Gå til innhold

Faktura fra privatperson?

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at min kjære sambo har en forferdelig eks bak seg. Hun og hennes familie gjør nå alt de har i sin makt for å gjøre livet til sambo surt. Forholdet til hans eks ble avsluttet i 2007 (de har hatt et skikkelig hardt oppgjør mellom seg, rettssak som har tatt over ett år osv, der min sambo vant). De har nå sendt oss en faktura på en skade på deres eiendeler, med vedlagt faktura fra verksted. Da skaden skjedde sa foreldrene til eksen at det ikke var noe å tenke på og at forsikringen fikset dette. Videre var det ikke min sambo som skadet eiendelen, men noen andre. Altså, han hadde ikke noe med skaden å gjøre.

Kan de virkelig sende en faktura på noe så gammelt? Og hvordan går vi nå fram? De kan da vel ikke fakturere noen for noe de ikke er ansvarlige for? I deres privatfaktura står det ”Skaden faktureres den ansvarlig: ”min samboers navn”.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/527468-faktura-fra-privatperson/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel 3 års foreldelsesfrist tror jeg...

Slik at hvis kravet oppsto for 3 år siden eller mer, så kan de ikke sende regning idag.

Uansett hvis ikke din sambo var den som ødela, så er det ikke rett person å sende faktura til uansett?

Det er vel 3 års foreldelsesfrist tror jeg...

Slik at hvis kravet oppsto for 3 år siden eller mer, så kan de ikke sende regning idag.

Uansett hvis ikke din sambo var den som ødela, så er det ikke rett person å sende faktura til uansett?

De mener det var sambo som ødela. Mens sambo og vitner sier annet. Hvordan skal vi gå frem? Bare la faktura ligge? Jeg er meget usikker på dette.

Så den opprinnelige fakturaen fra verkstedet står på eksen/eksens familie?

Tviler på at de kommer noen vei med dette, gitt. Jeg hadde ikke betalt.

Den står i deres navn ja. Jeg tviler også, men disse folkene er grusomme, alltid en ny ting på gang.

Hvem som helst kan i teorien skrive ut en faktura, mange som blir lurt av falske fakturaer. De har ingen beviser for at samboer er skyld i skadene, og har dermed ingen rett til å kreve han for erstatning. Ville definitivt latt være å betale, evt kontakte advokat for sikkerhets skyld.

Annonse

Jeg ville aldri betalt fakturaen. Det er de som står som forpliktet til å betale fakturaen fra verkstedet og det er derfor de som kommer til å få purringer og inkassokrav helt til fakturaen blir betalt. Dersom de ønsker så kan de gjerne ta saken opp for retten. Regner med at kravet er såpass lavt(under kr 125 000) at det i så fall ville kommet inn for forliksrådet, se tvistelovens § 6-2. Gå ikke med på et ugunstig forlik dersom det ikke er han som er skyld i skaden, det vil si at han ikke må samtykke i at forliksrådet kan avsi dom (dersom forliksrådet kommer med et forlik hvor samboeren din må betale feks 3000kr tror jeg nok at jeg likevel ville gått med på forliket, lettere å betale 3000 enn å gå igjennom en rettsak; men dette må dere nesten vurdere selv). Eks-svigerforeldrene kan i så fall ta saken inn for tingretten, men de vil nok aldri komme noen vei med kravet sitt da det er de som har bevisbyrden og neppe klarer å overbevise retten om at det er størst sannsynlighet for at det er samboeren din som har skadet gjenstanden (i sivile saker må det være mer sannsynlig at det er samboeren din som har skadet gjenstanden enn at de ikke er han som gjorde det for at han skal bli dømt, altså større enn 50% sannsynlighet). Og siden de nok ikke kommer til å vinne frem med saken blir derfor antageligvis de som blir sittende igjen med utgift til saksomkostninger, se tvistelovens § 20-2.

1)I første omgang: ikke betal fakturaen.

2)Dersom de kommer en stevning/forliksklage fra de: ta kontakt med en advokat.

Desverre er det slik i Norge at det er stor forskjell på å HA rett og å FÅ rett! Selv om man har retten på sin side er det ofte tungvint og dyrt å få rett...

Lykke til! :klemmer:

• Liker 1

Det er 3 års foreldelsesfrist slik at om datoen fra verkstedet er fra over 3 år siden kan dere helt trygt glemme hele regningen. De skulle da fremsatt kravet tidligere om de mente de hadde noe utestående.

Eneste de kan er å sende faktura og satse på deres godvilje at dere vil betale.

Var akkurat i kontakt med forbrukerrådet ang feilopplysninger fra et verksted som kom frem over 3 år fra sist skade der de hadde gitt feilopplysninger i tillegg, men etter 3 år uten å ha fremsatt krav har man ingen rettigheter sa de på forbrukerådet.

De har allerede betalt, men sender nå ny faktura til min sambo med verkstedsregning som vedlegg. Det er dessuten bare 10 dagers betalingsfrist. Skal det ikke være 14?

Er det noen jeg kan kontakte ang dette? En hjelpetelefon lignende forbrukerrådet?

Takk for all hjelp dere! :)

Er du medlem av LO? Da kan du i tilfelle ringe 815 32 600 og be om rådgivning der. De sier ifra hvis saken er av en slik art at det faller utenom det som er gratis. Som regel kan de ringe deg opp igjen i løpet av dagen og gi et svar.

Jeg ville uansett meddelt (skriftlig) at dere bestrider kravet. Send fakturaen i retur med et vedlagt brev hvor dere skiver at dere bestrider gravet grunnet det og det. (Ta kopi av brev/faktura så dere har til senere). Da har dere uansett deres på det tørre, så ville jeg evt. fått hjelp fra andre dersom de prøver å ta det videre på noe vis.

Vært borti akkurat det samme.

Det han må gjøre er å:

1)Bestride kravet skriftlig. Da kan de ikke sende det til inkasso, for et omstridt krav må løses før noen penger evt kan kreves inn.

2)Ikke ta advokat ennå. Når han ikke er representert så kan han ikke tas inn for Tingretten, men må via Forliksrådet (noe han sikkert må uansett pga beløpet). Rådfør dere gjerne, men ikke få noen til å representere dere. Det koster 1500 kr timen, men er jo evt penger de må betale tilbake når de taper ;)

3)Vent på forliksklagen og tenk på hvor mye tid og penger de bruker på en fillesak som dette.

• Liker 1

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...