Gå til innhold

Flytte til utlandet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I januar flytter jeg til Dublin for å jobbe.

Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal bli der ennå, tar det litt som det kommer. Men hvertfall 6-12 mnd.

Jeg har mange spm og tanker i hodet. Jeg drar med 2 kollegaer som jeg skal dele leilighet med. Vi ser på møblerte leiligheter fordi det blir for dumt å kjøpe seng osv der nede.

Det jeg gruer meg mest til er å skulle pakke hele livet mitt ned i en koffert. Jeg sliter med å pakke når jeg bare skal 1 uke på ferie så hvordan dette skal gå vet jeg ikke. Det er så mye ejg vil ha med. Og jeg prøver å tenke hva som er mest praktisk, og å ta med favoritt klærne mine, skoene og veskene mine. Jeg vil liksom ha med meg alt!

Jeg skal kjøpe meg en ganske stor koffert, og tenkte å ha en mindre koffert ved siden av til skoene mine. Er dette nok? Jeg føler det blir for liten plass! Burde kanskje ha en liten trillekoffert ved siden av igjen som håndbagasje der man kan ha litt viktige ting som medisiner o.l

Jeg trenger sårt tips fra andre som har flyttet til et annet land!

Må også kjøpe meg adaptere. Jeg blir stressa bare av tanken på alt jeg må ordne. Vi får hjelp av sjefen der nede til å ordne bankkonto og få oppholdstillatelse heldigvis. Men pakkinga er det verste så please, someone help me!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du =)

Dette går jo så bra! Som du sier har du heller ikke tenkt å bli der på ubestemt tid. Før jeg flyttet bestemte jeg meg for å kaste klær/ting jeg ikke hadde brukt på årevis. Tanken om "det kan jo hende jeg bruker den når jeg har flytta" er bare tull. Kastet mye, lot noe være igjen hos familie på loftet.

Ta med favorittklær, sko. SLik at du har til anledninger som jobb, selskap , sosial. ALtså, du får vel penger du kan kjøpe deg noe for i tillfelle du mangler noe ? :)

Jeg hadde vel ca 1 stor koffert alt i alt med tingene mine, ble ca 22 kg.

Ikke vær redd, dette ordner seg jo. DU er på viktig vei; tenk på hva som er praktisk.

Om det er noe du mangler senere så kan du vel kanskje ta en flytur tilbake og ta med deg mer da?

Skrevet

Har flyttet på en koffert før. Det går så fint så! Ble litt overvekt, men det gikk greit.

Ta med deg plagg til en uke og til alt slags vær, og et festantrekk eller to. Samme gjelder sko. Ta med det du bruker til hverdags, joggesko, pensko, og jobbsko. Du kommer garantert til å kjøpe mye nytt når du kommer dit uansett.

Du trenger ikke kaste gamle ting heller. Sleng det i et par bokser og lagre det hos foreldre eller venner eller eventuelt bod hvis du eier leilighet og skal leie ut. Så kan du heller ta med deg ting når du er og besøker norge igjen, eller eventuelt få venner til å ta med til deg hvis de skal besøke deg.

Gjest gurimalla
Skrevet

Hvis du skal fly med Norwegian kan du kjøpe to kolli på tilsammen 40 kg (kr 100), på SAS koster en ekstra koffert opp til 22 kg 250 kr i overvekt. Hvis du vil ha med ekstra klær og sko er ikke det all verden. Jeg hadde nok satset på to kofferter + trillekoffert som håndbagasje (vær nøye med vektreglene).

Ikke legg verdifulle gjenstander i den bagasjen du sender!

Lykke til :)

Skrevet

En ting som ikke har slått feil med meg er at når jeg har bodd i utlandet over lenger tid, har jeg handlet så mye nytt av klær og ting i det nye landet at jeg så vidt har trengt noe av det jeg hadde med meg fra før.

Gjest idakaroline
Skrevet

En ting som ikke har slått feil med meg er at når jeg har bodd i utlandet over lenger tid, har jeg handlet så mye nytt av klær og ting i det nye landet at jeg så vidt har trengt noe av det jeg hadde med meg fra før.

Sånn har det vært med meg også! Du vil garantert finne nye ting du liker og vil kjøpe, så ikke ta med deg altfor mye i første omgang. Hvis det er noe du trenger, kan du jo bare få familie eller venner til å sende over i posten til deg :)

Skrevet

Godt å høre! Det er liksom det jeg har tenkt også, at jeg kommer til å kjøpe mye der nede. Men vil ikke belage meg på å måtte kjøpe masse med en gang. Men jeg tar j selvfølgelig med basics klær og det jeg bruker her hjemme til vanlig. Jeg skal ikke gjøre den feilen at jeg tar med klær og sko som jeg ikke bruker hjemme og som jeg tror jeg kaaanskje bruker der nede, det skjer ikke uansett.

Ja jeg har vært litt usikre på de overvekt reglene til Norwegian, fordi jeg leste at de tok 60 kr overvekt pr kilo? Dette kan vel ikke stemme, det blir jo fryktelig dyrt! Og SAS tar som gurimalla nevnte ca 250-300 kr på en koffert på 23 kilo. Vi skal uansett ringe begge flyselskapene for å være sikre og se hva som blir mest gunstig i forhold til flybillett og håndbagasje. Men jeg lener mer mot SAS tror jeg. Og ja, venner og familie kan jo ta med en del når de skal besøke meg de også, så er jo ikke megakrise!

Også tenker jeg på sengesett og laken og sånt, burde jeg kjøpe det når jeg kommer ned? Det tar jo fryktelig mye plass om jeg skal ta med det ned. Et håndkle er nok lurt å pakke ned kanskje..

Skrevet

Norwegian er billigselskap, og du må betale mye for å ha med normal bagasje der, for det er slik de tjener penger.

SAS og KLM er bedre, dessuten får man gratis mat på flyet ;) og de er enklere med et par kilo overvekt! (iallefall på KLM)

Skrevet

Norwegian er billigselskap, og du må betale mye for å ha med normal bagasje der, for det er slik de tjener penger.

SAS og KLM er bedre, dessuten får man gratis mat på flyet ;) og de er enklere med et par kilo overvekt! (iallefall på KLM)

Norwegian tar 60 kr gebyr per koffert. Du kan ha 20 kilo i kofferten og du kan ha med to kofferter. Til opplysning godtar SAS som er "bedre" kun 1 koffert.

Skrevet

Også tenker jeg på sengesett og laken og sånt, burde jeg kjøpe det når jeg kommer ned?

Ja! Ett håndkle er det du trenger av sånt som tar litt stor plass. Regner med det finnes diverse butikker med billige sengesett, håndklær osv. Du trenger ikke mange av hver.

Anbefaler å reise i tykkeste jakken du har. Og så er det lurt å vakuumpakke. Jeg reiser endel og er borte i lange perioder. Pakker alltid med bøker som er oversatt til norsk, et par albumer med bilder hjemmefra og et par bilder å henge opp. Ellers tar jeg med minst mulig. Kan være lurt å ta med små beholdere med shampo, tannkrem osv, og heller kjøpe når du kommer frem.

Skrevet

Hvis jeg var deg, hadde jeg faktisk ikke reist bort med 2 kolli, for hva skal du gjøre med alt det du kjøper der borte når du skal hjem igjen? ;)

Jeg pleier å reise ut med 1 kolli og komme hjem med 2 :) Begge koffertene er så store og romslige som det er mulig.

Gjest gurimalla
Skrevet

Ja jeg har vært litt usikre på de overvekt reglene til Norwegian, fordi jeg leste at de tok 60 kr overvekt pr kilo? Dette kan vel ikke stemme

....

Også tenker jeg på sengesett og laken og sånt, burde jeg kjøpe det når jeg kommer ned? Det tar jo fryktelig mye plass om jeg skal ta med det ned. Et håndkle er nok lurt å pakke ned kanskje..

Norwegian tar 60 kr pr. kg hvis du tar med mer enn to kolli hver kolli maks 20 kg.

Ta med to kolli, og så får du med sengeklær og noen håndklær da slipper du ut å kjøpe dette med en gang. Jeg ville tatt med sengetøy og håndklær jeg kunne legge igjen når jeg reiste hjem, for det er riktig som andre sier at du kommer etter hvert til å kjøpe noe der også.

Dublin er en fantastisk by, jeg har vært der mange ganger :)

Skrevet

Da blir det SAS! De tar visst 250 kr for 23 kilo, det syns jeg er rimelig. Vi får billetter til ca 600 kr så det blir billetter til 1000 lappen tilsammen, det syns jeg ikke er ille.

Sengesett og laken kjøper jeg der nede. Og jeg kjenner jo meg selv, jeg kjøper mye klær osv når jeg er borte, så jeg får være forsikig med pakkingen. Jeg trenger 2 kolli fordi jeg har en del sko jeg vil ha med, og da trenger jeg en egen koffert til disse, hvis ikke tar de altfor mye plass. Jeg reiser i vinterjakka mi så den ikke tar opp halve kofferten.

Iiik, kjenner jeg grugleder meg. Er et stort steg for meg å flytte til utlandet. Men det er en sjanse jeg ikke kunne gå glipp av.

Noen som har bodd 6-12 mnd i utlandet som vil dele erfaringer med meg? Vokste du mye på det? Ble du kjent med mange? Hvordan føltes det, hva fikk du ut av det? Jeg er nysgjerrig!

Skrevet

Dette går jo så bra, dessuten er det ikke for evig og alltid :)

Først flyttet jeg til Sverige som 18-åring. Der bodde jeg i 3 år. I senere tid har jeg flyttet permanent til et annet land mer sør i Europa. Har følt meg hjemme begge steder, og har trivdes godt! Er nok lett for deg sidne du skal jobbe, får kollegaer osv :)

Det er en opplevelse for livet å komme seg ut i verden =)

Skrevet

Dette går jo så bra, dessuten er det ikke for evig og alltid :)

Først flyttet jeg til Sverige som 18-åring. Der bodde jeg i 3 år. I senere tid har jeg flyttet permanent til et annet land mer sør i Europa. Har følt meg hjemme begge steder, og har trivdes godt! Er nok lett for deg sidne du skal jobbe, får kollegaer osv :)

Det er en opplevelse for livet å komme seg ut i verden =)

Ja, jeg har ventet på en sjanse som dette! Jeg er 22 år uten kjæreste og har en mulighet til å flytte til Dublin å jobbe der uten og engang være på intervju, sjefen anbefalte meg kun. Det er en sjanse man ikke lar gå ifra seg!

Jeg er så spent, og vet ikke helt hva jeg kan forvente meg. Jeg er bare sinnsykt eventyrlysten, vil møte masse nye mennesker, lære noe nytt om meg selv, vokse..ja bare gjøre noe helt annerledes!

Tror det blir en bra fase i livet mitt, og noe som passer helt perfekt for meg å gjøre nå, timingen kunne ikke vær bedre!

Skrevet

Jeg er bare sinnsykt eventyrlysten, vil møte masse nye mennesker, lære noe nytt om meg selv, vokse..ja bare gjøre noe helt annerledes!

Hehe, ja da er Dublin virkelig stedet!

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei,

Tenkte jeg kanskje skulle oppdatere dere litt. Nå har jeg bodd i Dublin i litt over 3 uker. Vi har fått en veldig fin leilighet i forhold til irsk standard. Den er stor og romslig, med PARKETT! Og alle 3 soverommene er like store, så det ikke er urettferdig for noen.

På jobben går det også veldig bra, og jeg trives. Dublin er en flott by sett bort ifra det dumme transportsystemet. Og vente 45 min på bussen hver dag er ikke unormalt. Man blir hvertfall veldig tålmodig av å bo her! Det er også alltid liv på pubene her, uansett hvilken pub du er på.

Det føles som jeg har vært her i en evighet, men det er nok fordi det har skjedd så mye på 3 uker.

Idag har jeg hatt den tyngste dagen så langt. Mamma har vært på besøk i helgen og det har vært så koselig. Hun dro idag, og jeg måtte gråte før jeg sa hade til henne. Jeg slet veldig med å holde tårene tilbake på bussen.

Gråt mye da jeg kom hjem også. Det er rart, for da jeg dro fra Norge felte jeg ikke en tåre. Jeg tror det er fordi nå som mamma har vært på besøk HER så er det annerledes når hun ikke er her lenger. Men hele familien kommer heldigvis på besøk i påsken. Ja, jeg er en skikkelig mammadalt!

Ellers tror jeg at jeg kommer til å vokse veldig mye på denne erfaringen. Både å bo i en annen by og jobbe her. Dublin er hvertfall en by jeg kan anbefalle. Folket her er veldig trivelige og det skjer alltid noe her. Jeg gleder meg til å oppleve mye mer i denne byen!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...