AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Jeg føler meg litt usikker men fyrer løs.. Dagens kristne i norge , om man går i kirka eller ikke, er man katolikk eller protestant? Og hva er egentlig forskjellen?? Setter pris på svar Hilsen usikker, delvis uvitende..
Wombat Skrevet 9. desember 2010 #2 Skrevet 9. desember 2010 De fleste kristne i Norge er protestanter og følger den retningen Martin Luther staket ut da han brøt med det han følte var altfor strenge retningslinjer fra den katolske kirke I korte trekk.
Mann 42 Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 De fleste kristne i Norge er protestanter og følger den retningen Martin Luther staket ut da han brøt med det han følte var altfor strenge retningslinjer fra den katolske kirke I korte trekk. Det Martin Luther protesterte mot, var ikke den katolske kirkens strenge retningslinjer, men snarere det stikk motsatte, nemlig den katolske kirkes utglidning. Eksemplifisert med avlatshandelen. I den katolske kirke skrifter man, og får tilgivelse for syndene etter skriftemål og evt botsøvelser (som at man leser bønner, etc). Avlatshandelen strømlinjet denne praksisen, slik at man kunne kjøpe seg tilgivelse for sine synder med klingende mynt, man kunne også kjøpe messer og forbønn for cash money. Og pavekirken var en betydelig maktfaktor gjennom sine store landeiendommer som for en stor del skrev seg fra testamentariske gaver fra gamle syndere som var redde for å havne i helvete, og derfor kjøpte seg forbønn fra prestene på dødsleiet. Noen av dere som har hørt munnhellet "Straks myntene i kisten klinger, sjelen ut av skjærsilden springer." 1500-talls reklamejingel for avlatshandel. Sjarlataneri og korrupsjon av verste sort, altså. Det verserer forøvrig en morsom historie om en mann som kom til en omreisende avlatshandler og ville kjøpe seg avlat for en stor FREMTIDIG synd. Noe han fikk. Da avlatshandleren noe senere forlot byen, lettet for avlatsbrev, men desto mer tynget av penger, ble han ranet, og som historien vil ha det til, av den samme mannen. Den store fremtidige synden han hadde kjøpt avlat for, var ranet av en prest. Vet ikke om det er sant, men morsom er den.
Gjest Eithne Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Her er en grei link: Om forskjellene...... Er selv Katolikk, men guri land jeg skal innrømme at jeg av og til har problemer med å nevne forskjellene. Er gift med en Protestant. En forskjell er Sakramentene. Katolske Kirken har 7 Sakramenter og den Luterske har 3 om jeg ikke tar helt fullstendig feil. Men når det kommer til stykket føler jeg ikke at det er enormt store forskjeller. Man har jo ulike måter å feire Messe/Gudstjeneste på da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå