og som 5 andre har sagt før meg: Menn har bedre romforståelse enn kvinner. Derfor har vi, generelt sett, lettere for å lukeparkere enn deg.

Til slutt kan jeg banke inn en artikkel med tall fra forsikringsselskapene, som slår hull på alt du har sagt så langt:

http://www.tv2underholdning.no/broom/damer-over-tretti-bulker-mest-3099764.html

Edit: Kan til og med legge til egne erfaringer her: Moren min har rygget på et tre - et tre som var bredere enn bilen. Forstå det den som kan.

Endret av Max Magnus
Skrevet

Jeg kjenner ingen menn som lukeparkerer. Jeg derimot lukeparkerer, og jeg er kvinne

Skrevet

Edit: Kan til og med legge til egne erfaringer her: Moren min har rygget på et tre - et tre som var bredere enn bilen. Forstå det den som kan.

Og mannen min flyttet min bil ute på gårdsplassen, før han satte seg inn i sin egen bil - og rygget rett i siden på min bil...

Tro'kke det er alt som kan spores tilbake til kjønn, for å si det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...