Gå til innhold

Psoriasis?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fått psoriasis i voksen alder? I så fall, hvordan ble det først oppdaget?

Jeg har i et par måneder snart hatt en "flekk" på hånda som er jevnt rund, rød, tørr, og virker noe fortykket. Sjekket litt på nett og fant ut at det passet litt til beskrivelsen av en psoriasistype. :-? Og, på samme siden finner jeg plutselig en beskrivelse som passer på en negl som har endret utseende -den løsner litt i "kanten", og er full av fordypninger.

Jeg vil jo nødig være hypokonder, men... :o

Videoannonse
Annonse
Gjest Abelone
Skrevet

Har en i nær familie med psoriasis. Han er veldig plaget i over 30 år nå... Fikk det da han var rundt 20 år. Det er en sykdom med psykososiale faktorer. Slik at psykiske belastninger kan gjøre at sykdommen slår ut, eller at tilstanden forverrer seg. Har du hatt store påkjenninger i det siste? Noe leddsmerter? Noen har psor. med leddgikt, men ikke alle. Det er en fæl sykdom, syns jeg, så jeg håper det ikke har rammet deg. Min slektning har brukt alt som fins av behandlingsmetoder, men ingenting har hjulpet. Det eneste som hjelper er årlige turer til Thailand. Da blir han helt fin igjen. Han har vært der de siste fem årene. Det er trist å se ham komme tilbake, og se smertene og utslettene komme sterkt tilbake.

Skrevet

Jeg har ikke merket annet enn den neglen og den ene flekken. Joda, jeg er nokså stiv i fingrene til tider, men det tror jeg nok har mest sammenheng med litt vel mye tid på data.

Kan forresten ikke si jeg har hatt noen påkjenninger "utenom det vanlige" i det siste.

Skrevet

Har fått utslett de par siste årene som min lege mener enten er psoriasis eller atopisk eksem,

Får imidlertid behandling for psoriasis,- Betnovat oppløsning til hodebunnen og Elocon fet krem til huden. Får stadig små flekker her og der, spesielt på armer / ben / mage / hofteområde. Synes det er skjemmende og prøver å bruke kremen jevnlig.

Har flere i familien med psoriasis, så mulig det er gått i arv.... :evil:

Uansett så er jeg ikke veldig hardt rammet. Takk og lov.

Men det klør fært noen ganger :x

Skrevet

Min forsvant etter to år i solen - ja, nesten forsvant i hvert fall. Leddsmertene forsvant nesten ved regelmessig trening.

Så sol og trening - og når ikke det strekker til eller man bare ikke gidder - så kan legen din gi deg for det første en sikker diagnose.

For det andre en fin kortisonsalve som tar utslettet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fikk også noen slike flekker på den ene armen og albuene mine for ei stund siden. I tillegg hadde jeg også små fordypninger i neglene. Fikk kortisonsalve av legen fordi jeg også hadde håndeksem, dette hjalp litt, men det forsvant ikke helt. Derimot forsvant det av seg selv etter en tid, og siden har jeg ikke merket noe. Moren min hadde også psoriasis tidligere, hun fikk det vel i 30-40års alderen.

Det kan være du har psoriasis, men det kan jo også hende at det forsvinner av seg selv slik det gjorde hos meg.

Skrevet

Moren min har slitt med dette i mange år, men det forsvinner ikke. Har til og med kjøpt solarium til henne, for har hørt at det skal hjelpe. Ingen kremer eller noe hjelper, og det begynner å bli ille.

Er det sant som det sies her at det er psykosomatisk? Hmm... Men man har vel ikke det konstant? Eller er det bare noen som får den psykosomatiske varianten?

Forferdelig sykdom uansett... glad jeg har sluppet hittil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...