Gå til innhold

Annen prest enn den som er i kirka?

beijba

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Presten følger ikke kirken, men det sognet dere hører til. Så dvs. at hvis dere velger en kirke på andre siden av kommunen, så er det en prest som hører til deres del av kommunen som holder vielsen.

Men hvordan dette er om man gifter seg i annen kommune enn bostedskommune, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde to prester i vårt bryllup, 1 prest fra lokalkirken og 1 som er prest og familievenn.

Vi startet med å kontakte kirken vi skulle gifte oss i, og sa at vi hadde "egen" prest. Det var ikke noe problem, men de måtte sjekke opp at familievennpresten hadde de rette formelle tingene i orden for å kunne vie oss.

Det hadde han ikke.

Løsningen ble at familievennen holdt "talen til brudeparet" i bryllupet, mens lokalpresten foresto selve vielsen.

Med andre ord anbefaler jeg dere å starte med å kontakte kirken dere vil gifte dere i, og spørre der.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis både kirken og presten er den norske kirke, så burde det ikke være noe problem. Men sjekk med kirken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få den presten man selv ønsker, men må betale ca. en tusenlapp for det, tror jeg. Presten som "følger med" kirka koster ikke noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss i annen kirke enn bostedskommunen, og haddee egen prest. Sjekket først om presten var ledig og villig før vi varslet kirken. Ikke noe problem, og måtte ikke betale noe ekstra. Men kan jo være den presten man får tak i vil ha noe betaling kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i annen kirke enn bostedskommunen, og haddee egen prest. Sjekket først om presten var ledig og villig før vi varslet kirken. Ikke noe problem, og måtte ikke betale noe ekstra. Men kan jo være den presten man får tak i vil ha noe betaling kanskje?

Det blir som lønn til den presten, ja. Presten som er ansatt i kirka dere gifter dere i har jo fast månedslønn, og skal ikke ha noe ekstra for bryllup i sitt eget sogn (som jeg har forstått det). Så da er det vel lov å ta på seg oppdrag uten å kreve betaling, til f.eks. familievenner og lignende.

Endret av Airi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også egen prest, som reiste halve landet for å komme til vår kirke. Dette betalte vi ingenting for, men han måtte "sjekkes" opp av det likale kirkekontoret før vi fikk go på å bruke ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde egen prest, og det var ikke noe problem hos oss. Hun som viet oss var riktignok så nær oss at hun med glede brukte av sin ferie og betaling var aldri noe tema, og det eneste formelle som var nødvendig var at hun måtte søke vår kirke om å få lov til å vie der - men i vårt tilfelle var det bare en enkel e-post og null problem. Akkurat hvor formelt den biten må være varierer kanskje, og hvordan det blir om det er snakk om en innleid prest vet jeg ikke, men det bør i hvert fall være mulig. Det er klart det blir et spørsmål om det praktiske for presten også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Dersom "deres" prest har vigselsrett, har han vigselsrett i hele landet, i det kirkesamfunnet han er viglset i. For prester i Den Norske Kirke er denne retten gjeldende enten de jobber som prest eller ikke, så lenge de er vigslet og har jobbet som prest, har de denne retten. I enkelte andre kirkesamfunner er vigselsretten knyttet opp mot at personen faktisk arbeider som prest, dette er greit å sjekke opp på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...