Gå til innhold

Jeg skal begynne å gå på ski, vil på topptur!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil begynne å gå på ski, er åresvis siden sist. Jeg trenger alt av utstyr fra innerst til ytterst. Kan dere hjelpe meg med en oversikt/liste over det jeg trenger? Jeg vil gå topptur, har lest om det og syns det må være fantastisk. Jeg mangler alt bortsett fra viljen! Mangler tilmed turfølge. Men utstyrsliste/klesliste? Hva er best å kjøpe/ikke kjøpe, og hvordan forbereder jeg meg best foran en slik tur? Jeg vil få til dette før jul, er jeg litt urealistisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen peiling på topptur, men hvis du spør på fjellforum.net så tror jeg sjansen er større for mange kvalifiserte svar enn her (selv om en del der kanskje er i overkant på utstyrs-hysteriet).

Lykke til!

Skrevet

Takk for tipset, der virka de meget avanserte! Men skal prøve å lese meg til det. Takk igjen. :)

Skrevet

Ja, du er helt ekstremt urealistisk! :fnise::kose:

Men det er flott at du har motivasjonen!

Skaff deg utstyr, gå i løyper og kom i skikkelig god form, så kanskje en topptur er innenfor rekkevidde neste sesong :)

Toppturer er potensielt farlige, og ikke noe man bare kaster seg ut i. Det krever også en god fysikk og utholdenhet, så legg grunnlaget denne sesongen du, så jobber du videre derfra nese sesong :)

Lykke til :)

Klær:

Sportsbh og truse

Ullundertøy/ superundertøy, tekniske sokker

Fleece

Skalljakke/bukse, gjerne foret

Lue, hals, tekniske votter

Står ikke på ski, men snowboard, så kan ikke hjelpe deg der.

Skredutstyr.

Lett og energirik mat og drikke

Skrevet
:ler: Ok, hva slags ski må jeg ha da? Skredutstyr? Oj, virker litt farlig dette. Men det er da mange som går toppturer? Eller? Tusen takk for gode tips, jeg skal begynne på ski i denne sesongen da iallefall. Syns jeg kan huske jeg gikk topptur da jeg var lita med faren min, en evighet oppover og et kvarter nedover i full fart. :)
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nå står jeg snowboard, så er ikke bevandret i ski-verdenen, aner ikke hva slags ski du må ha :)

Mange som går toppturer ja, og de med vett i skallen har skredutstyr ;)

Lurt å sette seg inn i prinsippene rundt skred også, Fri Flyt har gitt ut en veldig bra bok, tror den heter Skredboka rett og slett.

Toppturer er potensielt farlig, men man kan minimere faren for ulykker ved å være informert, god utstyrt og bruke sunn fornuft :)

Og uuuuuuutrolig deilig ;)

Skrevet

Så lenge du holder deg unna bratte skråninger (over 25-30 grader) og har et minimum av kunnskap om skred og vet når det kan være spesielt farlig, er det bare å gå på tur!

Jeg har gått flere toppturer uten annet utstyr enn truger med hælløftere og helt vanlige carvingski. Har med søkestang i sekken, men jeg har ikke begynt å gå i skredfarlig terreng enda. Gaustatoppen er flott for de som bor i østlandsområdet, og du kan kjøre nesten helt inn til der bakken begynner :)

Det er mye utstyrshysteri rundt toppturer også, men du trenger ikke mye for å komme igang.

Husk på tilstrekkelig med vann i sekken, et tørt klesskift, øv deg på å feste truger/ski/snowboard til ryggsekken, evt. på å ta av/på skifellene, så kan du gå de utroligste steder.

Begynn gjerne med å få noen til å vise deg fine offpiste/skogsløyper i alpinanlegg, så du blir vant til å kjøre i løssnø :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil få til dette før jul, er jeg litt urealistisk?

Glemte å si det om timing: Glem toppturer før jul, iallfall hvis du er uerfaren (som meg) eller finner et område med usedvanlig mye snø. Toppturer er best når det er MASSE snø, ikke altfor kaldt og dagene er lange nok til at du er nede igjen ved bilen før det skumrer, og februar/mars til utover i mai er den beste tida.

For tidlig på sesongen er faren for skjulte steinrøyser stor. Jo dypere ned i snøen utstyret ditt går, jo mer snø trenger du for å minimere risiko. Carvingski med mye innsving går mye dypere ned enn et snowboard eller dedikerte, brede løssnøski.

Skrevet

Så lenge du holder deg unna bratte skråninger (over 25-30 grader) og har et minimum av kunnskap om skred og vet når det kan være spesielt farlig, er det bare å gå på tur!

Jeg har gått flere toppturer uten annet utstyr enn truger med hælløftere og helt vanlige carvingski. Har med søkestang i sekken, men jeg har ikke begynt å gå i skredfarlig terreng enda. Gaustatoppen er flott for de som bor i østlandsområdet, og du kan kjøre nesten helt inn til der bakken begynner :)

Det er mye utstyrshysteri rundt toppturer også, men du trenger ikke mye for å komme igang.

Husk på tilstrekkelig med vann i sekken, et tørt klesskift, øv deg på å feste truger/ski/snowboard til ryggsekken, evt. på å ta av/på skifellene, så kan du gå de utroligste steder.

Begynn gjerne med å få noen til å vise deg fine offpiste/skogsløyper i alpinanlegg, så du blir vant til å kjøre i løssnø :)

Bra innlegg, men mener du seriøst at skredutstyr er utstyrshysteri? :klaske:

Det er jo bare det som poetensielt redder livet ditt om du er skikkelig uheldig. Hysteri.. :riste:

Skrevet

Bra innlegg, men mener du seriøst at skredutstyr er utstyrshysteri? :klaske:

Det er jo bare det som poetensielt redder livet ditt om du er skikkelig uheldig. Hysteri.. :riste:

Kun hvis man ferdes i områder som ikke er potensielt skredfarlige! Burde kanskje ha spesifisert det :) I terreng slakere enn ca. 30 grader kan man nesten alltid bevege seg trygg for skred.

Jeg har ikke skredkurs, har bare lest Den Lille Snøskredboka fra Fri Flyt (isbn: 978-8299643269), som er liten nok til å ta med seg på tur og har lært meg masse om skred og snø generelt. Den er nok ikke en erstatning for et ordentlig skredkurs, men mye bedre enn ingenting.

Skrevet

Ok, da er vi mer enige :)

(Jeg er forresten alle de anonyme brukerne i denne tråden bortsett fra ts ;) )

• 2 uker senere...
Skrevet

Her er mine 2 cents, bruk dem for det de er verdt.

1. Topptur kan være mye forskjellig. Alt fra turer til lette topper du kan nå på langrenn/fjellski til alpine topper som krever mye erfaring, kunnskap og utstyr for å komme opp på. Begynn rolig, ta det litt videre etterhvert. Finn ut av ambisjonsnivået før du setter i gang.

2. Sikkerhet er alfa/omega. Kunnskap om dette får du gjennom å lese litt samt å skaffe erfaring på en god og trygg måte. Det er lett å si at man skal holde seg unna sider som er brattere enn 30 grader, men ute i fjellet er det ikke alltid mulig. Dessuten kan det gå skred i slakkere hellinger enn 30 grader. Flere blir tatt av ras mens de går under sider som er bratte. Det kan være i bekkdaler osv, de tenkte bare ikke på at det kunnen være farlig. En liten skavel som brekker av og tar meg seg masse snø kan være nok. Blir turfølget tatt da så er det ingen som kan redde deg.

3. Valg av turfølge er veldig viktig. Dra aldri på tur alene. Dra aldri på tur med folk du ikke er 100% sikker på at er i stand til å redde deg hvis det skulle skje en ulykke. Dra aldri på tur med folk uten rett utstyr og kunnskap om å bruke det. Da tenker jeg ikke bare på ras, men hva hvis du faller og brekker et bein? Du må være egoist her. Det viktigste er ikke at du kan redde noen, men at andre kan redde deg. Misforstå meg rett her, de andre skal tenke på samme måte så de er 100% sikre på at de kan stole på deg. Er du ikke sikker så ikke dra på tur med de personene. Dra på tur med folk som klarer omtrent det samme som deg. De fleste feil gjøres når man er sliten og utkjørt, da fungerer hverken kropp eller hode optimalt. Ikke velg for ambisiøse turer med andre ord.

Hvis jeg var TS ville jeg startet med å skaffe nødvendig sikkerhetsutstyr og melde meg på noen kurs for å lære å bruke det. Skredkurs er viktig, men det er like viktig å kunne ferdes i fjellet. Å lese bøker er smart, men det kan aldri erstatte erfaringsbasert kunnskap. Kjør mye offpiste i nærheten av skianlegg. Skikjørerkunnskapene lærer du da. Lær å kjøre på forskjellig underlag. I norske fjell er det ofte hardt og og snøen er vindpakket. De færreste dagene har myk nysnø som er lett å kjøre i.

Dette høres kanskje strengt ut, men virkeligheten er brutal hvis man gjør grove feil. Vi har allerede hatt dødsfall i skredulykker denne vinteren, og jeg spår at det blir flere. Å gå på topptur øker i popularitet, og med bedre utviklet utstyr som vi har fått de siste årene er aktiviteten lettere tilgjengelig for flere. Noen av de uerfarne kjekkassene som drar ut på topptur i år kommer til å dø. Det er bare du som kan avgjøre om det blir deg.

Se litt på youtube, der finner du mange videoer fra snøras. F.eks denne:

www.youtube.com/watch?v=gBvNpRFN8Ak

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...