Rosenrød Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Hva serverer dere til ribba? Jeg er ikke glad i medisterkaker og -pølser, så tenker på grønnsaker. Vet jo at surkål er et must, men er det noen som har litt nye ideer? Og hvordan lager dere sausen?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #2 Skrevet 9. desember 2010 Her lages sausen på basisen til Toro sin sjysaus. Vil ha en lett saus til julematen.
Estë Skrevet 9. desember 2010 #3 Skrevet 9. desember 2010 (endret) Familien min har ofte byttet ut / supplert surkålen med kålstuing, og hos samboerens familie lager de noe de kaller "langkål". Men sånn utenom kål-baserte ting og poteter vet jeg faktisk ikke. Og ja, vi bruker også en slags sjysaus, men oppskriften er en av mammas hemmeligheter så den kan jeg dessverre ikke (enda). Edit: trykkleif. Endret 9. desember 2010 av Estë
Rosenrød Skrevet 9. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2010 Kålstuing er jo kjempegodt! Kanskje jeg skal ha det til...
LineGourmet Skrevet 9. desember 2010 #5 Skrevet 9. desember 2010 Noe litt nytt, spennende og veldig passende til ribba: Rødløksmarmelade! Se her: http://trineblogg.blogspot.com/2010/12/8-desember-rdlksmarmelade.html
Rosenrød Skrevet 9. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2010 DET er sikkert knallgodt!! Tusen takk for alle forslag, folkens:-)
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #7 Skrevet 9. desember 2010 Jeg lager hjemmelaget rødkål til ribbe, og kan ikke være det foruten. Rødkål, revet eple, god eplejuice, brunt sukker og litt smør pluss salt og pepper, og gjerne hel kanel og stjerneanis i tillegg - alt i en gryte og koke til det er mørt. Rosenkål synes jeg også hører med. Og en enkel sjysaus på hjemmelaget oksekraft, gjerne smakt til med litt ribbefett.
Trillrund Skrevet 9. desember 2010 #8 Skrevet 9. desember 2010 Vi bruker rødkål og ikke surkål til ribba. I tillegg bruker vi mangochutney, syltet gresskar, pickles og sølvløk. Tidligere brukte vi også tørkede epler, men har ikke funnet dem på noen år. Farmor brukte å servere svisker til ribba.
LukaFrost Skrevet 9. desember 2010 #9 Skrevet 9. desember 2010 Jeg klarer meg med poteter og kålrotstappe til ribba, saueribba.
tessa3 Skrevet 9. desember 2010 #10 Skrevet 9. desember 2010 Svineribbe, fåreribbe, surkål, rødkål, kålrabistappe(viktigst!), poteter, svinemør, pølse. Ahh, så jeg gleder meg til julemiddagen!
cha Skrevet 12. desember 2010 #11 Skrevet 12. desember 2010 Vi har brun saus, tyttebærsyltetøy, erter og brekkbønner til. Og selvsagt potet, gulrot og surkål, medisterkaker og pølse!
Gjest Spinell Skrevet 12. desember 2010 #12 Skrevet 12. desember 2010 Vi har rødkål, ribbefett, stekesjy (trodde brun saus til ribbe var noe en fikk kun på vegkroer) tyttebærsyltetøy, flatbrød, lefser og selvsagt pølser og medisterkaker. Skulle jeg hatt mer grønnsaker ville jeg gått for dampede/kokte varianter. Grønn salat til juleribba blir i alle fall litt feil for meg. Gulrøtter, rosenkål og brekkbønner er førstevalg. Rødløksmarmelade, som er nevnt høyere opp, er også helt nydelig til svinekjøtt!
cha Skrevet 13. desember 2010 #13 Skrevet 13. desember 2010 JEG er vant til brun saus, det er tradisjonskost her. Samboern min er vant til ribbefett som saus, så vi har begge deler.
bellybee Skrevet 13. desember 2010 #14 Skrevet 13. desember 2010 Massevis av rosenkål.. Nydelig sammen med en god saus å ribbe
fruBeist Skrevet 13. desember 2010 #15 Skrevet 13. desember 2010 Svinemør og sossiser. Rosenkål og poteter. Til saus bare stekesjy. Kona lærte meg en sak i fjor, eplebåter og svisker i langpanna sammen med ribba i ovnen. Det blir kjempegodt!
Gjest Elastica Skrevet 13. desember 2010 #16 Skrevet 13. desember 2010 Vi serverer potet, hjemmelaget rødkål, medisterkaker, pølser, en lett sjysaus, sennep og tyttebærsyltetøy til svineribben. Spesielt det med et godt utvalg av senneper er viktig, synes jeg. Og da gjerne søte og grove. Til fåreribben, eller pinnekjøttet om du vil, er det kålrotstappe, poteter, sø og sennep som serveres. Jeg får enkelte ganger servert både svineribbe og pinnekjøtt samtidig, og det er en skikkelig uting. Hver for seg er best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå