Gå til innhold

Har du donorkort?

84 stemmer

1. 1. Har du donorkort?

• Ja
      58
    • Nei
      10
    • Nei, men vil være donor
      14
    • Hva er donorkort?
      2

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei,har ikke donorkort enda...Men skal skaffe meg det:) Jeg trenger ikke organene når jeg er død. Vi har syv organer vi kan gi bort; ett hjerte, to lunger, to nyrer, en lever og én bukspyttkjertel, og ved å være donor, kan man redde livet til flere mennesker:)

Man kan også donere sæd, noe som teoretisk kan gi opphav til flere millioner mennesker!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan også donere sæd, noe som teoretisk kan gi opphav til flere millioner mennesker!

Kanskje litt vanskelig for en kvinne å donere sæd da. ;)

Skrevet

Jeg har ikke donorkort, men etter det jeg har forstått kan ikke organene tas uten nærmeste pårørendes samtykke. Alle i min familie og svigerfamilie er informert om mitt valg om å donere bort organer dersom det skulle være aktuelt.

Videre er de også informert om at kroppen min gjerne kan brukes til forskning (dvs øving for medisinstudenter i all hovedsak).

Skrevet

ja, har donorkort. :)

Men jeg vil ikke at kroppen min skal brukes til forskning, har vært inne i det "røde" rom i Tromsø og tror jeg står over en slik mulighet. Vil ikke ha foten min på sprit så alle kan beskue den.. Eller at de deler opp kroppen min i mange små deler så studentene kan sette sprøyter i eller undersøke til den minste detalj. Trenger ikke at noens doktorgrad skal være basert på mitt kadaver.

Skrevet

Enkelt og greit; har ikke printer :P

Hent et på apoteket eller hos legen. Du trenger ikke printer.

Skrevet

mannen min og jeg har,+ eldste barnet enda han er for ung teknisk sett.

Ser ikke vitsen med å si nei om mine organer kan gi andre et bedre liv.

Skrevet

Kanskje litt vanskelig for en kvinne å donere sæd da. ;)

Egg

Skrevet

Egentlig har det lite å si om man har donorkort eller ikke. Uansett er det de nærmeste pårørende som må ta avgjørelsen. Hvis de ikke vil at noen skal skjære i deg, så hjelper det ikke at du har et donorkort; de bestemmer.

På samme måte spiller det ingen rolle at min mann ikke har donorkort. Kan organene hans brukes, sier jeg ja til donasjon, det er jeg som bestemmer det. Derimot, hvis han uttrykker at han IKKE vil donere organer, respekterer jeg selvsagt det. Men til nå har han verken sagt ja eller nei, og jeg håper jo at jeg slipper å komme i en sånn situasjon uansett!

• Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke donorkort...er redd for at Monty Python-gutta skal komme og utføre en "Live Organ Transplant" på meg....;)

• Liker 1
Skrevet

Nei, men vil være donor.

Men kan ikke. Har ME, så jeg bør verken gi blod eller donere noen organer. Men kjempeflott med de som kan og vil!! Stå på :)

Skrevet

Nei, jeg har ikke donorkort. Jeg har derimot testatorkort på meg, som gir instrukser om at anatomisk institutt ved UiO skal kontaktes ved min død, siden jeg har donert kroppen min til forskning.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men vil være donor.

Men kan ikke. Har ME, så jeg bør verken gi blod eller donere noen organer. Men kjempeflott med de som kan og vil!! Stå på :)

Det har jeg aldri hørt før... Hvor har du fått vite det? Av lege?

Har ME selv, men jeg har donorkort.

Skrevet

Ja, det har jeg.

Jeg sier som andre her, hvorfor tvilholde på noen friske organer når jeg er død?

Her er det bare å forsyne seg. :)

Skrevet

Det har jeg aldri hørt før... Hvor har du fått vite det? Av lege?

Har ME selv, men jeg har donorkort.

Nei, det norske helsevesenet henger litt etter når det gjelder ME. I flere andre land er det derimot nå blitt forbudt for folk med ME å donere blod, da det kan hende at vi er smittsomme. Og de fleste med ME har en del alvorlige feil i kroppen. Da er det nok ikke lurt å gi bort organene våre.

Skrevet (endret)

Nei, har ikke donorkort...er redd for at Monty Python-gutta skal komme og utføre en "Live Organ Transplant" på meg....;)

Haha, nei hadde blitt en kjedelig situasjon... ;)

Men ja, jeg har donorkort

Endret av seilice
Gjest pepsimax
Skrevet

jeg har donorkort! hva skal jeg med mine organer når jeg dør? da vil jeg heller prøver og redde noen, hvor heltemodig det måtte høres ut.

Skrevet

Har donorkort mest fordi jeg ikke liker tanken på å dø. Så hvis i hvert fall noen av organene min kan leve vider så synes jeg at det høres ut som et bedre alternativ. Og så ville jeg gjerne ha tatt imot hvis jeg hadde trengt det selv. De nærmeste er informert om valget.

Men jeg synes at det er et viktig prinsipp at man må si aktivt ja til å donere, og ikke en reservasjonsordnig. Selv om det siste kanskje hadde vært mer praktisk. Men kanskje man burde kunne registrere seg et sted, sånn at de pårørende slapp å ta valget?

Skrevet (endret)

har det foran meg, vil egentlig laminere det, men fåkke helt gjort det

vips ble det teipet og ligger i dagens veske :yvonne:

Endret av Wonders
Skrevet

Jeg har,eller skal jeg si hadde. Må fikse meg et nytt ett ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...