Gå til innhold

Oljeovn

Jaenelle

Anbefalte innlegg

Me har oljeovn i leiligheten, og svigermor vart heilt ifrå seg då ho hørte dette. Den oljeovnen var så ekstremt brannfarlig at den måtte me bytte ut på dagen omtrent.

Dette fekk meg til å tenke litt, er desse oljeovnene virkelig så fantastisk brannfarlig som alle trur? I så fall, kofor vert dei fortsatt solgt? Og kvifor ser eg ikkje oftare nyheter med tittelen "Brann i hus, oljeovn var årsaken"?

Eg kan lett sjå for meg at dersom ein ikkje passar på, drar ovnen rundt etter ledningen, tørker våte klær på den etc, så kan det verte ein ganske så brannfarlig liten sak ja. Men kva om ein tar utmerka godt vare på ovnen? Er den då fortsatt mykje meir brannfarlig enn alle andre ovner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eventyr3

siden det er tynne vegger her jeg bor så bruker jeg 2 oljeovner for å holde varmen oppe. de er på 24/7 nå fortia til og med.

de var relativt billige, noe som kan tyde på at de ikke er av beste kvalitet, men jeg har aldri hatt problemer med dem. og jeg tørker også ofte klær på dem også.

de bare står der og slipper ut varme. koselig med oljeovn!

så jeg stoler på dem i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha opplevd at naboens oljeovn eksploderte og vi ble evakuert ut av røykdykkere så skal jeg aldri ha oljeovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selv hatt oljeovn uten problemer :) Men det sies at de skal byttes senest hvert 5. år! Og begynner den å lage merkelige lyder skal den kastes samme dag :gjeiper: Vi var på besøk hos en venn da jeg tilfeldigvis merket en våt flekk under hans oljeovn, og da var den og bare å kaste! Men poenget er at de eksploderer sjelden helt plutselig! Det kommer gradvis - lyd - lekkasje - brann. Så jeg stoler ganske mye på dem, men ville ikke hatt en uten oppsyn i flere døgn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikke noe over tid. Ovnen var ny. Ikke særlig å måtte evakuere bolig med unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner mistet bestevenninnen i en husbrann forårsaket av en oljeovn. Fire mennesker døde. Jeg kjenner også en annen som opplevde en husbrann grunnet en oljeovn, men den tror jeg hadde veltet. Heldigvis gikk det bra, da hunden varslet slik at alle våknet og kom seg ut.

Men så klart, for hver sånn historie er det jo tusenvis av historier hvor det gikk helt fint. Hjemme hos mamma har vi oljeovn, og vi har aldri opplevd noe negataivt men den.

Vær obs på ovnen i hvert fall, la den stå i ro, og det er nok lurt å skru den av når man ikke er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...