Gå til innhold

Vanlige ord og uttrykk

AnonymBruker

7 stemmer

1. 1. Bruker du ordtak og utrykk til vanlig?

• Ja, nesten hver dag
      1
    • Nei, jeg får direkte skabb av sånt
      0
    • Innimellom, tenker ikke mye over det
      6
    • Jeg trøkker konsekvent en klisjè inn i setningene mine så ofte jeg kan
      0

Anbefalte innlegg

Jeg bruker av og til å henge meg opp i ord og utrykk som egentlig er helt vanlige, noen som har noen uttrykk de vet opprinnelsen til?

F.eks så skal Ugler i mosen være oversatt feil fra dansk der de sa ulver i myra, altså mye mer skummelt enn ugler :gjeiper:

Er det noen som vet hvor "Over en lav sko" kommer fra, og ikke minst hva det betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker veldig bokstavelig og konkret, og synes derfor det kan være vanskelig å forstå en del utrykk. Ofte får jeg er indre bilde at uttrykket som overhodet ikke stemmer med betydningen.

For å skjønne er del uttrykk bedre, synes jeg det er interessant å vite den egentlige opprinnelsen. Da er det lettere å forstå meningen. For eksempel er det en del ordtak og uttrykk som har historisk bakgrunn, eller som stammer fra Bibelen. Ettervert har utrykkene blitt så vanlige i språket at folk flest tenker ikke mer på opprinnelsen.

Når det gjelder utrykket "over en lav sko" så finnes det en forklaring på det i debattforumet til NRK. Et av forumsmedlemmene har spurt Per Egil Hegge i Aftenposten om betydningen: Over en lav sko

Sitat: I boken ”Katta i sekken” skriver Kjell Ivar Vannebo at opprinnelsen er tysk, og skriver seg fra det forhold at man ofte drakk av et beger som var formet som en sko. Drikke over en sko betydde da å drikke for mye. Siden kom en lav sko til, og uttrykket ble utvidet til å betegne også annen aktivitet enn drikking på et nivå langt over det normale eller forsvarlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...