AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #1 Del Skrevet 9. desember 2010 Overskrifte sier vel sitt? Når man leier /leier ut et sted, hvem skal stå for snømåke? selve måkingen skal leietager stå for står det i kontrakten. Hva er vanlig bortgjennom - kjøper leietager snømåke selv eler kjøper utleier snømåke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #2 Del Skrevet 9. desember 2010 Overskrifte sier vel sitt? Når man leier /leier ut et sted, hvem skal stå for snømåke? selve måkingen skal leietager stå for står det i kontrakten. Hva er vanlig bortgjennom - kjøper leietager snømåke selv eler kjøper utleier snømåke? Forventer du strøsand også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvamor Skrevet 9. desember 2010 #3 Del Skrevet 9. desember 2010 leietaker vil jeg si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #4 Del Skrevet 9. desember 2010 kommer an på hvordan du bor? hvis du bor i samme bolig som utleier og skal måke fellesområdet, så må jo han stå for den. Leier du eget sted så er det vel du selv som må stå for det. Er vel uansett kjekt å ha det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #5 Del Skrevet 9. desember 2010 TS her. Leier bor i et annet hus enn utleierne. Ville høre om det var urimelig eller ikke av utleier å si at leietager må stå for snømåke selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 9. desember 2010 #6 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Min utleier bor ikke i samme bygg, men det er han som har kjøpt inn skuffe, spade, rake, kost, trillebår og strøsand, og det er også han som kjøper nytt om noe av dette går i stykker. Dette er det første stedet jeg har bodd hvor vi i det hele tatt har benyttet strøsand, men de andre stedene har vi enten delt spade/skuffe med utleier, eller benyttet spade som følger leiligheten. Synes det er en selvfølge at snømåke følger med, så lenge man leier ut leilighet/hybel og ikke hus. Endret 9. desember 2010 av Antlers Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 9. desember 2010 #7 Del Skrevet 9. desember 2010 Leietaker. Det er jo helt vanlig utstyr for å komme seg inn/ut av huset "sitt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #8 Del Skrevet 9. desember 2010 Leietaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #9 Del Skrevet 9. desember 2010 Utleier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henkie Skrevet 9. desember 2010 #10 Del Skrevet 9. desember 2010 TS her. Leier bor i et annet hus enn utleierne. Ville høre om det var urimelig eller ikke av utleier å si at leietager må stå for snømåke selv. Synes jeg ikke er urimelig. En snømåke kan leietager kjøpe dersom han/hun ønsker å måke snø. Dersom man ønsker å fjerne det med snøfres, kan man jo ikke forvente at utleier skal kjøpe det. En enkel spade kunne kanskje utleier bekoste, men ikke noe mer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Avocado Skrevet 9. desember 2010 #11 Del Skrevet 9. desember 2010 Jøss, dette trodde jeg ikke det gikk an å være uenige om.. Men tydeligvis! Jeg anser spade, snømåker, kost og rake som mitt utstyr, som jeg flytter med meg på linje med støvsugeren og alt annet som ikke sitter fast i veggene. Har bodd i 6 utleieleiligheter med måkebehov og har aldri opplevd at ekstrautstyr følger med. Huseier har vært behjelpelig med måking da de har hatt snøfreser eller traktor og snømengdene har tatt av, men det tror jeg rett og slett har vært for å være greie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #12 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg er egentlig vant til at det følger med noe utstyr til å måke dersom det er behov for det, men jeg har leid mye som student, og da tror jeg ofte huseier tenker det er greit å besørge snømåke dersom det i det hele tatt skal bli gjort. Er også upraktisk å ha sin egen snøskuffe+++ når man bor på lite plass, og når man kanskje skal flytte derfra etter et år eller to og ikke vet hva slags behov det er i neste bolig (f eks her vi bor nå er det noe felles utstyr og ellers firma som måker). Forrige sted vi bodde lot huseier oss låne alt vi trengte av ting til utendørsarbeid, spader, gressklipper etc. Men jeg hadde nok ikke giddet å krangle om dette, særlig ikke hvis det ikke er behov for noe mer enn en spade eller en rimelig skuffe. Gressklipper, snøfreser etc ville jeg helst ikke kjøpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antlers Skrevet 9. desember 2010 #13 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg tror det også har litt å si om utleier forventer at du skal måke snø. Her forventes det at gårdsplassen holdes i orden, og da er det rimelig at det er utleier som står for utstyret. Om det derimot er slik at måking ikke er "påbudt", kan man selv velge om man vil vasse i snø eller kjøpe seg en spade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 9. desember 2010 #14 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg kan gjøre dere oppmerksom på at det etter lovverket er HUSEIERS ansvar at fortau og vei holdes forsvarlig ryddet for avfall, snø og is. Det samme gjelder for tak med rasfare. Når dette er huseiers ansvar kan han selvsagt delegere ansvaret for utførelsen av f.eks. snømåking og salting til den som leier. Men er det ikke naturlig at han holder måkeredskap? Alle plasser jeg har bodd har utleier holdt både måkeredskap og salt/sand mot at leietaker har utført oppgaven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #15 Del Skrevet 9. desember 2010 De plassene jeg har bodd har det vært naturlig at huseier har holdt snømåkeutstyr. Det har alltid vært snakk om å måke fellesområder, enten felles med huseier eller felles med andre leietakere. Om det er seks leiligheter i bygget er det litt unødvendig at det skal stå seksdobbelt opp av alt utstyr. Dessuten har jeg aldri bodd et sted der det har vært noe oppbevaringssted for sånt utstyr. Forventer man at leietaker selv skal kjøpe slikt bør man også ha garasje/skur/utebod tilgjengelig for oppbevaring av slikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #16 Del Skrevet 10. desember 2010 Regelen er at utleier skal stå for utstyr til forventet vedlikehold. Står det i kontrakten at du skal måke eller klippe gress skal det altså være utstyr tilgjengelig. Og sånn generelt skal det være riktig utstyr til jobben, dvs at å forvente at du skal klippe plenene med en defekt gressklipper, eller måker oppkjørselen med en sandkassespade er ikke greit. Alle steder jeg har leid med uteareal har enten huseier måkt selv med traktor, eller sørget for å ha tilgjengelig snøfres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå