Gå til innhold

Har du donorkort?

84 stemmer

1. 1. Har du donorkort?

• Ja
      58
    • Nei
      10
    • Nei, men vil være donor
      14
    • Hva er donorkort?
      2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nja, jeg har ikke et kort, men jeg er registrert i donorregisteret i landet jeg bor. Synes forøvrig at Norge burde lage et register også. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det har jeg aldri hørt før... Hvor har du fått vite det? Av lege?

Har ME selv, men jeg har donorkort.

Flott at du vil være donor. Ville bare si at det at man har ME ikke betyr at man ikke kan ha donorkort. Det er jo legene som bestemmer om dine organer kan brukes når den tid kommer, og hvem vet, kanskje de kan brukes da likevel. Selv om man er syk, kan man jo si ifra at man ønsker å være donor, så får legene avgjøre om det er mulig eller ikke.

Her er forresten en fin side med svar på mange spørsmål :)

http://organdonasjon.no/index.php?page=Sporsmaal-og-svar

Endret av Hedda-78
  • Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har donorkort og jeg har informert både familie og venner om mitt standpunkt. Har selv familiemedlemmer som står i organkø og det er grusomt å se dem ha det så vondt! Derfor blir jeg nesten litt sint på folk som ikke er positiv til organdonasjon, for hadde det vært de som sto i kø hadde nok saken vært en annen.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det har jeg.Og har hatt det i mange år :) Er alltid med meg i lommeboken.

Skrevet

Ja har det, men viktigere, jeg har informert mine nærmeste om hvor jeg står i den saken. Min mann har ikke donorkort, men han vil likevel donere sine organer, skulle det skje noe.

Vi er også blodgivere (men jeg har karantene pga svangerskap)

Skrevet

Jeg har ikke, fordi jeg vet at de pårørende må samtykke uansett, og det kommer ikke på tale for den nærmeste familien min. Da har det lite å si at jeg gjerne vil.

Skrevet

Jeg har ikke donorkort, og kommer heller ikke til å skaffe meg det. Mine nærmeste er informert om at jeg ikke ønsker å donere bort mine organer, hvis jeg mot all formodning skulle havne oppi en situasjon hvor det skulle vært aktuelt.

Skrevet

Har donorkost og har også gitt beskjed til familien om at jeg har det og at jeg ønsker at det skal respekteres, og det har de alle gitt uttrykk for at de gjør :)

Jeg trenger ikke organene mine, jeg skal da verken puste, tisse eller andre kroppslige greier når jeg ligger i jorden, så om noen andre har bruk for mine organer gir jeg dem villig fra meg :)

Skrevet

Jeg har ikke, fordi jeg vet at de pårørende må samtykke uansett, og det kommer ikke på tale for den nærmeste familien min. Da har det lite å si at jeg gjerne vil.

Hvis det skulle skje at du omkom, så vil jeg tro din familie vil respektere dine ønsker.

Skrevet

Hvis det skulle skje at du omkom, så vil jeg tro din familie vil respektere dine ønsker.

De har uttalt ganske klart at jeg ikke har noe jeg skulle sagt når det gjelder dette, og såpass godt kjenner jeg dem at jeg vet de mener det.

Skrevet

Kan man ikke være donor når man har ME?

Skrevet

Kan man ikke være donor når man har ME?

Jeg har ME jeg også, og har aldri hørt dette før. Ser heller ikke hvordan ME skal være smittsomt, så den gleder jeg meg til å bli forklart av en lege!

Er jo uansett opp til legen om organene kan brukes, som Hedda-78 sier.

:)

Skrevet

Nei, av den enkle grunn at jeg synes de burde ha ett sentralt register.

Slik det er nå så kan jeg bære donorkort, men til syvende og sist er det de etterlatte som har siste ordet.

De skal altså der og da i en tragisk situasjon (jeg er jo nettopp gått bort) ta stilling til slike valg. Nei takk, de har nok annet å tenke på.

I stedet ønsker jeg selv å ta ett valg som registreres i ett sentralt register.

Skrevet

Jeg har ME jeg også, og har aldri hørt dette før. Ser heller ikke hvordan ME skal være smittsomt, så den gleder jeg meg til å bli forklart av en lege!

Er jo uansett opp til legen om organene kan brukes, som Hedda-78 sier.

:)

Det er vel om de finner ut at ME har en sammenheng med XRMV viruset vi ikke kan være donor kanskje? Ettersom vi ikke har lov til å gi blod lenger heller mener jeg..

• Liker 1
Skrevet

Det er vel om de finner ut at ME har en sammenheng med XRMV viruset vi ikke kan være donor kanskje? Ettersom vi ikke har lov til å gi blod lenger heller mener jeg..

Er jo antageligvis derfor, men man tester vel slike ting før man bruker et organ?

Det har jeg i hvert fall alltid gått utifra.

Er i hvert fall ingen lov mot å donere i Norge enda, i hvert fall ikke hva jeg har hørt!

Skrevet

Er jo antageligvis derfor, men man tester vel slike ting før man bruker et organ?

Det har jeg i hvert fall alltid gått utifra.

Er i hvert fall ingen lov mot å donere i Norge enda, i hvert fall ikke hva jeg har hørt!

Det er ikke en vanlig test man kan ta i norge enda, så de tar vel ikke den testen nei. Men det kommer vel til norge etterhvert , per dags dato får vi vel være donorer :)

Skrevet

Ja har hatt donorkortet i lommeboka siden 2003, og mine nærmeste er orientert om at jeg vil "bli brukt" :fnise:

Oppfordrer flere til å bli donorer generelt; blodgivere og beinmargsdonorer. Det koster så lite, og kan du redde liv. Fantastisk. :smilyblomst:

Dette er en av få ting i samfunnet vårt som ikke kan kjøpes for penger- personen som er syk er faktisk prisgitt at andre der ute tenker at de faktisk vil gjøre noe nyttig uten å ta betalt for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...