AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Jeg vurderer å søke meg inn på siv.ing.-studiet i energi og miljø på NTNU. Jeg har ingen "ekstra" realfag fra videregående, og må dermed ta et forkurs. Hvordan er det å ta et slikt forkurs? Jeg er ikke en toppelev fra videregående nivå i matematikk; ligger hovedsakelig på karakteren fem, men har også noen firere. Vil jeg klare meg gjennom et slikt forkurs og et slikt studie? Vil veldig gjerne høre om andres erfaringer fra diverse ingeniørstudier, enten det er på bachelor- eller masternivå.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Jeg studerer energi og miljø, så svarer gjerne på spørsmål om studeprogrammet! Det er et veldig bra studie. Jeg trives utrolig godt. Og i tillegg er det veldig bra jobbmuligheter i enden. Jeg tror alle som gikk i 5.klasse i fjord, allerede hadde jobb før de leverte hovedoppgaven. Skjønner ikke helt hva du mener med "ekstra" realfag (jeg er på 5. året, så vgs har endra seg siden jeg gikk der), men om du har R2 matte og Fysikk 1, så er vel alt i orden. Uansett om du ikke trenger det, så kan det være greit å ta forkurset i matten, så du har det friskt i minnet før man begynner på. Selvfølgelig kan du klare å komme deg gjennom, selv om du ikke har toppkarakterer fra VGS. Men du må ville det. Du må forbrede deg på at du begynner på et studie som krever en del jobb. Hvert fag (7,5 studiepoeng) har en forventa arbeidsmengde på 12 timer per uke, altså 48 timers arbeidsuke (mindre om du tar ting kjapt, men mer for de fleste). Og ikke ha forventninger om kun A'er og B'er. Det er faktisk sånn her at de normalfordeler karakterene her, så de fleste får faktisk C. Jeg syntes sjøl at de 2 første åra var veldig tunge, og har intrykk av at det er kneika for de fleste. Du lærer veldig lite om det du faktisk har valgt (det er et motivasjonsfag "energi og miljø" i 1. semester, og et fag "energisystemer" i 4.semester). Resten av faga er forskjellige matte og fysikk-fag, samt et it-fag og kjemi. Men så er det desto mer morro, når man i 3.klasse får begynne med de faga man vil ha! Ellers er det et knallbra studiemiljø. Det er en linjeforening EMIL, som arrangerer fadderuke, og også mye andre fester og andre ting gjennom hele året (f.eks er det juleverksted i mogen ) se på ntnu.no/emil
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Jeg studerer energi og miljø, så svarer gjerne på spørsmål om studeprogrammet! Det er et veldig bra studie. Jeg trives utrolig godt. Og i tillegg er det veldig bra jobbmuligheter i enden. Jeg tror alle som gikk i 5.klasse i fjord, allerede hadde jobb før de leverte hovedoppgaven. Skjønner ikke helt hva du mener med "ekstra" realfag (jeg er på 5. året, så vgs har endra seg siden jeg gikk der), men om du har R2 matte og Fysikk 1, så er vel alt i orden. Uansett om du ikke trenger det, så kan det være greit å ta forkurset i matten, så du har det friskt i minnet før man begynner på. Selvfølgelig kan du klare å komme deg gjennom, selv om du ikke har toppkarakterer fra VGS. Men du må ville det. Du må forbrede deg på at du begynner på et studie som krever en del jobb. Hvert fag (7,5 studiepoeng) har en forventa arbeidsmengde på 12 timer per uke, altså 48 timers arbeidsuke (mindre om du tar ting kjapt, men mer for de fleste). Og ikke ha forventninger om kun A'er og B'er. Det er faktisk sånn her at de normalfordeler karakterene her, så de fleste får faktisk C. Jeg syntes sjøl at de 2 første åra var veldig tunge, og har intrykk av at det er kneika for de fleste. Du lærer veldig lite om det du faktisk har valgt (det er et motivasjonsfag "energi og miljø" i 1. semester, og et fag "energisystemer" i 4.semester). Resten av faga er forskjellige matte og fysikk-fag, samt et it-fag og kjemi. Men så er det desto mer morro, når man i 3.klasse får begynne med de faga man vil ha! Ellers er det et knallbra studiemiljø. Det er en linjeforening EMIL, som arrangerer fadderuke, og også mye andre fester og andre ting gjennom hele året (f.eks er det juleverksted i mogen ) se på ntnu.no/emil Tusen takk for et godt og informativt svar! Jeg har ikke realfag fra før, har bare "vanlig" matematikk og naturfag, altså ikke fysikk, kjemi eller matematikk på høyere nivå. Dermed blir det ett års forkurs på meg. Jeg tror det blir noen veldig tøffe år, som jeg håper på å komme meg velberget gjennom, da jeg har veldig lyst til å jobbe innenfor energi- og miljøsektoren. Forventer ikke toppkarakterer på det nivået, selv om jeg selvsagt skal gjøre mitt aller beste for å få et godt resultat. Hvordan foregår eksamenene, m.t.p. muntlig, skriftlig, vanskelighetsgrad o.l.? Er det fire eksamener per semester, eller er det flere?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Tusen takk for et godt og informativt svar! Jeg har ikke realfag fra før, har bare "vanlig" matematikk og naturfag, altså ikke fysikk, kjemi eller matematikk på høyere nivå. Dermed blir det ett års forkurs på meg. Jeg tror det blir noen veldig tøffe år, som jeg håper på å komme meg velberget gjennom, da jeg har veldig lyst til å jobbe innenfor energi- og miljøsektoren. Du høres i alle fall motivert ut, og det er bra! Men jeg lurer litt på hvorfor du ikke valgte realfag i utgangspunktet? Jeg tror i alle fall at du bør tenke på om matten og fysikken er fagene du virkelig liker, mens du tar det påbygningsåret... det er jo ikke helt sånn at du "skal komme deg velberga gjennom" som du sier, disse fagene kommer jo til å være grunnlaget for hva du jobber med resten av livet med en teknologiutdannelse. Forventer ikke toppkarakterer på det nivået, selv om jeg selvsagt skal gjøre mitt aller beste for å få et godt resultat. Hvordan foregår eksamenene, m.t.p. muntlig, skriftlig, vanskelighetsgrad o.l.? Er det fire eksamener per semester, eller er det flere? De fleste fagene har 4 timer skriftelig eksamen (i alle fall de første årene). Så de fleste semester vil ha 4 eksamner ja. Vanligste hjelpemidler er kun formelsamling og enkel kalkulator (altså mye mindre avansert enn den casio / texas du bruker nå). En del fag, har i tillegg semesterprøve® som teller 20 eller 30% av karakteren, og noen har prosjektarbeid som teller på karakteren. Vanskelighetsgrad er jo ganske vannskelig å svare på da, det er jo så individuelt. Det er ikke til å stikke under en stol at de to første mattefagene, har en ganske høy strykprosent, men det jo ikke noe verre enn at man tar den på nytt som konte-eksamen i august om man er uheldig. Vil man nok, så får man det til!
Gjest strykebrett Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Du har veldig gode forutsetninger for å greie deg bra på ingeniørstudiet dersom du tar forkurs. Forkurset er somregel mye mer grundig enn undervisningen på videregående, og de som jeg kjenner som underviser i ingeniørfag sier at de som har forkurset tar ting mye raskere enn de som har fullt opp med realfag fra videregående. Husk på at forkurset er lagt opp for nettopp slike som deg, som ikke har alt fra VGS, så jeg tror du kommer til å greie deg kjempebra! Vil absolutt anbefale en studietid på NTH (som det het i min tid). Supert studiemiljø, med gode jobber som gulrot i andre enden
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Hvorfor vil du gå siv.ing. energi og miljø når du ikke har prøvd realfag? Det er jo ganske mye av det. Dessuten bør det vel nevnes at EMIL er mer elkraft enn miljø...
Meridian Skrevet 10. desember 2010 #7 Skrevet 10. desember 2010 Hvis du syns det gikk bra med 1.klasse matte og naturfag, så vil du klare deg veldig bra med videre matte, kjemi og fysikk. Det er ikke vanskelig så lenge du jobber med det og forstå det. Når du har jobbet godt nok, og har forstått det, vil du oppnå gode resultater. Så lenge du har motivasjonen inne, vil det gå bra. Jeg tar alle reagfagene på 1 år, så jeg vet hva det går i, og jeg klarer meg veldig bra fordi jeg jobber jevnlig med det.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Hvorfor vil du gå siv.ing. energi og miljø når du ikke har prøvd realfag? Det er jo ganske mye av det. Dessuten bør det vel nevnes at EMIL er mer elkraft enn miljø... EMIL er mer teknologi enn miljø... men elkraft er det jo bare en av rettningene du kan velge på EMIL da. Man kan og spesialisere seg på varme og prosessteknikk, energibruk i bygninger, energiforsyning eller energi og samfunn! Og så er det ingen ting galt med elkrft. Monstermaster i Hardanger ftw!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #9 Skrevet 10. desember 2010 TS her: Jeg har aldri hatt andre realfag enn "vanlig" praktisk matematikk og naturfag. Naturfag har jeg 6 i, matematikk har jeg 5 i (men har fått et par firere og et par seksere i faget). Jeg er ikke særlig "glad" i matematikk, men naturfag liker jeg. Likevel håper jeg at jeg med motivasjon og vilje skal kunne klare å bestå fagene... Tar altså ikke sikte på karakterene A og B, da jeg forventer at studiet er mer tilpasset de som virkelig er gode i, og har talenter for, realfag av alle slag. Når jeg begynner på forkurset, finner jeg vel relativt raskt ut om dette studiet er det riktige for meg. Tusen takk for alle svar, forresten!
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #10 Skrevet 10. desember 2010 Nå begynner det å bli en del år siden jeg ble uteksaminert fra NTNU (faktisk så lenge siden at jeg begynte på gamle NTH...) så jeg skal ikke si noe særlig om selve studieretningen. Men slik jeg leser svarene over så er det fortsatt slik at de første par årene er tunge teoretisk. Det er mye matte, fysikk, kjemi etc - nesten uansett hvilken studieretning du velger. Og for mange av oss som nå har tilbrakt noen år i arbeislivet så har vi nok ikke fått direkte bruk for mye av det vi slet oss gjennom i starten av studiet. Men! Det som er viktig å huske på er at man faktisk lærer å lære. Du lærer å ta et stort problem å dele det opp i mindre spiselige biter. Du lærer å begynne å nøste i en ende og jobbe deg videre. Du lærer å angripe et problem og lete etter innfallsvinkler som kan gi deg løsningen du trenger. Og man lærer også å jobbe hardt - det krever faktisk mye jobb å komme seg gjennom studiene på Gløs (for de fleste av oss hvertfall), og selv om jeg sikkert har glemt mye nå så tilbrakte vi maaange og laaange timer på lesesalen når det nærmet seg eksamenstid. Så selv om jeg ikke har hatt bruk for de avanserte matematiske formlene jeg en gang lærte (og som nok dessverre er glemt...) så er det noe med den prosessen man gjennomgår de første årene som faktisk er veldig nyttig likevel. Så ikke glem det om du blir sittende og svette over bøkene og begynner å lure på hvorfor du egentlig valgte studiet - det kommer til nytte på et vis allikevel Lykke til!
Fantomina Skrevet 10. desember 2010 #11 Skrevet 10. desember 2010 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #12 Skrevet 10. desember 2010 Funfact: Energi og miljø het tidligere Elkraftteknikk, men skiftet navn for noen få år siden for å trekke flere jenter. TS: Ja, det vet jeg. Energi og miljø klinger unektelig litt bedre...
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #13 Skrevet 10. desember 2010 Heisann ts Jeg tok et halvårig forkurs/realfagskurs på Hist rettet mot ingeniørutdanning. Der går de igjennom matte og fysikk som tilsvarer kravene til ingeniørutdanning, for de som kun har grunnleggende matte fra vgs. http://hist.no/content.ap?thisId=31963 Ellers studerer jeg elektroingeniør på hist, og det er kjempegøy!! Det er jo et bra alternativ for de som er usikker på om de vil binde seg for 5 år, siden man kan søke på master på ntnu etter å ha tatt bachelor. Ellers er studiet tøft, og man må jobbe mye med fagene. Men på hist så er det så greit for vi kan gå å spørre foreleserne om hjelp på kontorene deres og slikt. Antar at over 1/3 detter av studiet underveis, men er ikke helt sikker på tallene. Uansett så må man jo jobbe for gode karrakterer
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #14 Skrevet 10. desember 2010 Funfact: Energi og miljø het tidligere Elkraftteknikk, men skiftet navn for noen få år siden for å trekke flere jenter. Det er bare delvis sant da...Energi og miljø ble til ved en sammenslåing mellom elkraftteknikk og varme og prosessteknikk! Man skal liksom få en mer breddeforståelse rundt energi, eller noe sånt. Men man kan altså ende opp både i kjel-huset, og i el-bygget om man begynner på Emil. Men at de har slengt på miljø, det er bare for å trekke jenter (og det har jo funka, en av få linjer med nesten halvparten jenter). De har jo prøvd det samme med "Bygg og Miljø" og "Produktutvikling og Produksjon" (siste er jo verst, ingen skjønner at det er Maskin).
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #15 Skrevet 10. desember 2010 Det er bare delvis sant da...Energi og miljø ble til ved en sammenslåing mellom elkraftteknikk og varme og prosessteknikk! Man skal liksom få en mer breddeforståelse rundt energi, eller noe sånt. Men man kan altså ende opp både i kjel-huset, og i el-bygget om man begynner på Emil. Men at de har slengt på miljø, det er bare for å trekke jenter (og det har jo funka, en av få linjer med nesten halvparten jenter). De har jo prøvd det samme med "Bygg og Miljø" og "Produktutvikling og Produksjon" (siste er jo verst, ingen skjønner at det er Maskin). Det var det jeg siktet til. Syns det er å lure folk. Jeg hadde iallfall slutta på flekken om jeg hadde begynt på den linjen for så å finne ut hva det var.
Gjest strykebrett Skrevet 10. desember 2010 #16 Skrevet 10. desember 2010 Det var det jeg siktet til. Syns det er å lure folk. Jeg hadde iallfall slutta på flekken om jeg hadde begynt på den linjen for så å finne ut hva det var. De fleste undersøker vel litt rundt studiet de skal starte på i forkant håper jeg da virkelig. Lurer på hva automasjon heter nå om dagen :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #17 Skrevet 10. desember 2010 Det var det jeg siktet til. Syns det er å lure folk. Jeg hadde iallfall slutta på flekken om jeg hadde begynt på den linjen for så å finne ut hva det var. Men man leser vel gjerne litt mer enn navnet på studiprogrammet, før man søker? Og da finner man jo ut hva man søker på. Jeg tenker det lurer en del ekstra folk til å lese brosjyren de får på utdanningsmessa bare.
Gjest Spinell Skrevet 10. desember 2010 #18 Skrevet 10. desember 2010 De har jo prøvd det samme med "Bygg og Miljø" og "Produktutvikling og Produksjon" (siste er jo verst, ingen skjønner at det er Maskin). Nesten merkelig de ikke har slengt på produktdesign i samme slengen, slik enkelte ingeniørhøgskoler har gjort Design trekker jenter! (Men da blir vel forvirringen komplett siden de også har studieretningen industriell design).
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #19 Skrevet 10. desember 2010 Lurer på hva automasjon heter nå om dagen :gjeiper: Teknisk Kybernitikk?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #20 Skrevet 10. desember 2010 Nesten merkelig de ikke har slengt på produktdesign i samme slengen, slik enkelte ingeniørhøgskoler har gjort Design trekker jenter! (Men da blir vel forvirringen komplett siden de også har studieretningen industriell design). Det er allerede et studieprogram for produktdesign på NTNU...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå