Jill Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Hjelp! De siste månedene har trening bare blitt kjedeligere og kjedeligere. Jeg spiller håndball, men vi har ikke trener så treningene blir ofte dårlig lagt opp og mye av tiden går med til å diskutere hva vi skal gjøre og hvordan det skal gjøres. Dårlig oppmøte nå i eksamensperioden har gjort at jeg heller ikke har vært der de siste ukene. Jeg har tilgang til tredemølle, spinningsykkel og manualer i bygget hvor jeg bor, men jeg synes dette også er kjedelig og jeg får vondt i skulderen av å jogge(?). Jeg har wii med treningsspill, men det går for tregt, jeg må ha noe med mer action. Var flink å gå tur tidligere, men kulde og snø har "stoppet" meg fra dette også. Eier ikke koordinasjon så aerobictimer styrer jeg unna. Jeg har jo lest at om du bare kommer i gang og sier til deg selv at du skal jogge i 15 min så blir det gøy og du holder på lenger enn du har tenkt. Dette var ikke tilfelle sist jeg jogget på tredemøllen, da var jeg drittlei etter 15 min og derfor gadd jeg ikke mer. Vet jo at jeg høres veldig negativ ut og jeg vet også at jeg må trene ellers går vekta opp. Så det jeg lurer på er vel om noen har tips til å finne tilbake gleden i å trene?
Gjest Tigress Skrevet 9. desember 2010 #2 Skrevet 9. desember 2010 Eg synest ikkje det er så vanskeleg å trene når eg kjenner kor skral skrotten blir når eg lar vere...
Wiggins Skrevet 9. desember 2010 #3 Skrevet 9. desember 2010 Hva med om du på neste trening foreslår at en av dere velges som midlertidig trener, selv om vedkommende kanskje ikke er noe mer kunnskapsrik enn resten? Det kan i det minste gi et visst system framfor kollektiv diskusjon/krangling om hva man skal gjøre. Sannsynligvis vil den personen legge treningen tett opptil slik dere har hatt det før da dere (antar jeg) hadde trener. Jeg har wii med treningsspill, men det går for tregt, jeg må ha noe med mer action. Jeg har aldri giddet å bruke tid på lange spill, men en gang så jeg reklame for et treningsspill der man har noen kontroller i hendene og så spiller et boksespill, hvis ikke det er nok action vet ikke jeg. Var flink å gå tur tidligere, men kulde og snø har "stoppet" meg fra dette også. Det går jo utmerket an å gå tur når det er kaldt, det er bare å kle seg skikkelig. De fleste har vett til å bruke lue for tiden, men jeg har sett noen få uten lue, og det er omtrent uten unntak kvinner, som antagelig bryr seg mer om frisyren enn helsen. Hvis du får problemer med luftveiene av å jogge i kulden går det jo an å kjøpe en kuldemaske eller hva det nå kalles, spør på en sportsbutikk. Eier ikke koordinasjon så aerobictimer styrer jeg unna. Men det går jo an å trene den opp, i hvert fall i en viss grad. Hvis du kan stå på bakerste rad og kløne litt i begynnelsen går det kanskje an, men hvis du bare synes det er teit er det jo like greit å la være og heller finne noe annet. Jeg har jo lest at om du bare kommer i gang og sier til deg selv at du skal jogge i 15 min så blir det gøy og du holder på lenger enn du har tenkt. Dette var ikke tilfelle sist jeg jogget på tredemøllen, da var jeg drittlei etter 15 min og derfor gadd jeg ikke mer. Det er ikke rart du synes det er kjedelig å jogge på tredemølle, den som fant opp tredemøllen må ha vært masochist. Som nevnt ovenfor så går det an å jogge ute selv om det er kaldt. Hvis du nå vil ha det varmt og godt og bedrive en treningsform som forbrenner mye per tidsenhet så er det best å ta seg en tur i svømmehallen. Når du svømmer bruker du de aller fleste muskelgruppene. Hvor bra (evt. dårlig) er teknikken din? Når jeg er i svømmehallen ser jeg utrolig mye rar teknikk, de fleste kunne med svært enkle grep bli veldig mye bedre svømmere. Mange har et asymmetrisk beintak, der det ene går opp og det andre ned i stedenfor at begge går like mye ut til siden. Det kan da ikke være så vanskelig å kjenne at man beveger beina symmetrisk? Hvis man har vent seg til en asymmetrisk teknikk så kjennes nok det riktig ut, men kjenn etter neste gang du svømmer, ligger du symmetrisk i vannet? Glem for all del ikke svømmebriller. Senk hodet og blås ut luft i det du beveger armene frem, så får du bedre akvadynamisk form, så løfter du hodet og puster inn i det du beveger armene bakover. 1
Jill Skrevet 9. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2010 Takk for tips! Ja, kroppen blir skral uten trening og jeg vet jo at det føles godt etterpå og at jeg får mer energi. Men det er fortsatt et tiltak å skulle gjennomføre. Jeg har veldig lyst å svømme faktisk, men jeg flyttet til Trondheim i høst og her er det skikkelig dårlig med svømmehaller, dessverre! Pirbadet er nærmest, men det koster 105 kr pr gang og den andre svømmehallen er lenger borte og der koster det 50 kr pr gang. Avogtil går det jo an, men noe fast tror jeg blir litt dyrt. Har en plan om at jeg i julen, når jeg ikke sitter å leser så mye til eksamen så må jeg få i gang kroppen igjen, men frykter det ikke blir noe mer enn spaserturer og kanskje noen skiturer om snøen holder seg.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 9. desember 2010 #5 Skrevet 9. desember 2010 Jeg sliter veldig med motivasjonen selv for tiden, å det er ille... Likte også å gå turer, gjerne i skogen, men ikke søren om jeg utsetter meg selv for det i den kulden her. Ellipsemaskinen støver ned på rommet mitt, å jeg blir bare latere og latere.. Har dessverre ingen tips, trenger tips selv. Men du er ikke alene hvertfall
Jill Skrevet 9. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2010 Jeg sliter veldig med motivasjonen selv for tiden, å det er ille... Likte også å gå turer, gjerne i skogen, men ikke søren om jeg utsetter meg selv for det i den kulden her. Ellipsemaskinen støver ned på rommet mitt, å jeg blir bare latere og latere.. Har dessverre ingen tips, trenger tips selv. Men du er ikke alene hvertfall Godt å høre at det er flere med samme problem! Så får vi håpe det er noen som har den ultimate løsningen
Wiggins Skrevet 9. desember 2010 #7 Skrevet 9. desember 2010 Godt å høre at det er flere med samme problem! Så får vi håpe det er noen som har den ultimate løsningen Den ultimate løsningen er å tvinge seg selv i gang, hvis du har valgt en aktivitet som du i hvertfall liker sånn halvveis så pleier resten å komme av seg selv da. :gjeiper: 1
Gjest Nanne70 Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Den ultimate løsningen er å tvinge seg selv i gang, hvis du har valgt en aktivitet som du i hvertfall liker sånn halvveis så pleier resten å komme av seg selv da. :gjeiper: Ja, det stemmer med min erfaring også - man må tvinge seg i gang. I hvor stor grad resten kommer av seg selv er nå litt avhengig av, da. Akkurat nå har jeg av forskjellige grunner ikke mulighet til å trene noen av de få treningsformene jeg liker, så jeg må virkelig ta meg sammen for å komme meg på trening, og det er alt annet enn lystbetont.
Jill Skrevet 11. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 11. desember 2010 Tvang meg selv til å sykle litt, jogge litt og tok i tillegg noen styrkeøvelser, i dag tidlig. Tenkte å lage meg treningsdagbok her inne nå. Da blir det et ekstra press på at jeg måå trene. Takk for tips:)
Redbull Skrevet 19. desember 2010 #10 Skrevet 19. desember 2010 Eg har crosstrainer på rommet, der eg har tv og DVD spiller. Setter på serien eg følger med på (ser ikke på denne uten at eg trener) og plutselig har eg trent i over en time for det var så spennende er gravid i 8 mnd, så klarer eg det gjør du også stå på, og lykke til!! Ps: syns du det er ekkelt å gå tur på glatta, kjøp brodder :)
PrincessConsuela Skrevet 27. desember 2010 #11 Skrevet 27. desember 2010 Har samme problem :gjeiper: Har planer om å trene hver dag nå som et Nyttårsforesett, for jeg har litt mage og håndtak jeg vil ha bort Men for at treningen skal holde seg, må den nesten være noe som man synes er gøy-ellers mister man motivasjonen.. Er ikke glad i å jogge verken på maskin eller i naturen ettersom jeg har problemer med beina (ene benet er lengre enn det andre som har utviklet seg til beinhinnebetennelse og gjør at jeg får lett kramper i leggmusklaturen). Det gjør meg ingenting å sykle på maskin, men jeg føler at det ikke er like effektivt? Svømmehallen er ofte ganske full, så det er ikke noe jeg har mulighet til å gjøre hver dag. Jeg spiller volleyball for universitetet 2 ganger i uka, men jeg får ikke mye kondis ut av volleyball. Når det kommer til styrketrening har jeg planer om å bruke romaskinen en del og typiske core-øvelser ettersom de andre apparatene er konstant opptatt av ungguttene som vil bygge muskler Noen som har tips til alternativ kondistrening?
småspiseren Skrevet 28. desember 2010 #12 Skrevet 28. desember 2010 Hva med en konkurranse med seg selv? 1.januar starter jeg med "28dagers utfordringen". Det går ut på å sette seg noen mål som man skal gjennomføre i løpet av 28 dager, disse målene kan på sikt være med på å forandre hvordan man trener og spiser. Jeg skal ha 2 eller 3 nye mål hver måned, slik at jeg alltid har noe nytt å strekke meg etter. De første 28 dagene skal jeg; - Drikke 2 liter vann - Trene styrke 2 ganger i uken - Ha 3 mikrotreningsøkter om dagen. Etter dette skal jeg også gjennom disse målene: - et nytt styrkeprogram hver måned - gå 3 turer på ca 45 minutter i uka - Gå søndagsturer på 2 timer - ikke spise etter kl.20 Belønningen blir noe jeg ønsker meg. Hvis jeg ikke klarer et mål i løpet av den første måneden, må jeg ta den med videre til neste måned. Motivasjonen min er å gå ned rundt 10kg før sommerferien
PrincessConsuela Skrevet 28. desember 2010 #13 Skrevet 28. desember 2010 Hva med en konkurranse med seg selv? 1.januar starter jeg med "28dagers utfordringen". Det går ut på å sette seg noen mål som man skal gjennomføre i løpet av 28 dager, disse målene kan på sikt være med på å forandre hvordan man trener og spiser. Jeg skal ha 2 eller 3 nye mål hver måned, slik at jeg alltid har noe nytt å strekke meg etter. De første 28 dagene skal jeg; - Drikke 2 liter vann - Trene styrke 2 ganger i uken - Ha 3 mikrotreningsøkter om dagen. Dette høres jo ut som en god ide! Hva mener du med mikrotreningsøkter? Vet ikke hva du har planlagt spesifikt, men jeg har ikke tid til å dra på treningsstudioet 3 ganger for dagen :gjeiper:
Jill Skrevet 5. januar 2011 Forfatter #14 Skrevet 5. januar 2011 2-3 mål i måneden hørtes spennende ut! Men tror jeg må fundere litt på hva mine mål skal være. Og så må de skrives ned og henges på kjøleskapet eller noe sånt slik jeg ikke glemmer de Med mikrotreningsøkter tipper jeg hun mener sånne 10 minutters økter der du f.eks. kan løfte vannflasker, ta noen spensthopp, løpe opp en trapp etc, når du tar en pause på jobben.
aline Skrevet 7. januar 2011 #15 Skrevet 7. januar 2011 Jeg har veldig lyst å svømme faktisk, men jeg flyttet til Trondheim i høst og her er det skikkelig dårlig med svømmehaller, dessverre! Pirbadet er nærmest, men det koster 105 kr pr gang og den andre svømmehallen er lenger borte og der koster det 50 kr pr gang. Avogtil går det jo an, men noe fast tror jeg blir litt dyrt. du har jo også http://www.nautilusgym.no/club.aspx?club=1150&cid=1150 som ligger sentralt i trondheim, de har både treningssenter og svømmebasseng. Nå er det mange år siden jeg trente der (og bodde i trondheim for den sakens skyld), men det var ett helt greit sted å trene og svømme det. BOrtsett fra det, det finnes mange timer etterhvert som er gode treningstimer, og som ikke krever koordinering. Selv elsker jeg å trene, men jeg kjenner også at jeg er mye flinkere til å ta i når jeg er i gruppetimer. Til og med elipsemaskiner blir mer morsomt når man går i gruppetimer. Hos meg så har vi både indoor-walking (gruppetime på elipsemaskin), spinning, Boot-camp, power-pump, boksing, core, kettlebells og masse andre gruppetimer. Ingen av dem krever koordinasjon, dette er (bortsett fra indoor og spinning) styrke-timer der man fokuserer på øvelser som du også kan gjøre ellers. Det finnes så ufattelig mange forskjellige muligheter innen trening, at jeg har litt vansker for å forstå de som faktisk sier trening er kjedelig. Da må man i mitt hode generellt synes fysisk aktivitet er kjedelig, og det høres det jo ikke ut som du gjør. Nei, let litt og prøv ut forskjellige sentere og timer (mange steder får du gratis prøvetime og visning av aparater og forklaring om timer).
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2011 #16 Skrevet 8. januar 2011 Jeg har veldig lyst å svømme faktisk, men jeg flyttet til Trondheim i høst og her er det skikkelig dårlig med svømmehaller, dessverre! Pirbadet er nærmest, men det koster 105 kr pr gang og den andre svømmehallen er lenger borte og der koster det 50 kr pr gang. Avogtil går det jo an, men noe fast tror jeg blir litt dyrt. Siden du er student, så tar jeg en råsjans og foreslår svømmegruppa til ntnui. De svømmer på pirbadet (bestemte tider). Du får kun tilgang til svømmebasenget da (ingen boblebad og vannsklier), men til gjengjeld koster det bare 450 i semesteret + 350 for medlemskap i ntnui. Må ikke være flink til å svømme (så lenge du kan det godt nok til å ikke drukne), de deler opp bassenget i forskjellige nivåer. Ellers så slår jeg et slag for ski. Var i Strindamarka i dag, og det var helt nydelig blåSwix-føre.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 8. januar 2011 #17 Skrevet 8. januar 2011 Løsningen er jo faktisk ganske enkel: Legg av deg "nei, nei, nei"-holdningen og finn en treningsform du synes er gøy å holde på med. Jeg sliter med å forstå tankegangen din, hvor du finner negative aspekter med en hver treningsform. Hvis trening er så innmari kjipt, så lar du vær. Hvis du ønsker å holde deg i form, finner du en treningsform du liker. 2
antibac Skrevet 8. januar 2011 #18 Skrevet 8. januar 2011 Min erfaring er at motivasjonen kun kommer når jeg faktisk trener. Resultatene av treningen gir meg motivasjon. Det er jo også viktig å finne noe du LIKER å gjøre da, nytter ikke å jogge deg i hjel hvis du hater det.
Jill Skrevet 10. januar 2011 Forfatter #19 Skrevet 10. januar 2011 Løsningen er jo faktisk ganske enkel: Legg av deg "nei, nei, nei"-holdningen og finn en treningsform du synes er gøy å holde på med. Jeg sliter med å forstå tankegangen din, hvor du finner negative aspekter med en hver treningsform. Hvis trening er så innmari kjipt, så lar du vær. Hvis du ønsker å holde deg i form, finner du en treningsform du liker. Jeg har vært aktiv stort sett hele livet, men av og til har jeg hatt perioder der de treningsformene jeg vanligvis trener har blitt dørgende kjedelig. Om du klarer å være positiv til alt hele tiden så er det beundringsverdig. Det gjør som sagt ikke jeg, og derfor spør jeg etter tips for å få tilbake motivasjonen og å finne treningsformer som kan gi meg tilbake treningsgleden. Hadde min første håndballtrening i dag etter jul og det føltes godt. Kanskje jeg bare trengte en pause. Håper vertfall jeg er i gang igjen nå. Takk for tipsene angående svømming!
Gjest virveldyr Skrevet 12. januar 2011 #20 Skrevet 12. januar 2011 Jeg har egentlig gitt opp å lete etter en treningsform som er direkte festlig. Innså at jeg egentlig trives best på ræva, og nå trener jeg bare fordi jeg føler at jeg må. Litt som å ta oppvasken, med bonus i form av følelsen jeg får når jeg er ferdig. Jeg ser at dette høres veldig negativt ut, men de fleste jeg kjenner storkoser seg med trening, så det finnes vel håp 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå