Gjest BabyBlue Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 En hustavle Det er en lykke i livet som ikke kan vendes til lede: Det at du gleder en annen, det er den eneste glede. Det er en sorg i verden som ingen tårer kan lette: Det at det var forsent da du skjønte dette. Ingen kan resten av tiden stå ved en grav og klage. Døgnet har mange timer. Året har mange dage Dette er da mitt favorittdikt, men har aldri klart å tolke det helt. Etter hva jeg har skjønt har det noe med døden og hvordan man går videre - at man ikke skal være "egoistisk" og dvele med det over lengre tid. Hva mener dere om diktet? Har dere større forståelse om hva det handler om?
Gjest Tidssone Skrevet 9. desember 2010 #2 Skrevet 9. desember 2010 Jeg tolker det som en påminnelse om at man skal glede andre og at man skal gjøre det før det er for sent at man ikke skal henge fast i at man ikke har gjort det til nå, få fingeren ut og begynne (med å glede andre).
Vaniljeblomst Skrevet 9. desember 2010 #4 Skrevet 9. desember 2010 "En hustavle" og "Du må ikke sove" var blant Arnulf Øverlands advarsler i mellomkrigstiden mot trusselen fra nazistene med deres menneskefiendtlige ideologi. Fra "Du må ikke sove": Du må ikke sitte trygt i ditt hjem og si: Det er sørgelig, stakkars dem! Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer dig selv! Jeg roper med siste pust av min stemme: Du har ikke lov til å gå der og glemme! Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør! De puster på hatets og ondskapens glør! De liker å drepe, de frydes ved jammer, de ønsker å se vår verden i flammer! De ønsker å drukne oss alle i blod! Tror du det ikke? Du vet det jo! http://www.barnasrett.no/Dikt/du_ma_ikke_sove.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå